• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utan frostvakt

F

F.d. 25537

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 JTD 157hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: SolNO T 729
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Värme
Hej

Är det vanligt att husbilar med vattenburen värme "Alde panna" är utan FROSTVAKT?
Vi har en Burstner Solano T 729 och i den finns ingen frostvakt monterad.

Mvh Anders

F

F.d. 25246

Guest
Du har en avtappning till denna sparat sitter tillsammans med kranen till vattensystemet obs ej tanken utan separat en röd en blå. på min Argos sitter det innanför en vit rund lucka i garaget.Och ansvaret är ditt sköter sig ej själv som i ett luftburet system.

//Mikkeman

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jag antar att frågeställaren, menar en ventil som automatiskt öppnas då temperaturen närmar sig noll. Åtminstone sitter det en sån i min -98. Den har en röd "knapp" som utlöser vid kyla. Skall dras upp, vid återställning. Den sitter på färskvattensidan. Den är elmanövrerad. Har inget med ev. vatten till värmesystemet att göra. Man kan väl tänka sig att bilar producerade för sydeuropa saknar den finessen.
PS Ursäkta! såg att frågan gällde Alde panna. Jag har en Truma med varmvattenberedare.

F

F.d. 25537

Guest
Innan jag ställde frågan här i Husbilsdoktorn hade jag uppmärksammat 2st kranar vid varmvattenberedaren. Har kollat med återförsäljaren och Bürstner och dom säger att det vilar på mitt ansvar att ha koll på beredaren vid lägre temperaturer. Öppna det båda kranarna och töm beredaren vid risk för frost. Värmeanläggningen för övrigt klarar sig utan några större problem om rätt mängd glykol finns i systemet.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Det är 2 st vippkranar som man ska öppna manuellt till V.V.beradaren. Detta gäller om du har ALDE vattenburet system. Mina kranar är GULA bägge två och sitter i en Burstner 685 -05. Jag suger även ut allt vatten genom kranarna och dusch med en grovdammsugare också. Lycka till:)

F

F.d. 25537

Guest
Hej
2 kranar har jag hittat för att tömma varmvattenberedaren så mycket vet jag i nuläget.
Någon automatisk tömmning finns tyvärr inte på våran bil.
Mvh Anders

Toppen