• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag funderade på kostnaden om man jämför uppvärmning mellan gas och el och kikade lite på datan på min Truma 6002 C som jag har och såg detta :

Tekniska data C 6002
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Effekt steg 1: 2000W
Effekt steg 2: 4000W
Effekt steg 3: 6000W
Gas: Propan /Butan
Gastryck: 30 mbar (3 kPa)
Gasförbrukning steg 1: 170 g/h
Gasförbrukning steg 2: 330 g/h
Gasförbrukning steg 3: 490 g/h

Jag köpte en P11 hos PR husbilar för 225:- och slår man11 kilo i gram = 11000 gram / steg 2 på 4 kw = förbrukning på 330g/timmen = 33,333 timmar skulle då flaska räcka .

Kan man då slå 225:- inköpspris / 33.333 timmar = 6,75 Kr / timmen på 4 kilowatt eller uträknat i 1kw 1,69 kr/kw .

Tar man på steg 3 = 6kw 11000 gr / 490g/h = 22,44 tim = 10,02 kr/6kw delat med 6 = 1,67kr/kw .

När vi var i Tandådalen så gav vi 1,40 kr / kw och kan man räkna ut jämförelsen på 1,40kr*4 kw = 5,60kr för 4 kilowatt ?

Köper man gasolen på ett dyrare ställe så blir ju priset givetvis högre men kan man räkna ut det så här eller är det heltokigt ??

Visserligen körs ju inte pannan kontinuerligt men man betalar ju inte heller elen när man inte utnyttjar den .
[/FONT]
[/FONT]
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Lite räkning:

Propan innehåller 12 kWh per kg
I ditt fall kostar 11 kg 225:- vilket ger 20:45 per kg
1 kg ger 12 kWh, vilket ger 20:45 / 12 = 1:70 per kWh.

Detta stämmer alltså rätt väl med din uträkning, och gasoluppvärming kostar ungefär lika med eluppvärmning vid ett pris på cirka 200:- per 11kg flaska. (Det blir att köpa i Åhus)

Hoppas jag räknade rätt!!

Håkan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Problemet med el-uppvärmning är väl egentligen att man kan få max 16A in dvs styvt 3,5 kw.
De flesta har nog bara möjlighet med 10A dvs 2,3 kw.

Men även om elen skulle vara betydligt dyrare väger det nog med råge upp besväret man slipper med tomma gasolbehållare som skall kopplas loss och transporteras till bytesstationen med priser som ligger nog närmare 500 än 200.
Så den smartaste lösningen för vintercampare borde nog i alla fall vara en dieselvärmare med bra effekt.:wink:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Lite räkning:

Propan innehåller 12 kWh per kg
I ditt fall kostar 11 kg 225:- vilket ger 20:45 per kg
1 kg ger 12 kWh, vilket ger 20:45 / 12 = 1:70 per kWh.

Detta stämmer alltså rätt väl med din uträkning, och gasoluppvärming kostar ungefär lika med eluppvärmning vid ett pris på cirka 200:- per 11kg flaska. (Det blir att köpa i Åhus)

Hoppas jag räknade rätt!!

Håkan

jodå Håkan, du räknar rätt men får fel resultat! Lite tillspetsat formulerat.
Dina ingångsvärden behöver justeras lite och då blir resultatet så här.
Propan innehåller 12,8kWh per kg gas, en P11 innehåller alltså 140,8kWh, och kostnaden blir enligt nedan vid olika priser för en P11


150kr för P11 ger ett energipris på 1,07 kr/kWh
200kr för P11 ger ett energipris på 1,42 kr/kWh
250kr för P11 ger ett energipris på 1,78 kr/kWh
300kr för P11 ger ett energipris på 2,13 kr/kWh
350kr för P11 ger ett energipris på 2,49 kr/kWh
400kr för P11 ger ett energipris på 2,84 kr/kWh

Det är alltså endast om man kan köpa en P11 flaska för under 200kr som Bengt-Åkes stolppris för el i Tandådalen är högre än propanpriset. Det är inte många ställen i landet man kan köpa gasol till det priset.

Enligt en test i tidningen Reisemobil här om året är det tveksamt att använda dieselvärmare vid fricamping på grund av den höga strömförbrukningen.

/Anders
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

:confused: Hej CarthagoAnders .
Förstår att du inte är någon förespråkare för dieselvärmare , det skulle inte jag vara heller om jag som du tjänar pengar på att sälja gasol .
Du hänvisar till någon artikel i Reismobil där men tydligen kommit fram till att diselvärmare skulle vara ett dåligt alternativ vid fricamping .
Vad jag vet så finns det ju tillverkare av husbilar som har Webasto som enda uppvärmningssystem i sina bilar .
Enligt ditt förmenande skulle dessa bilar vara mindre lämpade att fricampa med än dom som har gasolpanna , vill gärna veta hur du kommit till den slutsatsen ?
Zkidor nämde också i en tidigare tråd att dieselvärmaren drar mer ström än en gasolpanna , men jag hävdar fortfarande att en gasolpanna typ 6002EH även den förbrukar en rätt ansenlig mängd el på full effekt .
Oavsett om man värmer bilen med gasol eller diesel och fricampar under någon längre tid och inte har en allt för stor batteribank i bilen så måste man tillföra ström på något vis ,jag förmodar att den förbrukning av värme vi diskuterar i den här tråden avser vintertid och vi då befinner oss i Sverige så är inte solceller något alternativ , återstår någon form av elverk eller starta bilen för att på så vis tillför ny ström till batteribanken .
I många husbilar som kommar ut på marknaden nu kan man välja bort Trumatics gasolpannor och istället välja deras dieseldrivna D6 med inbyggd elpatron .
;) Rulla Lungt
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Tidningen Reisemobil jämförde mycket ordentligt olika dieselvärmare kontra gasvärmare.

Dieselvärmarna (t.ex Airtop) var sämre i effekt och mycket högre i sin elförbrukning, man tom rekommendera inte dessa för längre fricamping om man inte har ordentlig laddkapacitet med bensin- eller bränslecellgenerator. Jag återkommer när jag hittar numret med specifika uppgifter.

För min del skulle vi gaärna vilja ha en dieselvärmare för bodelen som komplement! Har i dag en kombinerad motor- och innevärmare Webasto, som jag ger mycket för, att värma bilen med den skulle ta evigheter + förbruka all el.

hälsn:)
jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Den stora skillnaden mellan gasol- och dieselpannor är utsläppen. Vad jag förstår är avgaserna från gasolförbränning harmlösa jämfört med vad som kommer från dieselvärmarna med mängder av giftiga cancerframkallande ämnen.

Jag har både gasolpanna och dieselvärmare i min bil och nog föredrar jag uppvärmning med gasol framför diesel. Webaston använder jag enbart, med hjälp av fjärrstyrning, när jag inte befinner mig i närheten av eller i bilen och jag skulle absolut inte komma på idén att använda den bland andra husbilar på en camping eller ställplats.

Jappe
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Hej..

För ngt år sedan hade jag en Tabbert 660 -93, med en äldre luft-panna. den kunde vara igång med både en och 2 fläktar, Dock, när jag fricampade på vintern kunde jag lätt avstå från fläktar då den utan dessa värmde fullt tillräckligt iallaf. för mig.(hade filt-tofflor) Men jag körde oftast ensam på vintern. För ytterligare några år sedan hade jag en VW vestfalia, med bensinvärmare vilken jag trodde skulle värma när det var runt -10. Men den slocknade då både fläkten och tändningen (på termostat) sög ur batteriet. Vaknade i sovsäck i 0-gradig husbil utanför Berlin..Använde då en rödspritvärmare jag köpt i båtaffär, Det fungerade, men bara i 6-7 tim per påfyllning. d.v.s inte en hel natt.
Har idag en husbil med vattenburen värme vilket är komfortabelt, men förstår att det tar batt.kapacitet på från cirk.pump och evakueringsfläkt.. Har i vinter fricampat vid runt -10 till -12 och då förbrukat en 11kg flaska på 3 nätter. Min 2Kw elpatron värmer bara upp till 17 - 18 + vid de de yttertemperaturerna. Tror nog att batteriet kan klara förbrukningen från pannan, några kalla nätter(men jag vill gärna kolla på film..) jag kan starta el-verket ngn tim. Men inte så kul kl 03.30...
Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

:confused:
Den stora skillnaden mellan gasol- och dieselpannor är utsläppen. Vad jag förstår är avgaserna från gasolförbränning harmlösa jämfört med vad som kommer från dieselvärmarna med mängder av giftiga cancerframkallande ämnen.

Jag har både gasolpanna och dieselvärmare i min bil och nog föredrar jag uppvärmning med gasol framför diesel. Webaston använder jag enbart, med hjälp av fjärrstyrning, när jag inte befinner mig i närheten av eller i bilen och jag skulle absolut inte komma på idén att använda den bland andra husbilar på en camping eller ställplats.

Jappe
:confused: Hej Jappe !
Kul diskution det här vad vore livet om vi inte hade olika synpunkter på saker och ting !
Jag bara undrar vad du har för underlag när du hävdar att mängder av giftiga cancerframkallande ämnen kommer från dieselvärmare , Skulle vara roligt att se ett vetenskapligt underlag och inte bara antagande .
Om värmarna nu är så farliga och skadliga som du anser varför tillåts värmare säljas till tradarchaffisar , husbilstillverkare , båtförsäljare mm. denna enligt dig helt livsfarliga produkt .
I Sveriga och övriga Europa finns det massor med värmare monterade i tusentals olika fordon och båtar , och som jag skrev tidigare Trumatic lanserar just nu sin nya D6 dieselpanna avsedd för bl.a husbilar .

Sverige som ju annars har ett väl fungerande arbetarskydd , hur kan det komma sig att denna myndighet tillåter montering av dieselvärmare i olika sorters arbetsfordon om nyttjarna av dessa värmare under hela arbetsdagar exponeras av canserframkallande ämnen , om riskerna hade varit dom du beskriver hade vi inte haft ett ända arbetsfordon i hela europa utrustad med dieselvärmare .
Jyrki skriver att Airtop värmaren har dålig effekt och hög elförbrukning någor jag inte kan motsäga jag känner inte till den har aldrig haft nån sån och känner inte heller nån som har den .
;) Rulla Lungt .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Jag har nyligen demonterat min Truma 6002 gasolpanna och monterat in en Truma Combi D6 Dieselpanna.
Jag har ännu inga förbrukningssiffror att komma med då jag inte har varit ute och åkt med bilen ännu.
Jag kommer att redovisa detta när jag har varit ute lite mer med bilen.
Arne.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Jag bara undrar vad du har för underlag när du hävdar att mängder av giftiga cancerframkallande ämnen kommer från dieselvärmare

Om jag har förstått det rätt är det de små sotpartiklarna som är boven i dramat. Jag antar att det inte sitter något partikelfilter på dieselvärmarna?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Hej Rune B!

Googlar man runt lite på dieselavgaser och förbränning så blir man mörkrädd. Politikerna lyckades få bort blyet ur bensinen efter många om och men, men när det gäller dieselns restprodukter så har man lagt sig helt för branschen. EU:s roll i detta är den vanliga, d.v.s. man prioriterar oljeindustrins vinster framför folkhälsan.

Ett citat bland många:
Flera flyktiga organiska ämnen är dock angelägna att åtgärda på egna meriter. Det gäller t.ex. kända cancerframkallande ämnen som bens(a)pyren, eten och bensen, samt olika s.k. aromatiska kolväten. Gruppen nitrerade polyaromatiska kolväten (nitro-PAH) omfattar några av de mest cancerframkallande ämnen som över huvud taget är kända. Flera av dem finns i dieselavgaser.

Det finns hur många forskningsrapporter som helst. Det är bara att googla på!

Idag forskas det faktiskt vilt på nya batterier för elfordon och det börjar hända saker. För mig kommer det för sent. Jag tillhör fel generation, uppväxt med förbränningsmotorns hälso- och miljöpåverkan.

Jappe
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Hej!
Vet inte hur det är med dom nyare dieselvärmarna men inte alltförmånga år bakåt i tiden fick man ju rivaisär dom o sota dom efter några hundra timmars drift, medans gasolen inte sotar det minsta.
Mvh Bert
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Hej.

Förutom att det är besvärligt med Gasolen (tar slut/Flaskbyte) speciellt vintertid, så är ju dieselvärmaren en dyrbar investering om den inte redan sitter där. Trumas dieselpanna med elpatron låter ju steget bättre om man nu är på gång att byta husbil.

Tyvärr är det väl så att man inte kommer ifrån gasolen helt då det inte (ännu) går att elda spisen, ugnen och kylskåpet på diesel.


Peter:wall:.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

;) Hej igen Jappe !
Jovisst kan man goggla på det mesta och gör man det så kan man också upptäcka att det är farligt att både leva och andas , det är också farligt att att äta mat som man kan inhandla på vilken ICA eller Konsumaffär som helst allt beroende på vem man frågar .
Jo jag är faktiskt så gammal att jag hunnit med att köra dom gammla tradarna från 60-70 talet med motorer under 200hk och en förbrukning på 5 lit/mil och ibland mer , många var dom som försökte sig på att skruva upp pumpen för att få ut max effekt när man skulle klättra upp för Skuleberget , efter sig lämmnade man ett rök och sotmoln som ibland fick Docksta borna att tro på solförmörkelse under dom flesta av årets dagar .
Jämför vi det med dagens moderna dieselvärmare med den senaste teknologin så haltar jämförelsen ganska tänkbart .
Detsamma gäller ju dagens moderna diesel bilar med Comon Reil teknik dom nyaste och modernaste har ju både katalysator och partikelfilter , många av dom är renare än många bensinare och klassas som miljöbilar och detta beror inte på att politikerna inom EU prioriterar OLJEbranchen .
Ett alternativ är ju att den som känner oro och rentav obehag för såväl dieselvärmare med en förbrukning på ca 0,25 lit/tim och en i det närmaste fullständig förbränning eller dieseldrivna bilar med eller utan partikelfilter och katalysator prioriterar andra drivmedel .
Jag hävdar fortfarand att dieselvärmare kan vara ett bra allternativ vid fricamping och i jämförelse med andra allternativ så är driftskostnaden relativt låg och det var ju det tråden ursprungligen skulle handla om , så ursäkta utläggen innan jag nådde fram till slutsatsen .
;) Rulla Lungt .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Hej!
Vet inte hur det är med dom nyare dieselvärmarna men inte alltförmånga år bakåt i tiden fick man ju rivaisär dom o sota dom efter några hundra timmars drift, medans gasolen inte sotar det minsta.
Mvh Bert
:confused: Hej Holiday !
Visst sotar väl gasol , vet inte hur många ggr. jag fått avlägsna sotflagor från kylskåpet på husbilar jag haft för att dom vägrat starta på gasoldriften .
;) Rulla lungt .
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Håller med dej. Vi som kör fordon som drar 340 liter i timmen och med otäta dörrar borde vara döda allihop för länge sedan...:wink:
Enda anledningen att husbilar värms med gas är väl att husvagnen uppfanns först och den har ingen dieseltank. När man sen skulle bygga husbilar fanns redan ett värmesystem att sätta in... :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

Det vore ju inte helt fel om man i varsin del av Sverige ringde runt och kollade på vad aktuella Gasolpriser var och sen kunde göra en aktuell lista på detta .

PR Husbilar i Sollebrunn tar 225:- för en P11

Ericssons Husvagnar tar 350:- för en P11

Man kanske tom. kan ringa och pressa priserna lite på dom som är lite "höga" det lockar ju kunder som i sin tur kanske köper något mera .
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: uträkning uppvärmningskostnad gas vs el ...

När husvagnen "uppfanns" hade den ingen värme alls! Så småningom kunde man få en fotogenkamin som tillbehör.

Sidespor, var for noen dager siden og så på en husbil fra 1931 som er 100% restaurert. Den hadde mulighet for oppvarming med lampeolje, spis som brukte lampeolje (fotogen ?).
 
Toppen