• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

USB-minne

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag köpte ett USB-minne för att spela in TV-program och var tvungen att formatera det i TV-boxen. Det visade sig vara för litet så jag var tvungen att inhandla en hårddisk.
Nu visar det sig att TV-boxen lagt beslag på USB-minnet så av 16 Gb finns endast 10 Mb kvar. Jag har försökt att formatera om det i datorn men det är fortfarande bara 10 Mb på det.
Där finns inga filer ed som går att radera.
Har någon något tips hur man kan göra. Det är synd att slänga det då det kan användas till annat.
Jag var inne i DOS (kommandotolken) men det var så länge sedan jag sysslade med sådant så jag vågar inte gå vidare då jag glömt de flesta kommandon.
Tips någon??

F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-minne

Försökte du formattera med windows egna inbygda verktyg?
Kan vara så att tv-boxen formaterat om stickan till ext3 eller något annat linux-fomat. Då ser du inte det i den inbyggda partitioneraren.

Prova att använda MiniTool partition Wizard, där skall du kunna se även linuxenheter. MiniTool Partition Wizard

//Stefan

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Det är inte så att det har skapats dålda filer?
Eller två partioner?
Provat med: format X: /FS:FAT32 ? (Byt ut X mot aktuell enhet)

Edit: ser att STACT hann före med ändå bättre förslag :)

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Den hade lagt till en partition och formaterat den som CD verkade det som. Jag raderade den men det hjälpte inte.
Jag skall försöka med STACT's förslag.

F

F.d. 55945

Guest

Du kan använda windows diskhanterare för att ta bort / lägga till / formattera partitioner. Om du inte vet hur du hittar den så tryck win+r (run) och skriv diskmgmt.msc och tryck enter.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Du kan använda windows diskhanterare för att ta bort / lägga till / formattera partitioner. Om du inte vet hur du hittar den så tryck win+r (run) och skriv diskmgmt.msc och tryck enter.

Gjorde så och det såg ut så här efterråt. 14Gb tillgängligt.
USB1.jpg

Likt förbaskat finns endast 10Mb på stickan trots att jag formaterat om den????
USB2.jpg

Där ligger någon DVD-skit på den som tydligen inte går att få bort?

USB3.jpg

Inga stora summor det är frågan om utan nu är det utmaningen som gäller. HBK mot USB!
:D

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Och om du högerklickar på 14.64 gb ej allokerat och skapar en enhet, ger den ett enhetsnamn och sen bör du kunna göra du vill med den.

Länge sen jag höll på med win nu, så det är lite ringrostigt vad som står. Men du måste allokera den med ert filsystem och ett enhetbeteckning, sen ska det vara fritt fram.

F

F.d. 55945

Guest

Ta bort den lilla 10 mb parttitionen först så du bara har en stor oallokerad, formattera sedan den. ev. måste du skapa en ny part först men jag tror win gör det automagiskt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest

Eller så gör du Resize på den 10Mb partitionen och ger den allt oallokerat utrymme.

Det finns många sätt att lösa det på...

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

"Och om du högerklickar på 14.64 gb ej allokerat och skapar en enhet, ger den ett enhetsnamn och sen bör du kunna göra du vill med den."

-Det går inte att namnge den, alla alternativ utom "Egenskaper" och "Hjälp" är ej klickbara.

"Ta bort den lilla 10 mb parttitionen först så du bara har en stor oallokerad, formattera sedan den. ev. måste du skapa en ny part först men jag tror win gör det automagiskt"

-Alternativen "Utöka volym" och "Radera volym" är ej klickbara (utgråade).
Det verkar som jag kört huvudet i väggen.
:wall::wall:

F

F.d. 4220

Guest

"Och om du högerklickar på 14.64 gb ej allokerat och skapar en enhet, ger den ett enhetsnamn och sen bör du kunna göra du vill med den."

-Det går inte att namnge den, alla alternativ utom "Egenskaper" och "Hjälp" är ej klickbara.

"Ta bort den lilla 10 mb parttitionen först så du bara har en stor oallokerad, formattera sedan den. ev. måste du skapa en ny part först men jag tror win gör det automagiskt"

-Alternativen "Utöka volym" och "Radera volym" är ej klickbara (utgråade).
Det verkar som jag kört huvudet i väggen.
:wall::wall:

I inlägg två länkar jag till en diskpartitionerare. Prova den istället.

Eller, det är inte så att det finns skrivskydd på minnet?
Jag har inte sett sånt på USB-diskar, men väl på SD-kort.

//Stefan

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Japp, MiniTool partition fixade det. Jag utökade 10Mb partitionen till att omfatta hela minnet.
Men det tog ett tag innan jag fattade att jag var tvungen att klicka på "Apply" för att något skulle hända.
:oops:
Tack för hjälpen alla som engagerat sig.
:bock::bock:

Toppen