• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utelåst?

F

F.d. 55347

Guest
Jag har en Adriatik Izola SP 687 avV 2008 ÅRS MODELL. Låset till bodelsdörren har tendens till att självlåsa sig. Har man låst innifrån och skall gå ut och bara öppnar innerhandtaget till hälften så går låset upp. Gåar jag sedan ut och slår igen dörren så självlåser den sig. Har jag då låst framdörrarna så måste jag ha nyckel för att öppna. Har man glömt denna så blir ju läget prekärt om det är mitt i natten och med endast pjamas. Har någon i klubben samma erfarenhet? HB-leverantören hävdar att så här fungerar låsen!
Harry
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst?

Hej Harry!

Vi har en Hobby, men har haft liknande upplevelser med bodelsdörren.
Hade då tur att takluckan var öppen lite grann, så vi kunde med hjälp av en lång list
komma åt låsbygeln och öppna dörren.

Men det var på vippen.:eek:

Skall nu placera en nyckel nånstans, på ett säkert ställe under bilen, så att jag kan klara av situationen om den uppstår igen.

Ha det gott!
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst?

Finns inget!:confused:

Inte på vår i vart fall
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Utelåst?

Hej Var tänker du placera nyckeln? bara så man vet ,
/Vidhem
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst?

Har blivit utelåst 2 gånger, orginallåset i bodelsdörren som vi normalt inte använder stog på låst läge när vi stängde dörren,
Som tur är har jag extranycklar i en liten vattentät burk på säkert ställe på bilen.
Lätt att hitta plats på en stor husbil, värre med privatbilen, tänk om man tappar bort nyckeln vid bärplocknig långt bor i skogen.

Stig.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Utelåst?

Hej.

Kanske lite från ämnet. På min Coral -08 (Fiat) låser/låserupp med fjärren eller knappen på instrumentbrädan. Det har hänt att bodelsdörren (tvärt emot tråden) inte låst vid denna manöver och det brukar vara beläggningar på stiften längst ner i karm och dörr.

Rengör och lägg lite vaselin så funkar det igen.

Peter.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Utelåst?

Är det inte så att man ska kunna redovisa alla utlämnade nycklar om en bil skulle stjälas? Annars kan försäkringsbolaget krångla med ersättningen. Åtminstone uppfattade jag CC's försäkringsvillkor på det sättet.
Känns lite vansktligt att bli av med reservnyckeln tillsammans med bilen.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Utelåst?

Jo det är sant men nu ifrågasätter jag funktionen i låset på bodelsdörren. Varför självlåsa? I ett hus låser man när man lämnar det inte när man endast stänger dörren!
Harry
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Utelåst?

Det gäller att klämma i rejält när man öppnar inifrån så den lilla gråa indikatorn verkligen kommer upp.

Bodelsdörren brukar inte ha samma nycklar som bildelen, så det är nog inga problem att få gjort en sådan hos en låssmed och gömma på ett säkert ställe.

Peter.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Utelåst?

Har använt ganska stort våld men jag framhärdar fortfarande att låstillverkarna borde kunna tilverka lås som fungerar för vardagslivet. Ska jag behöva gömma nycklar utanför så att varenda tjuv kan hitta densamma (det lär dom sig väldigt snabbt). Du skall ju kunna lämna din HB eller HV en kort stund utan att behöva ta med dig nyckel. Du kan ju fortfarande ha uppsikt över din HB. För att förklara bättre så har jag dubbla nyckeluppsättning varav en nyckel med fjärrkontroll till framdörrar och en nyckel manuell till bodelsdörren. Använder bodelsdörren för det mesta vid uppehåll. Anser fortfarande att låstillverkarna inte klarar av att göra ett funktionabelt lås.
Harry
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Utelåst?

Hej Harry.

Har nu varit ute i husbilen och låst bodelsdörren manuellt och smygöppnat (så lite kraft som möjligt) och efter det smällt igen den flera gånger. Ingen gång gick dörren i baklås.

Med reservation för att vi har samma typ av dörr skall den naturligtvis inte fungera som hos dej ("reservation"!! naturligtvis skall ingen dörr uppföra sej på det viset).

Jag tycker du skall ta kontakt med HB säljaren för åtgärd. Kanske det är en fjäder eller någoting som har brustit, eller lite olja som behövs.

Hoppas du/ni får ordning på problemet.

Mvh,

Peter.
 
H

hianders

Guest
Sv: Utelåst?

Vi känner väl till problemet och som tur är har alltid någon av oss funnits inne i bilen när det hänt. Jag har flera gånger försökt att få en extra nyckel tillverkad av en låssmed men de har aldrig haft ett passande ämne. Detta gäller även ett par stora låssmeder.

Hasse A
 
Toppen