• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag funderade på kostnaden om man jämför uppvärmning mellan gas och el och kikade lite på datan på min Truma 6002 C som jag har och såg detta :

Tekniska data C 6002
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Effekt steg 1: 2000W
Effekt steg 2: 4000W
Effekt steg 3: 6000W
Gas: Propan /Butan
Gastryck: 30 mbar (3 kPa)
Gasförbrukning steg 1: 170 g/h
Gasförbrukning steg 2: 330 g/h
Gasförbrukning steg 3: 490 g/h

Jag köpte en P11 hos PR husbilar för 225:- och slår man11 kilo i gram = 11000 gram / steg 2 på 4 kw = förbrukning på 330g/timmen = 33,333 timmar skulle då flaska räcka .

Kan man då slå 225:- inköpspris / 33.333 timmar = 6,75 Kr / timmen på 4 kilowatt eller uträknat i 1kw 1,69 kr/kw .

Tar man på steg 3 = 6kw 11000 gr / 490g/h = 22,44 tim = 10,02 kr/6kw delat med 6 = 1,67kr/kw .

När vi var i Tandådalen så gav vi 1,40 kr / kw och kan man räkna ut jämförelsen på 1,40kr*4 kw = 5,60kr för 4 kilowatt ?

Köper man gasolen på ett dyrare ställe så blir ju priset givetvis högre men kan man räkna ut det så här eller är det heltokigt ??

Visserligen körs ju inte pannan kontinuerligt men man betalar ju inte heller elen när man inte utnyttjar den .
[/FONT]
[/FONT]
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Sitter det verkligen partikelfilter och katalysator på värmaren??, när jag läser detta inlägg kan jag bara konstatera att det verkar som dieselvärmarna har en lång väg att vandra. Jag skulle definitivt inte välja dieselvärmare med anledning av det som framkommer här, just av den enkla anledningen att den drar mycket ström. Som notorisk fricampare så är det en väldigt viktiga parameter, med låga strömförbrukning.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

För skojs skull så tittade jag lite på strömförbrukningen på Webasto dieselvärmare

En Air top 3500 3,5 kw/h förbrukar mellan 1.25-7,9 A, det är samma förbrukning på Air top 5500 som är på 5kw/h.

En Truma 6002EH har en strömförbrukning som ligger mellan 0,2-5,6 A.

Jag har en Air Top 3500 i min 7 meters bil. Jag har ett 100 A batteri. Jag har varit ute en del på vintern och har aldrig blivit utan ström på grund av Webaston. När jag "fricampar" så förflyttar jag mig som regel varje dag. Skulle det vara så att man står still flera dygn på samma ställe så har jag startat upp bilen en stund för att ladda batteriet.

Detta har fungerat för mig. Jag kan inte tänka mig någon annan uppvärmningsform som är smidigare än dieselvärmaren.

Kenneth
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Man borde ju kunna göra samma uträkning på vad kylskåpet drar i gasol/dygn samt vad man köpte gasolen för och sedan räkna ut om det är lönande att campa på elstolpe eller utan el , visserligen använder man ju även Ac´n om det är varmt ute om man står på stolpe .
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Dels för att dieselvärmare drar mycket ström och är tveksamt att använda vid fricamping enligt en test gjord i tyska tidningen Reisemobil här om året"

en rättelse är på sin plats, det är Promobil (nr1 2008) som gjort testet och min uppfattning, att dieselvärmar är ett sämre alternativ vid fricamping, grundar sig på elförbrukningen av dieselvärmaren i testet som Promobil gjort
det förtjänar att påpekas att jag står utan egen erfarenhet av dieselvärmare som primär uppvärmning av husbilen

den genomsnittliga av elförbrukningen från bodelsbatteriet med Truma Combi 4 var 0,5Ah och med Webasto DualTop RHA 100 2,9Ah

testen utfördes i två identiska husbilar parkerade vid sidan om varandra och med mätutrustning för att registrera elförbrukning, gas/dieselförbrukning och temperatur inne i respektive husbil

bränsleförbrukningen i respektive värmare var ungefär densamma om man tittar på energiinnehållet därmed kan man väl säga att de är lika bra när det gäller verkningsgrad, något annat var egentligen inte förväntat med moderna brännare med senaste tekniken

en annan skillnad, till dieselvärmarens nackdel, var ljudnivån som är högre, 55dB för dieselvärmaren jämfört med 51dB för Truman
det här handlar till stor del om monteringen skulle jag tro, i det här fallet satt dieselvärmaren monterad under bilen helt utanför bodelen vilket i och för sig borde inneburit att dieselvärmaren skulle varit tystare

för den som vill läsa mer skulle jag tro att Reisemobil tillhandahåller tester på sin hemsida, jag har den på CD med en årssammanställning av årgång 2008 men kan av upphovsrättliga skäl inte publicera den här

Anders
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Tillåt en enkel amatör att komma med följande reflektion:

I vår förra husbil satt en Truma 6002 EH. Vi använder bilen året om och vid ett tillfälle tvingades vi köpa "dyrgas" på mack i Stockholmsområdet för nästan 500:-/P11. Vi funderade då på alternativet dieselvärmare och satte in en Webasto 2000 ST. Vi hade då en förbrukning på c:a 1,5 dl/tim i minustemp. Detta att jämföra med en gasolförbrukning där P11:an räckte drygt 2 dygn i samma väderlek. Elförbrukningen var enligt vår uppfattning inte högre på Webaston än på Truman.

En förbrukning på 1,5 dl/tim ger en "nattförbrukning" på cirka 1,5 liter och den volymen diesel brukar i alla fall vi se till att den finns i tanken när vi stannar för natten.

I vår "nya" Maja har vi bara dieselvärme, en Webasto Dual Top monterad under soffan inne i bilen. Vi är hittills mycket nöjda även om denna modell vill ha lite mer soppa, den är ju på 6 kw. Däremot signalerar elpanelen mycket liten åtgång på el. Ingen "nedräkning" alls efter ett dygn med värmen på (Stockholm to-fr denna vecka).

Jag tror personligen att dieselvärmarna kommer stort inom en snar framtid. Dels är elförbrukningen efter en rejäl utveckling de senaste åren, idag nästan jämförbar med en gasolvärmares, dels ser i alla fall jag gasolvärmarna som en kvarleva från husvagnarnas/campingbilarnas era. Idag känns det mer naturligt att ta bränslet från den medförda tanken än från de gasolflaskor med diverse märkliga kopplingar som vi fortfarande kånkar omkring på i våra åretruntbilar.

Jag vill poängtera att detta är mycket subjektiva åsikter, grundade på min egen erfarenhet av husvagnar/husbilar.
Jag har full respekt för att det finns andra HBK:are som drar andra slutsatser men visst skulle det vara kul om någon inbiten gasolfantast ville prova en bil med dieselvärmare nån gång......;)
 
J

John P

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Med ett pris på 375 kr för en P11 som lägsta pris i Funäsdalen ger detta ca 2,67 kr/kwh
Med mitt system med fjärrvärmeuppkoppling är kostnaden 0,925 kr/kwh. Då finns det lätt minst 5-6 kW tillgängligt. Har testat systemet ner till -32 gr. Inomhus +22 gr trots urusel isolering vid förardörr där det har varit - grader. Dethleffkvalite! Och ingen el eller gasol mer än till belysning och kylskåp. Har bott i husbilen i tre veckor under värsta köldperioden eftersom jag skött dygnetruntbevakning av fjärrvärmecentralen. av
jodå Håkan, du räknar rätt men får fel resultat! Lite tillspetsat formulerat.
Dina ingångsvärden behöver justeras lite och då blir resultatet så här.
Propan innehåller 12,8kWh per kg gas, en P11 innehåller alltså 140,8kWh, och kostnaden blir enligt nedan vid olika priser för en P11


150kr för P11 ger ett energipris på 1,07 kr/kWh
200kr för P11 ger ett energipris på 1,42 kr/kWh
250kr för P11 ger ett energipris på 1,78 kr/kWh
300kr för P11 ger ett energipris på 2,13 kr/kWh
350kr för P11 ger ett energipris på 2,49 kr/kWh
400kr för P11 ger ett energipris på 2,84 kr/kWh

Det är alltså endast om man kan köpa en P11 flaska för under 200kr som Bengt-Åkes stolppris för el i Tandådalen är högre än propanpriset. Det är inte många ställen i landet man kan köpa gasol till det priset.
Köper man gasol till tankbara flaskor på stationer för Motorgas blir affären ännu sämre, den kostar nämligen 7-9kr per liter vilket ger det dubbla priset per kg eftersom densiteten på gasol är ca 0,5. Därmed blir det som synes ännu högre pris per kWh.
Dieselalternativet som Decker föreslår gillar inte jag som dels huvudsakligen lever på att sälja gasol. Dels för att dieselvärmare drar mycket ström och är tveksamt att använda vid fricamping enligt en test gjord i tyska tidningen Reisemobil här om året

/Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Tror dessa många diskussioner om gasol- kontra diesel skulle vinna på att delas upp i lite olika trådar. Stor skillnad att jämföra för luftburen värme kontra vattenburen värme och sommartid kontra vintertid.

Äger själv både husbil och stor segelbåt. Segelbåten har luftburen dieselvärme. Helt naturligt och helt OK, eftersom den går ytterst få timmar morgon och kväll och enbart vår- och höst. Svårt att hitta P11-gasbyte i hamnar och segelbåtar har av tradition inga fack för stora gasolflaskor.

Husbilen används enbart vintertid och har vattenburen värme, med både gasol- och dieselvärmare på slinga. Vattenburen värme likaså naturligt vintertid för oss och då blir, precis som många säger, effekten att gasolvärme är överlägset eftersom dels värmaren går mycket oftare och elförbrukningen och avgasbelastningen blir för hög med dieselvärmaren, för att inte tala om ljudnivån nattetid (främst pumpen). Vi kör gas på natten och om möjligt diesel på dagen.

Så undvik att jämföra äpplen och päron utan bestäm först förutsättningarna.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Tror dessa många diskussioner om gasol- kontra diesel skulle vinna på att delas upp i lite olika trådar. Stor skillnad att jämföra för luftburen värme kontra vattenburen värme och sommartid kontra vintertid.

Äger själv både husbil och stor segelbåt. Segelbåten har luftburen dieselvärme. Helt naturligt och helt OK, eftersom den går ytterst få timmar morgon och kväll och enbart vår- och höst. Svårt att hitta P11-gasbyte i hamnar och segelbåtar har av tradition inga fack för stora gasolflaskor.

Husbilen används enbart vintertid och har vattenburen värme, med både gasol- och dieselvärmare på slinga. Vattenburen värme likaså naturligt vintertid för oss och då blir, precis som många säger, effekten att gasolvärme är överlägset eftersom dels värmaren går mycket oftare och elförbrukningen och avgasbelastningen blir för hög med dieselvärmaren, för att inte tala om ljudnivån nattetid (främst pumpen). Vi kör gas på natten och om möjligt diesel på dagen.

Så undvik att jämföra äpplen och päron utan bestäm först förutsättningarna.


Båten har vi sålt ,nu har vi bara en skärgårdskryssare kvar utan värmare,men våra förutsättningar och erfarenheter stämmer helt överens.
 
F

F.d. 56015

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

En undran... Om man står på camping med el över vintern och har element i husbilen, vad skulle elförbrukningen bli då och skulle det fungera??
 
K

Kalabra

Guest
Intressant läsning!
Jag har ingen elpatron men planerar att ha en värmefläkt på 1400W i dubbelgolvet som får stå för grundvärme och sen får gasolvärmare ta de sista graderna upptill en temp på 20-21.
Det jag märkt hittills är att det fodras att värmefläkten varit igång några timmar för att det skall märkas i "övervåningen".
Tar sin lilla stund att värma upp golvet så att värmen från golvet kan komplettera den varma luft som sipprar upp längs sidor och i öppningar från dubbelgolvet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

I kalkylerna om uppvärmingskostnad el VS gasol eller diesel, glöm inte att räkna in verkningsgradsförlusterna i gasol och diesel pannorna.

Inkommande el från stolpen har 100% verkningsgrad, jag gissar att en gasol eller dieselpanna har 85%. Alltså har el ett 15% försprång i kalkylen.
 
Toppen