Roddan
HBK Medlem
Hur länge står ni utan el med två batterier i bodelen. Hur starka batterier har ni??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag satte 280 watt monokristallin på taket i våras. (kostade 8250kr inkl montering och regulator) Och har 2 batterier på 95 amp. Det lägsta vi har kommit ner på sedan vi köpte bilen är 12,8V (en natt).
Miljövänlig som jag är stoppar jag aldrig i sladden i extern el.Inte ens när det är gratis, för det behövs inte. Vi kör smörgåsgrillen (600 watt) via inverter varje morgon ca: 6 minuter utan problem.
Bra och billig investering. Sätt dit så mycket solceller du kan pga vikt och utrymme. Du ångrar dig inte.
Inte tycker jag att det verkar vara speciellt miljövänligt att helt undvara extern el? Även hemma på gården? Oftast den både billigaste och mest miljövänliga energin och alternativen är gasol eller diesel för den överlägset tyngsta posten i energibudgeten, uppvärmningen.
aake
Vilken firma gjorde monteringen.
Roddan
.........................Solpaneler på södervända tak kommer starkt, men det gäller att få hjälp av eldistributören att hantera (sälja) överskottet på sommaren. Ryktet går om att det är på väg att hända saker, men jag är dåligt uppdaterad eftersom jag är ute på resa på kontinenten.
aake