• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Urladdningsproblematik och missvisande infodisplay

La Vie 2

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
39060
Medlemskap
2025
Hej! Vi har en Pilote P650 av 2019 årsmodell. Den är utrustad med 100 Ah litiumbatteri till bodelen samt 1500W inverter med ECECOA display. dessutom 2*110W solceller.

När bilen står oanvänd stänger jag av alla stora elförbrukare. Med solcellerna så hålls batteriet laddat.
MEN rätt som det är så är det tomt. Måste ladda med 230V för att få igång laddningen.

Någon som har någon idé om vad som kan tänkas dra ur batteriet?

Ett annat problem är att när batteriet är laddat till 98% enligt Skanbatt-appen som är kopplad till batteriet, så visar Xperience-panelen endast ca 50%. Vad kan detta bero på?

MVH / Tore
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.193
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej! Vi har en Pilote P650 av 2019 årsmodell. Den är utrustad med 100 Ah litiumbatteri till bodelen samt 1500W inverter med ECECOA display. dessutom 2*110W solceller.

När bilen står oanvänd stänger jag av alla stora elförbrukare. Med solcellerna så hålls batteriet laddat.
MEN rätt som det är så är det tomt. Måste ladda med 230V för att få igång laddningen.

Någon som har någon idé om vad som kan tänkas dra ur batteriet?

Ett annat problem är att när batteriet är laddat till 98% enligt Skanbatt-appen som är kopplad till batteriet, så visar Xperience-panelen endast ca 50%. Vad kan detta bero på?

MVH / Tore
Har du slagit av invertern, den drar ström hela tiden även om du inte har något inkopplat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.358
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet ej hur dina displayer är kopplade men i många fall så måste man nolla typ bilens batterimätare ibland.
Ofta så nollar den sig själv på 100% om den vet hur stor batteribanken är vilket den måste veta om den visar procent samt om den skall komma överens med verkligheten.
Om displayen kommer till 100% innan batteriet så stannar displayen men laddningen på batteriet fortsätter till 100% och displayen är nollad till verkligheten.
Om batteriet kommer till 100% innan displayen så sker det ju ofta lite underhållsladdning som efter ett tag får upp displayen till 100% och då blir också displayen nollad till verkligheten. Om ingen underhållsladdning sker till ett litium så stannar ju displayen på ett för lågt värde.

Om displayen är långt från verkligheten så kanske man måste gå in och kolla att den har rätt värde på batteristorlek samt nolla/ställa den på 100% själv när man vet att batteriet är fulladdat.

Detta förutsätter ju att allt är rätt inkopplat i bilen. Om solpanelernas laddning t.ex. inte går genom typ elblocket så får ju inte bilens display vetskap om laddningen från solpanelerna. Svårt att säga vad som inte stämmer med den delen. Funkade allt från början så måste det ju ha blivit något fel, eller köpte du bilen med tillbehören redan inkopplade så är nog något felkopplat.

Om inkopplingen har gjorts av föregående ägare, om det finns någon, så kan det vara felkopplat helt enkelt. Inte helt omöjligt att även någon firma tycker att info från batteriet får duga om elblocket inte tål laddningen som 220W solceller kan åstadkomma under bra förhållanden.

Men det har ju troligen inget att göra med att batteriet är totalt urladdat ibland. Blir nog tyvärr det tråkiga svaret att typ en tångampermätare och kontroll vart och hur kablarna går och kommer samt är kopplade behövs för om ett 100Ah. litium är nere och avstängt så är det ju troligen rätt hög förbrukning ibland.
Kylskåpet är väl helt avstängt så det inte hoppar igång av någon AES signal från solpanelens laddare till kylen även om det inte borde tömma batteriet.

M.v.h. JANKRO.
 

La Vie 2

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
39060
Medlemskap
2025
Tack för info. Uppgifterna om batteriet ser OK ut i displayen. Och när det väl kommit upp till 100% så verkar det fungera rätt. Solcellerna syns också på panelen.
Efter ytterligare felsökning har jag upptäkt att invertern var påslagen på on/off på själva invertern. Förmodar, utan att hitta dokumentation på det, att den ska stå i off-läge och att man slår på EDECOA-panelen när man ska använda invertern.
 
Toppen