• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrustning och vikt

Bede1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
761
Medlemskap
2024
Hej

Vi går i tankar att köpa vår första husbil efter att ha hyrt några säsonger. Det jag märker är att när jag börjar lägga på utrustning som jag vill ha så sticker vikten snabbt iväg. Har bla tittat på Hymer och kommer upp i en vikt på c:a 3300 kg. Då totalvikten är 3500 kg så verkar ju 200 kg för en passagerare, kläder och lite andra grejor som t ex cycklar mm inte vara stor marginal. Vad säger ni som har erfarenhet av detta? Hur mycket bör man max fabriksutrusta en husbil med 3500 kg totalvikt för att inte riskera övervikt när vardagsutrustningen också skall läggas till? Jag har också läst om möjligheterna att uppregistrera vikten men vill gärna först veta hur stor "marginalvikt" man bör ha upp till 3500 kg.

Hälsar Bengt
 
Senast ändrad:

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning och vikt

Hej Bengt
Klokt att tänka på det viset som du gör innan man köper. Själva köpte vi en bil med teoretisk lastvikt från 3100 till 3500 kg, dvs 400 kg och trodde det skulle räcka.
Med lite extragrejor som AC, markis, takräcke mm samt två cyklar och lite packning väger vi normalt ca 3700 kg.
Vi reggade om vår bil så nu får den väga 3850 kg och äntligen kör vi lagligt!
Så en lastvikt på 200 kg låter som en omöjlighet om man vill slippa vara nervös för att bli vägd!
Håkan
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning och vikt

i Hymers broschyrer kan ni läsa hur mycket extra-utrustningen väger så det är bara att plussa på bilens tjänstevikt enligt tillverkaren
jag fick en överraskning när jag körde upp på vågen med endast mig själv ombord, halv vattentank, en gasoltub och lite packning, 3580kg visade vågen på en av vågstationerna utmed våra vägar
sen ska ju en massa annat med när det drar ihop sig till att resa någonstans, också Ingrid förstås

min erfarenhet är alltså att det är lätt att vara optimist när det gäller vikterna men bäst är att kontrollväga, jag litar inte helt på tillverkarnas uppgifter för dom kan vara "anpassade" för att passa viktgränser på de olika marknader som husbilarna säljs på
i ett tyskt forum, Hymer Mobil Eignerkreis HME - HYMER Mobil Eignerkreis e. V. im Internet har detta diskuterats flitigt och det finns många erfarenheter att ta del av där
 

Bo Eliasson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lerum
HBK-Nr
192
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning och vikt

Klokt att tänka på vikten, har själv vägt upp min CI riviera garage till max 3850 kg. Det är lätt att plocka med sig "för mycket". Vi brukar väga runt 4000 kg när vi åker. Tänk bara på att det blir besiktning varje år.
Bo E
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Utrustning och vikt

Vi har vid flera tillfällen vägt bilen + utrustning kommer alldrig under 3800. då med 1st cykel, + bord stolar
detta gäller innan en Tysklands resa. då är vi bara 2 st, Man undrar hur tom bilen ska vara för att klara 3500 som den är typad för.
 
Toppen