• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

F

F.d. 5837

Guest
Hej, är ny här på forumet, är än så länge bara intresseanmäld men betalt in medlemsavgiften idag, så ser fram emot riktigt medlemskap.

Undringen jag har är:
Om någon av Er här, har hyrt ut er egna husbil till det egna företaget
för övernattning istället för hotellövernattningar.
Vad jag kan förstå är uthyrning av egen husbil bättre/"säkrare" än att ha
husbilen på företaget.
Vilken uthyrningskostnad har ni debiterat egna företaget respektive hur
revisonsbyrån och framför allt hur skatteverket har har agerat.
Har uthyrningskostnaden alla kostnader inbakade eller separerar och specar ni
alla kostnader som tex milkostnad, slitkostnad camping/ställkostnad osv..
Är det några tveksamheter som jag behöver tänka på?

Jag skulle bli tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter.

Är idag husvagnsägare sedan ca 10 år, men kommer under vintern/våren
att införskaffa husbil troligtvis via tyskland
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej Johan och välkommen!
Jag hade "eget" i 25 år och givetvis revisorer hela tiden.
Det du beskriver tillhör skattemyndighetens favoritobjekt.
För att inte gå på bakstöt måste du kolla väldigt noga hur dom ställer sig innan du gör slag i saken. Din revisor borde ha bra koll på regelverket.
/Nisse
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej Johan H !
Nja, "uthyrning" av husbilen är det egentligen inte frågan om, utan Du skall i stället i din deklaration yrka avdrag för kostnader för den andel av husbilskostnaderna som belöper på din rörelse. Detta förutsätter att Du äger bilen privat, och under året har betalat alla kostnader privat. Du kan tillämpa ett nytt regelverk som kom i november 2006 angående avdrag för husbil i rörelse. I korthet gäller:
1. Resor i rörelsen dras av med 18:50 /mil (f.n.)
2. Kostnad för förslitning av bodel dras av i form av värdeminskningsavdrag (avskrivning), baserad på bodelens anskaffningskostnad gånger en procentsats (säg 15%).
3. Bodelens anskaffningskostnad skall beräknas som hela bilens anskaffningspris dividerat med 2.
4. När Du beräknar ditt värdeminskningsavdrag, måste Du ta hänsyn till att bilen väl också till viss andel används privat (alltså ej i rörelse). Avdraget skall proportioneras med hänsyn till detta.
5. För att kunna visa på hur bilen används i rörelsen/privat torde en körjournal krävas.
6. Även övriga driftskostnader för boeendet kan dras av (service av bodel, gasol, campingavgifter mm. Bedriver Du momspliktig rörelse bör motsvarande avdrag för momsen också vara aktuell.
7. Inte nog med detta. Du skall också dra av dina matkostnader när Du är ute på tjänsteresa och övernattar. Antingen de verkliga (enligt kvitton), eller enligt schablon med 210kr/hel dag/person

Jag har själv en konsultrörelse (redovisning, skatter), och har tillämpat dessa nya regler fr o m inkomståret 2007 för första gången, eftersom jag använder husbilen mycket i tjänsten. Det blev bingo! Helt rimligt tycker jag - vad skulle det inte ha kostat med hotellrum och restaurangmat.
Lycka till med skattemyndigheten!

Hälsningar SEASON
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej, det här är intressant. Det finns ju två fall:

1. Ägaren har ett aktiebolag.
2. Ägaren har en enskild rörelse.

Jag antar Season att din beräkningsmodell har att göra med en enskild rörelse och de möjliga avdrag som du då kan göra direkt i din näringsverksamhet på grund av att du använder privat egendom i rörelsen?

Om du däremot har ett aktiebolag så bör de vanliga reglerna för uthyrning till eget bolag vara gällande dvs:

a Bolaget får avdrag för uthyrningskostnaden upp till marknadsmässig nivå dvs jämför med att hyra en motsvarande husbil från någon annan.
b Ägaren tar upp uthyrningsintäkten privat som inkomst av kapital upp till marknadsmässig nivå och får avdrag för kostnader i samband med uthyrning. Då borde Sesons kostnadsberäkningsmall vara perfekt att använda även för detta. All intäkt som är över kostnaden ska skattas med 30%.

Om man tar ut en hyra som är högre än en marknadsmässig nivå ska skillnaden mellan hyran och den marknadsmässiga nivån tas upp som vanlig löneinkomst.

Bästa hälsningar

Hans
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Alfa2000!
Ja, jag har egentligen ett handelsbolag, men det beskattas här på samma sätt som enskild firma. Med ditt exempel med aktiebolag i stället kan det, precis som Du beskriver, i stället bli aktuellt att ta ut en hyra från bolaget.

Frågeställaren nämnde något om "förmånsbil". Man kan ju vända på steken och låta bilen i sin helhet stå (och ägas) av rörelsen, och man får då en "förmånsbil". Detta kan dock sluta illa! För det första kan skattemyndigheten ifrågasätta om bilen överhuvud taget skall anses behövas för rörelsen. Om ej, återlägges köpet, och köpeskilling och alla kostnader läggs på toppen av din inkomst. Vidare torde beviskraven vara minst lika stora vad gäller fördelningen av den privata användningen. Endast det faktum att man har möjlighet att disponera (men ej använder) bilen kan utlösa förmånsbeskattning!
 
S

suneAl

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Väck EJ Skattebjörnen för några små kronor för de kan få till vad som helst !
Har provat detta.
Om man skall ha milersättning så debitera som för en privatbil "skattfria" resten tar man som bilkostnad "med kvitton" i sin privata deklaration.

För att bedriva uthyrning skall man vara registerad som uthyrningsföretag hos Länstyrelsen.

Att blanda sin privata med sitt eget Ab är och förblir ett smörjobb för Skattebjörnen för de kan göra vilka som helst beräkningar och påståenden.

För att klara sig SKALL man skriva och utföra allt, helt enligt vad SEASON beskriver.

PS! om man lyckas få det igenom hos skattnämnden är det EJ säkert att själva MYNDIGHETEN godkänner för de har 5 år på sig.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej,

ytterligare en kommentar, det finns inte ett enhälligt praxis från skv i hur man ser husbil i tjänst, antingen att bilen ägs av bolaget eller hyrs in i bolaget. Några år sedan skickade skv en förfråga till ett antal företagare med husbil i bolaget, förfråga i alla fall i södra Sverige, några kom undan utan ha fört körjournal, andra fick förmåns beskattning enlig lättlastbil, någon fick skattebeslut som kostade större summor. Det är en tolkningsfråga hur skv´s handläggare ser saken. Det säkraste är att prata med egen skatterevisor, -konsult. För att få någon förhandsbesked från skv. Skv kan göra en bedömning enligt dagens humör. Och att överklaga eventuellt skattebeslut tar tid, och kräver en skicklig skatteexpert. Så först förhandsbesked, därefter egna beslut. Jag trodde på mina "nära", länge sedan, och inte hade fört körjournal, min tro kostade ett antal kronor. Jag har husbilen i bolaget.
mvh husbil2
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej igen! Kul det här med skatter :).

Så sant att praxisen är väldigt flytande. Det beror nog på okunskap hos många handläggare. Det finns en annan tråd här som började med avdragsgill moms och som fortsatte med förmånsvärden. Jag har tidigare för ett par tre år sedan undersökt förmånsvärdeberäkningarna för husbilar och kommit fram till följande när jag studerat lagtexter, handledningar och några rättsfall.

Svaret är saxat från den andra tråden, därav diskussionen om moms också.

"Hej!

När det gäller momslyft på personbilar och husbilar under 3.500 kg så är en sådan bil momssmittad om den tidigare har ägts av ett företag som inte driver handel med bilar eller ägts av en privatperson. Halva momsen går då inte att lyfta vid leasing. Det är endast vid leasing som halva momsen går att lyfta då det är leasingbolaget som står som egentlig ägare av bilen och ditt företag betalar en hyra. Vid ett köp kan ditt företag aldrig lyfta momsen om det inte är en taxirörelse, leasingbolag, hyr ut bilar eller driver handel med bilar såvida det inte är en bil med flak men det är väl rätt ovanligt med husbilar :).

När det gäller förmånsvärdet är det mycket krångligare än vanliga bilar. Det är olika beroende på om den väger mindre eller mer än 3.500 kg.

Om den väger mindre är den att betrakta som en vanlig personbil skattemässigt och följer de vanliga reglerna. Detta innbär att du betalar ett förmånsvärde basreat på nypriset för de månader den är påställd. Det har funnits ett par fall där skatteverket inte har kunnat ta ut förmånsvärde för vanliga bilar om de inte är påställda. Detta borde därför också gälla husbilar. Fast mig veterligt är det inte prövat.

Du behöver inte heller ta upp ett förmånsvärde överhuvudtaget om du bara använt bilen ett fåtal tillfällen för privat bruk. Det är tio gånger och max 100 mil. Obs att varje övernattning räknas som ett nytt påbörjat tillfälle. Och det är också du som måste bevisa att du bara använt den ett fåtal gånger. Körjournal är hur viktigt som helst!

Om den väger mer än 3.500 kg så räknas förmånsvärdet som tunga lastbilar och bussar. Det är då marknadsvärdet som ska vara förmånsvärdet dvs att hyra en motsvarande bil från något annat håll. Frågan är då, ska jag bara betala förmånsvärde när jag använder den privat eller även när den står still? Mig veterligt har detta nog inte prövats ordentligt. För andra typer av egendom t ex båtar så har skatteverket drivit frågan att marknadsvärdet ska vara detsamma som att hyra en båt en hel säsong även om den inte använts. Du som företagsledare har ju haft möjlighet att använda den närsomhelst. Med varierad framgång ska tilläggas.

Om du däremot kan visa att du bara använder den i tjänsten ska du i princip inte behöva skatta för bilen, den är ju då ett arbetsredskap. Då är det extremt viktigt att du skriver en riktig körjournal löpande för precis alla km den går. Det är du som måste bevisa att du inte kört privat utan bara i tjänsten.

Lycka till med förmånsvärdena och andra mer eller mindre logiska skattebestämmelser :).


Hans"



Bästa hälsningar

Hans
 
F

F.d. 5837

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej,
Tack för alla välkommanden och snabba utförliga svar.

Jag skulle nog ha förtydligat första textmassan.
Jag driver ett AB som enda ägare och ett antal anställda,
Användandet av privatägd husbil inom "rörelsen" kommer
att användas 2-3 dagar/nätter per vecka under perioden mars-oktober.

Förmånsbilslösning tror jag blir för krånglig lösning, då husbilen kommer
användas mycket privat.
Så vad jag förstår av det ni skrivit, om lösningen att äga privat så
debiterar jag företaget dygnskostad + milkostnad med specifikation
vad som ingår i dygnskostnaden respektive en körjournal,
så ligger jag hyfsat till att skatteverket skulle godta detta ???

Jag ska givetvis också kolla av med min revisor & skattemyndigheten för
att säkerställa, men det är ju bra att få lite kött på benen innan.
 
F

F.d. 5837

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej igen,

Glömde en sak, SuneAL skrev att man måste vara registrerad som
uthyrningsföretag hos länstyrelsen.
Stämmer det verkligen då man som privatperson hyr ut sin egna bil ??
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej JohanH igen!
Så här ser jag på exemplet med uthyrning av husbil till det egna aktiebolaget:

Vi kan dela upp detta i två delar,

1. Företaget som hyr husbilen
Eftersom företaget hyr bilen från en aktieägare, måste man ta reda på vad som är en rimlig marknadsmässig hyra. Undvik högre hyra. Se även Alfa2000:s tidigare inlägg.
Vidare måste företaget kunna visa på att bilen är nödvändig för att bedriva affärsverksamheten. Hyr man in husbilen i större omfattning, ökar också kraven på att bevisa att bilen inte också används för privat bruk i bolaget av dess anställda. Det senare kan ytlösa förmånsbeskattning. Observera att bilförmånen också ger upphov till sociala avgifter för företaget.

2. Uthyraren (aktieägaren)
När han erhållit hyran, skall han i sin privatdeklaration yrka avdrag för förslitning mm (se mitt tidigare inlägg). Eftersom hans kostnader för bilen skall proportioneras efter hur övernattningarna fördelar sig privat/i tjänsten torde det vara nödvändigt att föra en noggrann körjournal. Styrk gärna destination och typ av ärende med drivmedelskvitton, brochyrer, företagspost mm.
Alla kvitton för uthyrarens utlägg för service av bodel mm skall sparas.

Jag har här utgått från att milersättning (fn 18:50) ej ingår i den erhållna hyran, utan betalas ut skattefritt till ägaren mot uppvisande av sedvanlig reseräkning. Därmed är den delen avklarad.
Om milersättningen i stället ingår i hyran, skall ägaren i sin privatdeklartion, med stöd av körjournalen, yrka motsvarande avdrag.

Var det krångligt? Ja, men några timmars papperarbete kan här vara klart lönsamt!

PS Din fråga angående om tillstånd krävs från länstyrelsen för uthyrningsverksamheten är knepigare - tycker allmännt att själva ythyrningen inte borde betraktas som yrkesmässig, även om användandet är yrkesmässigt. Krävs tillstånd för yrkesmässig ythyrning, krävs nog också att Du bildar en uthyrningsfirma, och då faller de flesta förutsättningarna för ovanstående exempel med uthyrning tyvärr bort.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

En lten undran.Gäller försäkringen vid uthyrning eller måste man ha en speciell förs?
HaDe Hasse:mcride:
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hyr man ut sin privata husbil så räknas det säkert som näring av ringa omfattning - och kräver säkert ingen registrering av något företag. En särskild blankett finns för detta vid deklarationen.
Jag hyr ut bland annat en hästlastbil och en husbil i mitt AB och måste ha Biluthyrningstillstånd för motorfordon under 3500 kg, som utfärdats av Länstyrelsens trafikenhet som i sin tur kräver en hel del intyg om heder, konkursfrihet och annat ekonomiskt såsom resultat och balansrapport etc förutom de 1200 pix man får betala. Dessutom fick jag gå en kurs - kallas utbildning och krävs av länsstyrelsen -hos biluthyrarna.se under två dagar i fjollträsk och lära en del bra och annat mindre bra - det var slutprov med skrivning och diplom - kostnad 6900 pix. Så för mig blir det the other way around -de veckor jag far på sem. med firmans bil betalar jag förmånsvärde.
Bildagbok som någon nämnde är en bra grundgrej att hänvisa till oavsett hur man redovisar sitt liv med husbilen och rätt trevligt att ha ... loggbok .. det har ju alla upptäcktsresande - eller hur ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

med det avancerade upplägget undrar jag vad försäkringsbolaget säger om du inte har uthyrningsförsäkring
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Jag har uthyrningsförsäkring. Det är inget avancerat upplägg- det är en del av mitt levebröd - ville bara visa att det är knöligt att få ett biluthyrartillstånd av Länstyrelsen. The End.
 
F

F.d. 5837

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Tack alla snälla,

Nu har jag lite mer kunskap att gå vidare med.
Återkommer med feed-back om vad jag får fram via
revisorn & skatteverket.
Det kommer som personligt till er, som har medverkat
med info, råd och har ett intresse, men det lär väl ta några veckor.

// JohanH
 
F

F.d. 22176

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Vet att tråden är gammal...men jag tyckte den var så bra, så jag spinner vidare på den.

Scenariot är följande:
  • Jag har ett AB som jag som privatperson ska hyra ut till.
  • Jag planerar att anmäla intäkten från hyran som inkomst och sedan göra avdrag för kostnader i samband med uthyrningen.
  • Jag har tänkt att gå "jämt upp" på intäkt kontra kostnad.
Uträkningsmodell
  • Anskaffningsvärde 336000:-
  • Årlig värdeminskning 15%
  • Campingavgift/mån 1300:-
  • Gasolkostnad/månn (uppskattad) 200:-
  • Elkostnad (uppskattad) 450:-
  • Anskaffningsvärde förtält 17800:-
  • Värdeminskning tillbehör
  • (möbler, köksutrustning) 200:-
Formel: (Anskaffn. Husv* 15%/12) +(Anskaffn Förtält*15%/12) + Camping avg.+Gasol+El+Tillbehör


Hyra månad 6600
Hyra dygn 220
(månadshyra/30)

Motivering av uträkningsmodell:
  1. 15% årlig värdeminskning enligt tidigare kommentar i tråden. Jag tar med värdeminskning på husvagn och förtält och lägger ihop dessa.
  2. Campingavgift per månad. Inga konstigheter.
  3. Gasolkostnad. Uppskattad förbrukning
  4. Elkostnad. Uppskattad förbrukning.
  5. Värdeminskning tillbehör/möbler. Uppskattad värdeminskning.
Ringde skatteverket och frågade om detta. Man kan väl inte säga att dom är särskilt kunniga runt detta. Det verkar som det är individuell bedöming som gäller. Dom har ingen egen uträkningsmodell för uthyrning av egendom, men dom har en för fastighet.

Min personliga åsikt är, att om du klart och tydligt deklarerar hur du har gjort din uträkning, och att den är rimlig, så blir det nog inga problem.

Åsikter kommentarer?

PS. Märk att jag inte gjort specifikt avdrag för bildel, då detta är en husvagn. För husbil bör en uppskattning göras för avdrag för bildel i beräkningen.
 

Thomas S.

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2024
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Hej!
Ett av dom viktigare sakerna du ska göra är att skicka in din uträkning INNAN du deklarerar, så slipper du ev. skattetillägg. Vi har gjort så när det varit tveksamheter om förmåns- resp. tjänstebilar.

Mvh
Thomas
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

Det absolut viktigaste är att göra allt som ett öppet yrkande dvs mycket noggrant och detaljerat lämna alla uppgifter om hur man räknat. Fäst dom med häftapparat till deklarationen (papper försvinner gärna annars). Man kan bara få skattetillägg på saker som skatteverket inte har tillgång till när dom granskar. Om du tex använder 15% för avskrivning och detta inte framgår så kan dom hugga på det, visa på 15 år gamla bilar som är värda 30% av ursprungsvärde. Så var noga och detaljerad. Skriv även upp vilka kunder som besöks. Kanske tom spara några foton ifall det ifrågasätts att man verkligen varit på platsen. Tanka gärna på plats, alla små saker som i efterhand styrker är bra att ha.

Och så kanske framför allt, räkna inte med hyran/milersättningen som ett sätt att finansiera köpet, om ett år kanske förutsättningarna är annorlunda och man måste fortfarande betala.
 
J

JessicaT

Guest
Hej! Vet att tråden är gammal men eftersom den kommer upp när man söker på dessa frågor och innehåller bra svar så fortsätter jag att spinna vidare :)
Jag vet en företagare som har fått godkänt att äga en husvagn tillsammans med sitt företag. Hon äger alltså 50/50 som privatperson och företagare.
Nu till min fråga: Jag har räknat ut att vårt företag kommer att ha användning för en husbil ca 25% av tiden, resten använder vi den privat.
Vad tror ni om att företaget äger den till 25% och att man för noggrann körjournal så att man kan bevisa detta? Självklart även ett kontrakt där man reglerar ägarfrågan.
I mitt tycke ett jättebra upplägg :)
 
Toppen