• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urspårade trådar - en filosofisk betraktelse

F

F.d. 4220

Guest
Enligt en legend fanns i den grekiska staden Gordions tempel en knut som satt på en oxkärra och var så pass komplicerad att ingen förmådde lösa upp den. Den som löste den skulle bli herre över Asien. Alexander den store försökte knyta upp den men misslyckade, blev så sur så han högg isär knuten med sitt svärd – och hade helt plötsligt lyckats! Myten brukar användas för att beskriva hur komplicerade problem ibland kan ha enkla (eller oortodoxa) lösningar.
Det var den Gordiska knuten du just beskrev...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Enligt en legend fanns i den grekiska staden Gordions tempel en knut som satt på en oxkärra och var så pass komplicerad att ingen förmådde lösa upp den. Den som löste den skulle bli herre över Asien. Alexander den store försökte knyta upp den men misslyckade, blev så sur så han högg isär knuten med sitt svärd – och hade helt plötsligt lyckats! Myten brukar användas för att beskriva hur komplicerade problem ibland kan ha enkla (eller oortodoxa) lösningar.
Aha, bli kejsare över Asien. Nu fattar jag!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man skriver i rubriken på en nystartad tråd att man gärna vill se både urspårningar och avvikande svar på alla de sätt, då borde det ändå bli liiiite knepigare att få tråden stängd av någon annan. Eller har jag fel?

Jag tycker mig inte märka att trådar stängs av webb för att dom spårar ur rent ämnesmässigt. Däremot om stämningen börja skena iväg till rena otrevligheter eller att det börjar bli pajkastning.
Jag tycker mig också ha märkt att pekpinnar från andra än trådskaparen just angående en urspårning också kan vara det som drar igång den där dåliga stämningen i tråden.
Jag kan ju givetvis ha fel då det mest är en känsla jag har.
 
W

Weckman

Guest
Ord är bara ett sätt att uttrycka en känsla.. Ord kan väcka en känsla beroende på uttryck.

Har en O-grill och lite nyfiken på vad ni har? Gas eller kol? Och varför?.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad är O-grill? Jag har en Landmann gasgrill. Har för övrigt haft gasgrill i många år, har även en i hb'n också. Bekvämt att slippa krångla med tändvätska, kol, briketter & aska. Vet inte varför men jag har fått för mig att tändvätska, kol, briketter inte är så hälsosamt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har en koleldad KOLGRILL COBB PRO Ø30CM
Den köpte vi när vi for runt med Chevan o Camper, den används än idag.
Har idag ett yttre gasoluttag, men vet inte ifall det finns någon smidig grill till husbilen som är värt att satsa på?, de flesta har väl löjlig effekt som kräver vindstilla eller lä (?)
 
W

Weckman

Guest
Har en koleldad KOLGRILL COBB PRO Ø30CM
Den köpte vi när vi for runt med Chevan o Camper, den används än idag.
Har idag ett yttre gasoluttag, men vet inte ifall det finns någon smidig grill till husbilen som är värt att satsa på?, de flesta har väl löjlig effekt som kräver vindstilla eller lä (?)
Då ska du prova O-grill 900 På 3.2kw. Du kan grilla en fullvuxen gris på den på en kväll och pizza innan läggdags, och ett kebabspett till frukosten. Mye tillbehör till den som är onyttigt men kul att ha. Har bara provat hälften av dom och nästa helg blir det Wok med stora skärbrädan och skinnförkläde.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Apropå matlagning är det någon här i Husbilsklubben som håller på med sous vide?

En av dom bästa grejerna jag skaffat. (förutom min airfryer)

Är dock feg och använder den nästan uteslutande till fläskytterfile.

Marinerar ett dygn innan, kör cirka 3 timmar på 65 grader.

Ger den en fin yta med gasbrännare efter. Blir underbart gott.

Grillning som diskuterats innan är inget för mig alls. Gillar inte kolbitar som är råa inuti. (jag är med andra ord värdelös på att grilla)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min sambo skulle promt ha en sous vide,
Köpte den värsta med wifi o app åt henne.
Jag testade den 3-4 gånger, men blev inte speciellt imponerad.
Hur många gånger tror ni min käresta använt den? :oops:

Däremot älskar jag min slow cooker :)
Kanske skulle prova att ta med den i husbilen :p
 
S

Sören-6830

Guest
Enligt en legend fanns i den grekiska staden Gordions tempel en knut som satt på en oxkärra och var så pass komplicerad att ingen förmådde lösa upp den. Den som löste den skulle bli herre över Asien. Alexander den store försökte knyta upp den men misslyckade, blev så sur så han högg isär knuten med sitt svärd – och hade helt plötsligt lyckats! Myten brukar användas för att beskriva hur komplicerade problem ibland kan ha enkla (eller oortodoxa) lösningar.
Kan man också se ibland i programmet "Bäst i test"
 
W

Weckman

Guest
Äsch, vet inte riktigt. Känns lite som självmål när tråden handlar om urspårning. Ingen utmaning liksom ;-)
Va??? Länka till andra trådar om det dyker upp, vilket det kommer göra.
Seriösaste tråden hittills enligt mig då TS fattat galoppen. Sen om andra gjort det är en annan sak.
Kanske inte lika lockande att kapa och spåra ur när man verkligen får.
Men nu åter till #1
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej alla diskussionsglada vänner!

Vi retar väl alla då och då upp oss på att "alla andra" inte kan låta bli att spåra ur trådar? Jag gör det i alla fall men ändå kan jag själv ibland komma med inlägg, som spårar ur en tråd. I skrift märks det väldigt väl att tankarna vandrar iväg åt ett helt annat håll än där man var från början. När man samtalar märks det inte så tydligt, så då passerar det ofta obemärkt.

En gång i tiden hade jag ett jobb där vi diskuterade allt mellan himmel och jord på kafferasterna. Men vi gjorde ibland något mer!

Plötsligt kunde någon av oss säga: "Hur hamnade vi här? Vi började ju prata om ...". Då började vi nysta upp diskussionen och hittade nästan alltid punkterna där vi bytte spår. Det kunde vara flera spårbyten i samma diskussion.

Nu ska vi se hur många inlägg det blir mellan varje spårbyte i den här tråden.

//Jan
Tror Ni att man (man=jag, har verkligen XY kromosomer) blir retad om ingen nappar på mitt urspårning gällande fotbollen...
Finns inga HBK medlemmar som är fotboll-fans? Förresten tror man att Lewandowski kommer att slå Gerd Müller rekord av 40 mål i säsongen i Bundesligan? Det var för nästan 50 år sedan. Idag spelar Lewandowskis Bayern mot Fortuna Düsseldorf... gissar att han gör 2 mål!
 
W

Weckman

Guest
Tror Ni att man (man=jag, har verkligen XY kromosomer) blir retad om ingen nappar på mitt urspårning gällande fotbollen...
Finns inga HBK medlemmar som är fotboll-fans? Förresten tror man att Lewandowski kommer att slå Gerd Müller rekord av 40 mål i säsongen i Bundesligan? Det var för nästan 50 år sedan. Idag spelar Lewandowskis Bayern mot Fortuna Düsseldorf... gissar att han gör 2 mål!
Aldrig. Max 1 mål, men kommer inte hjälpa.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tror Ni att man (man=jag, har verkligen XY kromosomer) blir retad om ingen nappar på mitt urspårning gällande fotbollen...
Finns inga HBK medlemmar som är fotboll-fans? Förresten tror man att Lewandowski kommer att slå Gerd Müller rekord av 40 mål i säsongen i Bundesligan? Det var för nästan 50 år sedan. Idag spelar Lewandowskis Bayern mot Fortuna Düsseldorf... gissar att han gör 2 mål!
Couldn't care less. Fotboll och övriga macho-sporter är en styggelse som skulle förbjudas! Nä, boule och kast med liten boll det är sport det.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Couldn't care less. Fotboll och övriga macho-sporter är en styggelse som skulle förbjudas! Nä, boule och kast med liten boll det är sport det.
De gustibus non est disputandum - som Den Gamle brukade säga. Jag tycker också om bergsklättring och dykning... kanske beroende av det som var delen av min egen, min familj och bekantskap erfarenheter och idealen. Men det var för ett tag sedan.
 
Toppen