• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I oktober förra året hade 93 procent av alla hushåll och företag tillgång till bredband via lte enligt Post och Telestyrelsen. Snabbast har ökningen varit på landsbygden.

När PTS sammanställde sin bredbandsrapport för 2011 hade 48 procent av hushållen tillgång till bredband via 4g. Ett år senare var den siffran 93 procent. Ännu snabbare har utvecklingen gått på landsbygden. 2011 hade bara 10 procent av de hushållen tillgång till 4g jämfört med 79 procent förra året.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Vi bor inte mer än 17 km från Östersund men saknar trots detta mobiltäckning. Det är tänkbart att NMT fungerar, men jag har inte provat själv.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Nej, endast telia. Här hemma har vi koppartråd för telefoni och optisk fiber för datortrafiken, så det är inte så angeläget att prova annan mobilleverantör. Utomhus funkar mobilen om man inte är ända nere vid älven där vi bor.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Vi bor inte mer än 17 km från Östersund men saknar trots detta mobiltäckning. Det är tänkbart att NMT fungerar, men jag har inte provat själv.

aake


Vad har du för mobiltelefon ?
Jag hade förrut en Iphone och TRE som operatör och kompisen hade en Nokia och också TRE , när jag inte hade mottagning så hade han full täckning .

Kan det vara stor mottagningsskillnad i olika telefoner ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Kan det vara stor mottagningsskillnad i olika telefoner ?

Jag har genom åren använt Motorola, Siemens, Ericsson, ett antal Nokia, HTC, Huawei, ZTE, iPhone och iPad med alla operatörer utom Telia som inte funkar alls. Bästa mottagning har varit iPad med Tre, de övriga ungefär jämbördiga. Net1-router klart sämst.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Beror det inte lite på vilken version av IPhone? Eller har jag fel?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Är det inte skillnad mellan 4 och 4S, nånting med antenn att göra om jag inte är helt ute och cyklar.

Nja, vissa fyror kunde ge sämre mottagning om man höll den på ett visst sätt. En liten tejpbit över en skarv i sargen eliminerade felet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Är det inte skillnad mellan 4 och 4S, nånting med antenn att göra om jag inte är helt ute och cyklar.

Nej jag tror att du har rätt, om jag inte minns fel kompletterades antennen p.g.a. de många klagomålen på dålig mottagning. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag har genom åren använt Motorola, Siemens, Ericsson, ett antal Nokia, HTC, Huawei, ZTE, iPhone och iPad med alla operatörer utom Telia som inte funkar alls. Bästa mottagning har varit iPad med Tre, de övriga ungefär jämbördiga. Net1-router klart sämst.

Vi har hemma iPad, iPhone, Samsunk Note och Nokia N9.

IPhone är sämst. Sen kommer inget och inget.
IPad är jättemycket bättre. Just nu till ex. om Anita vill ringa med Skype till sin mamma måste Sim-kortet över till iPad.
Samsungen vinner över iPad. Klart.
Men mycket tydlig vinnare av dessa tre är Nokia. Utan tvivel. Och jag får det bekräftat genom googling. Nokia lärde en sak i varje fall under sin historia hittils, och det var att konstruera en antenn. Hur de nya Nokia är vet jag inte.

:)Hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hursomhelst så har löftet i stort sett uppfyllts att 95% av Sveriges befolkning skulle ha möjlighet till 4G vid förra årets slut. Dock inte jag själv som ännu inte har 4G-täckning. Min 4G-router får allts nöja sig med 3G ett tag till.

Jag tänkte gå på fiberinformation om några dagar, det skall bli intressant att höra argumenten för fiber. Ett av argumenten, ökat värde på fastigheten, tror jag inte på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Men mycket tydlig vinnare av dessa tre är Nokia. Utan tvivel. Och jag får det bekräftat genom googling. Nokia lärde en sak i varje fall under sin historia hittils, och det var att konstruera en antenn. Hur de nya Nokia är vet jag inte.
jyrki

Du menar alltså alltså att mottagningen var bättre förr?
Jag tycker tvärt om, både mobiler och modem/routrar har klart bättre 3G-mottagning idag, åtminstone i mina trakter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Antalet svenskar som inte kan få internet hemma närmar sig felmarginalen. Enligt PTS sammanställning handlar det i dag om drygt 400 hushåll i Sverige som inte kan få en uppkoppling motsvarande en megabit per sekund. Det är en halvering jämfört med året innan. Den putsade statistiken beror inte bara på att miljoner satsas på utbyggda nät. Ökad urbanisering och hög ålder bland de som saknar internetmöjlighet gör också sitt till för att bättra på siffrorna.

För de enskilda som saknar bredband är det förstås ett stort problem. Att stå utanför internet i ett så uppkopplat land som Sverige betyder utmaningar både när det gäller att delta i samhällsdebatten och att lösa många praktiska problem, som att betala räkningar.

För Sverige som nation finns det dock viktigare saker att diskutera. Till exempel att det finns 1,2 miljoner svenskar som saknar kunskap eller inte tycker att nätet har något att erbjuda dem och därför inte är intresserade av att koppla upp sig även om möjligheten finns.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag tänkte gå på fiberinformation om några dagar, det skall bli intressant att höra argumenten för fiber. Ett av argumenten, ökat värde på fastigheten, tror jag inte på.

Jag kommer inte att byta till en bostad utan fiber, så för mej gäller det. Tur att vi är olika :)
För mej är fiber helt överlägset all annan typ av anslutning, jag kör telefon, TV och Internet över fiber. Den stora nackdelen är förstås att om fibern går ner, försvinner allt. Förhoppningsvis funkar mobiltelefon fortfarande då....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag kommer inte att byta till en bostad utan fiber, så för mej gäller det. Tur att vi är olika :)
För mej är fiber helt överlägset all annan typ av anslutning, jag kör telefon, TV och Internet över fiber. Den stora nackdelen är förstås att om fibern går ner, försvinner allt. Förhoppningsvis funkar mobiltelefon fortfarande då....

Mitt främsta argument är att det är svårt att ta med sig, tex i husbilen.
Jag kastade ut mitt kopparnät häromåret, varför skulle jag dra in ett nytt fast nät som snart är omodernt?
 
Toppen