• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urspårade trådar - en filosofisk betraktelse

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Apropå skarp gräns så är det en sådan gräns mellan att vara ironisk och att uppfatta Inlägget som en kränkning
 
F

F.d. 58689

Guest
Apropå trådar som spårar ur! :twitcy:
Filosofiskt betraktat alltså! :msn_weird:;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har inte läst alla inlägg i denna tråd men skriver ändå med risk för att andra varit före..

Sett något forum, tror det var skogsforum, där man hela tiden ser ämnesrubriken längst upp på skärmen.

Skogsforum har en flagga som följer den avatar som ligger bakom första inlägget i en tråd. Många gånger en fördel att kunna se vem som ligger bakom ett ämne då det diskuteras.

Detta är något jag saknar här.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Apropå matlagning är det någon här i Husbilsklubben som håller på med sous vide?
Har provat en del, bla potatis som blev bra.
På klocksnack finns en tråd med tips
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Har inte läst alla inlägg i denna tråd men skriver ändå med risk för att andra varit före..

Sett något forum, tror det var skogsforum, där man hela tiden ser ämnesrubriken längst upp på skärmen.

Skogsforum har en flagga som följer den avatar som ligger bakom första inlägget i en tråd. Många gånger en fördel att kunna se vem som ligger bakom ett ämne då det diskuteras.

Detta är något jag saknar här.
Jag tycker att det här är den första seriösa urspårningen! Kanske beroende på att jag har varit inne på liknande tankebanor själv fast då att första inlägget skulle "nålas fast" och alltid ligga kvar på skärmen, när man skrollar. Men det fungerar ju inte om första inlägget innehåller mer än några rader, så håkansson2:s idé är bättre.
Vad säger webbarna? Är idén realiserbar i HBK:s forum?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag föreställer mig att urspårade trådar har sitt ursprung i associativt tänkande, när en tanke föder en annan och så vidare. Enligt den japanska religionen zenbuddismen så är just associativt tänkande av ondo, åtminstone om man vill rena sitt inre. Vid meditation ska så man sitta och bara låta tankarna, särskilt de associativa, bara bubbla upp till ytan, försvinna och man ska inte fästa sig vid dem. Till slut har kanske man tömt sitt medvetande och har kommit en bit på vägen mot satori, upplysning....

...Det låter tämligen tråkigt och jag tänker inte försöka. Man är nog ganska tom i skallen ändå ibland...Den förståndsmässiga upplysningsmetoden är nog effektivare för oss västerlänningar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet inte det jag, de olika religionerna har ju alltid förespråkat blind tro och ödmjukhet inför prästerna i deras självpåtagna roll som guds mellanhand, inte mycket förstånd och sunt förnuft där.
Kan man inte ha en App i telefonen för den sitter ju alla med där man kan välja mellan sunt förnuft och att bli tom i bollen. Sen anpassar den hela telefonen efter det. Man kan bara surfa på de sidor som är tillåtna osv.
Sen kan ju resultatet skickas till google så att de kan se till vad man borde titta på, men det kanske redan görs med alla appar utan att vi vet om det. Sen säljer man informationen till lämpliga köpare, men det kanske man redan gör ... tänkte inte på det.
 
Toppen