• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uthyrning lokal för husbilsplatser - ansvarsfrågor

F

F.d. 12237

Guest
Jag har kontakt med en person i Bålsta som är ägare av en större industrilokal som stått oanvänd ett tag och jag funderar på att hyra ett utrymme där. Det skulle finns gott om plats där för mer än mitt eget fordon. Så jag funderar på vad det innebär juridiskt/ansvarsmässigt att hyra ut garageplatser för husbilar, en kategori där efterfrågan verkar överstiga tillgång ganska avsevärt i dag. Jag ser hur Shurgard ändrat policy nyligen och accepterar inga nya utomhus-parkerings-kontrakt för husbilar inom sina anläggningar fortsättningsvis. Detta tydligen pga inbrott där tvister uppstått om ansvarsfrågor som orsakat Shurgard problem.

Frågor som dyker upp för inomhus-uthyrning är:

-Erforderligt brandskydd i lokal.
-Försäkringsansvar för hyresgäst av industrilokal .vs. lokalens ägare .vs. plats-hyresgäst.
-Inbrottskydd.

Sedan förstås att lita på enskilda hyresgästers
goda uppsåt i flerfordons-lokaler.

Vad är föreskrivet enligt lag, vilka villkor kan dikteras av hyresvärd ?

Finns sådana juridiska ellr praktiska detaljer som utgör hinder som kan förklara den idag sällsynta förekomsten av lokalyta som erbjuds för inomhus husbils-uppställning ?
 
Toppen