• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ursprungskontroll

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej, har skickat in ansökan om ursprungskontroll och även betalt avgiften. Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man får uppgifter så att man kan beställa tid för regbesiktning. Har beställt färjebiljetter, och det börjar bli kritiskt med tiden!!

Tack på förhand!

Hans
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ursprungskontroll

Om du kollar på denna sidan, så står det nu att de behandlar ärenden som kom in 28 maj.
Om du vill tjäna någon dag, så kan man ringa dem och få beskedet när det väl är klart och då spara dagarna det tar för postgången.

Man är ju som sagt alltid sugen ....


Fordonsimport & ursprungskontroll - Transportstyrelsen
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ursprungskontroll

Hej

Jag har precis gått igenom kvarnen och det gick fort.

Förra måndagen skickade jag ett rek med alla handlingar och nu i tisdags fick jag ett brev med godkännande hem i brevlådan. Mitt ärende hanterades nu i måndags enligt hemsidan då jag utgick ifrån att inkommande dag var dagen efter jag skickade in det.
Jag fick alltså brevet med godkännande dagen efter att det behandlats.

Ringde givetvis bilprovningen direkt när jag fick brevet i tisdags och lyckades efter några försök få en återbudstid till igår. Åkte och regbesiktade och fick även till med vanlig besiktning samtidigt så efter totalt 25 minuter var jag klar med både regbesiktning, vanlig besiktning och alla data inlagt i bilregistret. I bilen på väg hem ändrade jag den dyra importförsäkringen till en vanlig försäkring.

Om du jagar återbudstid och kan resa en bit rekommenderar jag dig att skriva ner alla tänkbara stationer och sedan be dem checka dem en och en vid varje samtal till bilprovningen. De har ingen smart sökfunktion att gå efter. Jag ringde en gång i timmen under eftermiddagen tills jag fick napp.
Stationer som gör regbesiktningar finns på bilprovningens hemsida.

En sak till, glöm inte ställa på bilen direkt då den automatiskt sätts i avställt läge efter registreringsbesiktningen.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ursprungskontroll

Jag har också gått igenom "kvarnen". Jag vet inte vad som hindrar att beställa registreringsbesiktning innan man fått handlingarna från Transportstyrelsen. När man beställer tid för registreringsbesiktning så frågar de ju bara efter diarienumret och de får man ju direkt vid ansökningstillfället.

Kenneth
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Sv: Ursprungskontroll

Jag talade med transportstyrelsen precis, och de informerade om att det med hjälp av diarienumret inte går att boka besiktning. Diarenumret är i princip samma som OCR numret med skillnaden att det bärjar med Ä2010.
Är det detta nummer som du använde vid bokning eller?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ursprungskontroll

Transportstyrelsen säger att man inte kan beställa tid för registreringsbesiktning förrän ursprungskontrollen är godkänd. Jag förstår inte detta. Nu gjorde förvisso jag min beställning av reg bes efter att Uk var godkänd.

Ärende-id som jag uppgav till bilprovningen är exakt den samma som jag fick vid ansökan om uk. Den börjar med Ä2010XXXXXXXXXXX.

Jag vet inte om bilprovningen har någon notering från Transportstyrelsen beträffande godkänd eller icke godkänd uk. Har de en sådan notering så är det ju kört. Jag tycker dock att man kan prova att beställa en tid för registreringsbesiktning. Man kan ju bara få ett nej.

Kenneth
 
Toppen