• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uruguay

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2026
Hej. Idag var är vi på tur för att plocka svamp, vi stannade först i Fjällbacka för olika ärenden, sedan satt vi husbilen och åt lunch när det kommer en folkswagen buss som vi blev lite förvånade över.
Den var ifrån Uruguay, hur har den kört diskuterade vi. Vi tänkte å prata med dem men innan vi hade ätit färdigt hade de gått iväg. Ska försöka å få in bilden som vi tog.

IMG-20250923-WA0000.jpg

Jag träffade nyss en tysk som hade gjort en långresa, båt til Buenos aires, vidare till Patagonien upp längs västkusten av sydamerika, liten båttur över gapet till nordamerika, sedan genom hela USA in i Kanada till Halifax för båt till Europa, tyvärr hann jag inte få alla detaljer, men enbart båtresan kostade över 90000kr.

Är den Elektrisk?
Så här säger AI efter att Google Lens fått kika på en uppskalad version av bilden:
"Bilden visar en husbil, möjligen en husbil från Kina, med texten "ECO ENERGY" och det kinesiska tecknet "恒房车" vilket kan översättas till "Heng husbil" eller "Evig husbil".

Vidare säger AI:
"Kinesiska registreringsskyltar med grön färg indikerar att fordonet är ett nytt energifordon (NEV), såsom en elbil, och introducerades 2016. Dessa skyltar underlättar för myndigheter att identifiera och ge tillträde till miljözoner för dessa fordon"

Skulle med andra ord absolut kunna vara en kinesisk elhusbil eller hybrid.

Hej. Idag var är vi på tur för att plocka svamp, vi stannade först i Fjällbacka för olika ärenden, sedan satt vi husbilen och åt lunch när det kommer en folkswagen buss som vi blev lite förvånade över.
Den var ifrån Uruguay, hur har den kört diskuterade vi. Vi tänkte å prata med dem men innan vi hade ätit färdigt hade de gått iväg. Ska försöka å få in bilden som vi tog.

Visa bilaga 241517
Dom finns på youtube. De var i göteborg för några dagar sedan

Jag träffade för några år sedan ett äldre par i en USA registrerad husbil, de hade varit ute i flera år och hade kört omkring på samtliga kontinenter och nu hade de kommit hit och skulle köra i de nordiska länderna.
Bilen var en fyrhjulsdriven Chevrolet med rejäl hjuldiameter och däck för terrängkörning. Bodelen var en påbyggnad ungefär en sådan som man ibland ser här på diverse pickuper.
De menade dock att bilens terrängegenskaper hade de ingen användning för här men att det på flera platser på flera kontinenter är det många vägar som inte är mer är ett par hjulspår i terrängen och då är den här typen av fordon en förutsättning för att över huvud taget ta sig fram.
Sådant här kan naturligtvis inte jämföras med mer normala långresor utan mer som ett sätt att leva, dessutom måste man ha en ekonomi som tillåter det.

Tillbaka
Toppen