• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

utsläpp koldioxid

F

F.d. 4927

Guest
Hejsan!
Finns det någon kunnig som kan förklara varför koldioxidutsläppen väger mer än det förbrukade bränslet. Ta t ex en annons på en Toyota jag har liggande framför mig. Enligt bränsledeklarationen tar den från 0,5 l/mil, vilket ju väger mindre än ett 0,5 kg. Koldioxidutsläppen, enligt samma deklaration, är från 118 g/km, vilket ju blir 1,18 kg/mil.
Någon som kan förklara detta märkliga fenomen.:confused::confused:

Sv: utsläpp koldioxid

Hej,
när du kör så förbrukas det inte bara diesel utan en massa luft också. Jag vet inte förhållandet mellan diesel och luft men detta måste tas med i beräkningen.

Hälsningar
Ola

Kolet, C i CO2, kommer från bränslet. Syret, O i CO2, kommer ifrån luften. Kolet har en atomvikt på ca 12g/mol och syret har en atomvikt på ca 16g/mol. Eftersom det är två syreatomer + en kolatom i CO2 så står alltså kolet för ca 12/44 av massan (vikten) i CO2.
/David

Senast redigerad av en moderator:

Tack Ola och David! man är tydligen aldrig för gammal för att lära något nytt!

Tillbaka
Toppen