• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utetemperaturmåler i Fiat -08

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026
Jeg har en helintegrert Dethleffs bygget på Fiat Ducato 2008-modell. Bilen har kjørecomputer slik at jeg kan se forbruk, gjennomsnittshastighet osv. Men jeg mangler utetemperaturen. I følge instruksjonsboken skal det vises i displayet i dashbordet.

Kan årsaken være at det på en helintegrert bil ikke er original-førerhus og dermed er ikke temperaturgiveren montert?

Er det noen andre som har helintegrert bil på Ducato 08 hvor utetemperaturen vises i dashbordet?

mvh Magne

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Utetemperaturmåler i Fiat -08

Det finns två olika färddatorer, typ A och B. Du har antagligen den enklare som visar tid, tripp, total körsträcka, förbrukning (genomsnittlig och momentan). Den saknar utetemperatur.

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Nei, jeg vet at jeg har den mer avanserte, for jeg har funksjoner som bare finnes der, men jeg mangler altså utetemperaturen. Den skal jo vises konstant i displayet i følge instruksjonsboka.

mvh Magne

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Den varianten tycks också finnas. I min Adriatik från -08 saknas också utetemperaturmätaren och vid min telefonförfrågan till Fiat blev svaret att det beror på vad husbilstillverkaren har beställt från Fiat
Leif

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Enligt min instruktionsbok så ska utetempen komma upp direkt när du vrider på tändningen.

Ser också att det ska vara en treradig display istället för en tvåradig som jag tror dom flesta har för att se temeraturen ute.

F

F.d. 6270

Guest

Samma här, saknar temp i Burstner I 710

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest

I vår gamla bil en Dethleffs 6971 2009:a hade vi temp mätare och vi hade den enkla datorn.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Utetempmätare finns bara i bilar med helautomatisk klimatanläggning, alltså inte i våra bilar med A/C knapp. Det går heller inte att eftermontera någon givare som jag trodde.

Saknar också ute tempen:msn_cry:.

Peter.

F

F.d. 6270

Guest

Jag har en helautomatisk klimatanläggning = ACC, men saknar ändå ute temp :msn_cry:

Hittade dock en liten snygg svart digital temp på Kjell & co som visar ute och inne temp som passar perfekt på instrumentpanelen

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest

Är inte helt säker nu, men tror att givaren sitter i någon av ytterspeglarna. Eftersom din bil är helintegrerad och inte har orginalspeglar kanske det kan vara problemet även om du har ACC.

Mvh,

Peter.

F

F.d. 2577

Guest

Jag saknade en utetermometer på vår halvintgr -08 redan förra året. I somras hade vi även behov av innetermometer, så vi monterade en med bägge funktionerna, från Biltema?
Leffe

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Takk for alle svar - det er tydeligvis flere som har samme problem

mvh Magne

Lassman

FD HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

Träffade en hb.ägare i sommras som hade monterat en trådlös tempmätare,fick både inne och ute temp,hade satt fast givaren med silvertape.Köpt tror jag hos Clas i sjön

F

F.d. 3297

Guest

Uggleboet har idag 22 år ålder och tji färddator eller centralelektronikbox!

Så jag tog en rund fönstertermometer och skruvade upp mitt under alkoven utanför
vindrutan. Med de "nya" CX-stolarna och alla radiostationer ovanpå instrumentbrädan
så ger detta faktiskt lite av känslan att sitta i en flygplanscockpit!

- Arlanda tower, United November Golf 900 clear for take-off. - :D

Inombilstempen löste vi i somras med att ta en "pensionerad" fönsterstavtermometer
och nubba upp bredvid "är-jag-vacker"-spegeln :p vid bodelsdörren.

Toppen