• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

USB-3 hub med Firewireanlsutning?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Finns det en hub, gärna med minst 4 st USB-3 uttag som är ansluten till datorn via Firewire (IEEE 1394)? Har endast USB-2 portar på datorn men däremot en oanvänd Firewireport som jag tänkte utnyttja.
Får man ut samma hastighet på hubbens USB-3 portar om det går via Firewire? Eller är det så att man måste ha en USB-3 port för att det ska bli bättre hastighet än USB-2?

Ludde (som är bra på att fylla hårddiskar...:p)

F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-3 hub med Firewireanlsutning?

Hittar inget sånt, men borde det inte vara bättre att skaffa en NAS?
Dvs en nätverksdisk. Det finns flera olika men här är ett exempel.

Buffalo NAS

Det är ett smidigt sätt för folk med stort behov av disk. Du kan antingen koppla den så att du använder allt utrymme för att spara filer på eller som Raid, där allt du sparar dupliceras på båda diskarna, vilket ger dig automatisk backup.

//Stefan

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jo jag är på G med en sådan lösning snart. Den var ju bra pris på dessutom.
Men jag tänkte att ändå kunna utnyttja Firewireporten till extra externa HD.

/Ludde

F

F.d. 4220

Guest

Hmm, är det till din laptop (eller macbook heter det kanske).
Jag ahar googlat lite och de flesta verkar överens om att usb3 och Firewire är inkompatibla. En tillägger att det finns att köpa på ebay, men att de är fake och kan skada datorn...

Så antingen får du ha en disk med firewire-uttag eller så köpa en rejäl usb2-hubb så du kan koppla in alla diskar där. Det finns hubbar med minst 7 uttag, möjligt med fler.

Är det en stationär pc, så går det ju att komma runt problemet genom att köpa ett extra usb3-kort att stoppa i den.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest

Hur är den att mecka med?
Kollat om det går att köpa extrakort att stoppa i den för att få fler usb3 portar?

Har för mig att mac inte uppmuntrar sånt, men det kan vara värt ett försök...

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tviler sterkt på om det finnes drivere godkjent av Apple - de har jo bestemt seg for at usb-3 ikke skaal støttes.

Har sett en nas-enhet med usb porter for tilkobling av ekstra disker, og endel routere har mulighet for å dele ut en disk tilkoblet via usb. En kan finne 1-disk nas-servere til omlag samme pris som en ekstrern disk av samme størrelse, plukket selv opp en slik på Aldi en gang.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

USB3 stöds av OSX, men finns fysiskt ännu bara på de nyare maskinerna.
Firewire till USB3 finns inte, men det finns externa diskar som stödjer både firewire och USB3.

Toppen