• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utrymningsväg ur husbilen!

H

hianders

Guest
Hej!

Vår granne, som hade problem med kondens i bagageutrymmet har nu fått hem bilen efter en tid på verkstad, bad mej göra en besiktning av det utförda arbetet. Eftersom det i grund och botten är bilens ventilation det handlar om började jag inne med takluckorna. Den främre luckan saknade tätningslister runt om vilket gör att friskluften kan ta en genväg och inte nå tillbaka till bäddarna under natten. Luckan med ständigt öppen frånluft sitter ju "alltid" bak vid bäddarna.
Men....när jag kollar närmare på luckan som sitter ovan sängarna är det en modell som man endast finner ovan köksbänken eller i toalettaket!? Den luckan (med en bygel som drages ned och låses) är ju en utrymningsväg i händelse av brand i köket eller om bilen av någon anledning hamnar på sida. Jag tror inte att bilen (Corado 449T) har typbesiktats med en så liten lucka.
Någon som kan bistå med fakta?

Hasse

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Utrymningsväg ur husbilen!

Hur stor är luckan ? På dom flesta bilar sitter det ju en Mini Heki i sovavdelningen som är 40x40. Man har ju också möjlighet att gå ut genom någon av sidorutorna.

Toppen