• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utlandsköp

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi har tidigare inom "Under Markisen - Kopplingsschema för Fiat Ducato" diskuterat backvideosystem, vilken typ, montageanternativ mm.
Bl a dök det upp ett tips om köp av backvideosystem i Tyskland, 50% billigare än i Sverige.
Men hur beställer man och fungerar beställning-betalning-leverans?
Jag skred till verket och beställde ett "Rückfahrkamera System LUIS R7 Funk" dvs ett trådlöst backvideo-system den 7/2 från Tyskland.
Om det finns intresse så kan jag skriva ett inlägg när jag har fått leveransen och berätta om hur det gick till. Till dess är det bara att hoppas på det bästa (förskottsbetalning, HU!)
Får jag minst en positiv intressesignal så återkommer jag med ett inlägg.
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsköp

Tjena Roberth!

Jag väntar med spänning på hur leveransen och monteringen av backkameran går!! :)

Håller alla tummar att köpet lyckas bra!
 
F

F.d. 18301

Guest
Sv: Utlandsköp

Hejsan .
Köp i utlandet har jag aldrig haft bekymmer med , har precis handlat en del i usa och england helt smärtfritt . Och som du säger mycket billigare än här , trådlös backcamera fick jag i går . Ska montera den i helgen , gäller bara att komma på ett sätt så den inte är lätt att demontera ! Annars lär den inte bli gammal , inte på min bil iallafall . Kanske på nån annans , men det är ju inte meningen .
johnny .
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Utlandsköp

Hej,

Har hittat en prisvärd färgkamera med skärm på Jula för 2495kr går att köpa i butik samt på nätet. Conrad elektronik har dessutom trådlösa system i färg för ca 3000kr.

När man tittar ut känns det långt till sommaren......

Hälsningar

Glädjen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Det finns en hel del att välja på.
Jag surfade runt efter att ha sökt på google, även på Jula och Conrad m fl men fann att LUIS-systemet hade bättre tekniska data. Det system som jag till slut fastnade för var hemskt dyrt vid köp i Sverige, 7.340kr. Beställde det i Tyskland, verkar bli halva priset dvs i nivå med "Conrad-utrustningen" men som sagt helt andra tekniska data och utförande.
Men, jag har inte paketet hemma än, jag återkommer med info.
Måste tacka alla vänliga medlemmar som tipsar och ger bra råd.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsköp

:cool: Tjena grabbar, jag var inne i olika butiker i Norrköping och försökte fråga mig fram om olika lösningar med backkamera,jag var inne i Expertbutiken där en kille försökte hjälpa mig med en Nokia kamera men tyvärr var den inte 12 volts driven,min ide med backkameran är att jag vill Convertera till min 10 tums LCD TV, så nu efter att jag varit på Teknikmagasinet så lutar det åt en trådlös färgkamera där man koppla in upp till fyra kameror om man vill,kamrernas mått är 23x23x23 mm, så risken att någon skulle montera bort dom kanske är mindre. Det jag inte har riktigt klart för mig än är om jag skall bygga in den på något vis, med tanke på nedsmutsning och väta, expediten påstog att det är en del Lastbilsförare som har köpt produkten, och för 799,00 kr så är det värt att prova.
Dom har föresten en Trådlös färgkamera med färgmonitor 2,5" samt mikrofon för 1,799 kr
 
F

F.d. 8967

Guest
Sv: Utlandsköp

Hej Roberth!
Undrar bara hur det går med utlandsköpet, jag är nämligen lite sugen på att beställa ett likadant backkamerasystem.:yes:
Är inte någon hejare på tyska, så jag har inte listat ut hur beställning och betalning ska gå till.:swoon:
MVH Tony.
:mcride:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Hej Tony!
Jag tänkte vänta med att skriva hur det gick tills jag fått paketet.
Men jag kan berätta vad som skett hittills:

7/2 onsdag 11:46
Tänkte skicka ett fax med beställningen eftersom det inte gick att som svensk beställa via luis.de och deras web-shop. Det fanns det alternativet på deras hemsida. Ångrade mig och kopierade faxets innehåll och klistrade in det i ett Word-dokument. Sände ett mail till order@luis.de bifogade word-dokumentet.
Fördelen var att jag fick med artikelnummer, pris och hela beställningsbodyn på tyska.
Det hade säkert gått lika bra att skriva av benämningen från artikelbilden direkt i ett mail.
Jag beställde en Luis R7 Funk

7/2 onsdag 13:54
Får ett mail med en orderbekräftelse med uppmaningen att skicka 378€ till leverantören. De angav alla betalningskoder BIC och IBAN som behövs för en utlandsbetalning.
Registrerade betalningen hos min Internetbank.

8/2 Torsdag
Betalningen sänds från min bank till leverantörens bank.

Nu känns det ju lite osäkert, jag har skickat pengar i cyber-rymden som betalning för något jag inte fått men hoppas att få.

12/2 Måndag
Ett mail från KROJA (Luis) där de påminner om betalning.
Var tog mina pengar vägen???
Mailar tillbaka och bifogar min banks betalningsdokument med alla uppgifter.

12/2 20:02
Mail från KROJA order@luis.de att de fått betalningen.

Där är jag nu.
Förhoppningsvis kommer paketet i nästa vecka (va8).
Du behöver inte bekymra dig över tyskan. Deras mailkonversation är både på tyska och på engelska.
Jag skriver på engelska till dem och det har inte varit några problem hittills men som sagt, jag väntar på försändelsen.
Går detta bra så har jag betalat 378€ vilket med en mindre bankavgift blev ca 3.485kr för ett backvideosystem som kostar 7.340kr i Sverige.

Återkommer när jag fått leveransen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Utlandsköp

Hej Roberth!

Jag tänkte fråga dig precis hur man lyckas komma i kontakt med luis.de. För jag och Torbjörn R. vill ochså ha varsin.
Men enligt Torbjörn har det inte lyckats med varken Tele eller Fax.
Men nu fick vi svaret av dig. Tackar och skriv gärna när den kommer.

Hade dom haft Lördags öppet hade jag besökt dom i morgon, för jag tänker ta min premiärtur med min nya husbil til Tyskland i morgon förmiddag och retur Söndag kväll.

H.Olof
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Hej Olof!
De är lite tröga med att svara på mail men det är nog det bästa sättet att ha en dialog med dem.
Fax är ju inte det mest upphetsande nu för tiden.
Vad kul att du skall prova din nya husbil. Det är faktiskt så att jag skall hämta min (en beg Knaus) på fredag i Örkelljunga så vem vet, jag kanske får backvideon före bilen.

:yes:
Ha dä, och kör försiktigt.
 
F

F.d. 8967

Guest
Sv: Utlandsköp

Jaha, nu har jag också beställt ett trådlöst backkamerasystem, det är väl bara att hoppas att man får hem det också.:twitcy:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Fick igår kväll 20/2 följande besked från order@luis.de
Hoppas det inte är ett tecken på större problem.

Min fråga:
Hello!
Do You know anything about when I can expect the delivery?

Svar:
Hello, I hopes in the 9 or 10 week. We had production problems.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards
Robert
-----------------------------------------------------
KROJA SicherheitstechnikGmbH
Bredenbekhörn 34
22397 Hamburg

Bestellhotline: 0800 330 47 46 (kostenfrei)
Hilfe und Support: 0900 586 95 50 (2,-€/Min)
Fax 040 - 605 58 047
www.KROJA.de
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Utlandsköp

Hejsan Roberth-110!

Då kommer den kanske nästa vecka det är ju v.åtta nu. Men då får du ju lite tid att lära känna den nya bilen, innan du ska börja meka med backkameran.

Allt blir säkert bra, skriv gärna hur du kopplar den, tipps vill man alltid ha. Jag väntar ju också på min.

H. Olof
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Ja, jag lovar att uppdatera "Utlandsköp" så fort det händer något.
Verkar som om många är intresserade, över 770 visningar av ämnet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Skickade ett mail igår torsdag med en förfrågan om leveranssituationen för min beställning. Idag fredag fick jag mailsvar:

unfortunately us this article went out. Due to the extremely good test
results, in the two german magazines pro-mobile and profi. These reports led
to a strong attack on our products. Since we are ourselves manufacturers of
these devices, we are thereby our camp at present as well as our production
of the high inquires to adapt. Thus we can deliver your order in all
probability only within the next weeks. We ask us for your understanding,
and excusing for the developed incommodities.

Ser fram mot nästa vecka då jag hoppas få leverans.
Återkommer med information när det finns någon.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Utlandsköp

Har köpt mycket utomlands. Framför allt från England, USA och Tyskland. Aldrig några problem! Litte krångligt är det ofta just från Tyskland, eftersom man ofta inte kan betala med kort, utan de vill ha banköverföring.
Har handlat några gånger från denna firma: http://www.campingshop-plus.de/index.php?cp_sid=6074216196f0&cp_tpl=main
Bra besked om staus på ordern hela tiden, snabb leverans och rimligt fraktpris (€23.50 för ett paket på bortåt 20 kg...)
Kanske inte stället för att köpa back-kamera, men för mycket annat!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Utlandsköp

Status på utlandsbeställningen av Backkamerasystem.

Det har nu gått en månad sedan min förskottsbetalning kom fram till leverantören.
Leverantören har för stor orderingång orsakad av bra betyg på några tyska hemsidor, en som liknar Pricerunner och en för tyska lantbrukare.
Det innebär att leveranstiden har blivit lång.
Senaste mailförfrågan 2007-03-13 med svar ser ut så här:

Hallo again!
Any news concerning my order?
It´s 4 weeks since you got my payment and I hope now that I am number 1 in your delivery que and that I can get my back-camerasystem very soon.
Best Regards
RobertH

Svar:
Dear RobertH,
i hope i can deliver in the next week. My factory says to me that the goods at the next week are ready to delivery!
Best Regards
Robert Kronfeld
Managing director
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Utlandsköp

Vad tråkigt att det tar sådan tid Roberth!! Hoppas verkligen att du får den snart, du har ju väntat ett tag nu!! :mad:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Utlandsköp

Efter att ha tagit del av turerna kring backkamera har jag bestämt mej för att multiverktyget Maj Britt får tjänsgöra en sommar till. Visserligen är driftskostnaderna lite högre, men avskrivningen på inköpet är ju redan i hamn.
Ove.G :twitcy::twitcy::twitcy:
 
Toppen