• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utöka batteribanken

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Vi har sett en intressant bil på nätet som har 1 st. LFP-batteri av okänt fabrikat på 160 A . Om jag vill utöka banken, kan man då komplettera med ett, eller två likadana batteri(er), kanske av annat fabrikat, med samma specar, eller bör riva bort det befintliga och montera en helt ny bank?
Jag vet att det inte är tillrådigt att blanda begagnat och nytt i en Pb-bank, men hur är det med LFP? //Uffe

Vi har sett en intressant bil på nätet som har 1 st. LFP-batteri av okänt fabrikat på 160 A . Om jag vill utöka banken, kan man då komplettera med ett, eller två likadana batteri(er), kanske av annat fabrikat, med samma specar, eller bör riva bort det befintliga och montera en helt ny bank?
Jag vet att det inte är tillrådigt att blanda begagnat och nytt i en Pb-bank, men hur är det med LFP? //Uffe
Blanda inte olika typer/ålder av batteri gäller även litium, men prova först 160Ah lituim räcker för dom allra flesta

Ja, kom ihåg att 160Ah LFP mer än väl motsvarar ett 320Ah bly syra batteri.
Med andra ord 160Ah lFP är mycket, om man inte utnyttjar en kraftfull inverter.
Jodå, jag vet. Vi har 250A i vår nuvarande bil. Vi fricampar för det mesta, ofta längre tid utan att flytta så 160A blir i minsta laget Kaffebryggare, Airfryer, Tv mm. går en hel del så på fyra-fem dagar kostar på!

Tillbaka
Toppen