• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdat startbatteri

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Idag hälsade jag på husbilen som står ute på landet. Tänkte varmköra den en stund men det gick inte. Inte ett knäpp när jag vred om startnyckeln! Kollade på panelen batteriets status och det visade 4,6 V. Ändå var elen inkopplad för drygt 2 veckor sedan och då i 2 dygn. Vad kan ha dragit ur krämen ur batteriet? Larmet? Eller vad? Tacksam för uppslag. Min tidigare bil var det inga problem med, en Ducato -98. Kanske skulle jag ha tagit ur batteriet när jag ställde av och underhållsladdat det hemma. Har ni några idéer så dela med er, tack!
//Margus
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Det kan vara larmet, radion säkert något mer. Du kanske har ett dåligt batteri. Jag lossar minuspolen när jag ställer av den. Har inte tillgång till el under avställningen. Men den brukar starta på våren
Ha det
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Kyla är inte bra för nåt batteri..

Men tar det laddning så märker du ju om batteriet var slut (går inte att ladda) eller om du glömt nån förbrukare på.

4.6V låter tyvärr som en investering...
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Idag hälsade jag på husbilen som står ute på landet. Tänkte varmköra den en stund men det gick inte. Inte ett knäpp när jag vred om startnyckeln! Kollade på panelen batteriets status och det visade 4,6 V. Ändå var elen inkopplad för drygt 2 veckor sedan och då i 2 dygn. Vad kan ha dragit ur krämen ur batteriet? Larmet? Eller vad? Tacksam för uppslag. Min tidigare bil var det inga problem med, en Ducato -98. Kanske skulle jag ha tagit ur batteriet när jag ställde av och underhållsladdat det hemma. Har ni några idéer så dela med er, tack!
//Margus


Jag hade samma problem med min Granduca autoroller -07
Bytte batteri men samma sak hände ändå. Jag tror att elektroniken tömmer batteriet på ström, ja även larmet tar ju sin del. Alla bäckar små rinner ut ur batteriet.
För att vara på den säkra sidan bör man ta ut batteriet och hålla det i värmen med lite laddning då och då.

JOE
 
F

F.d. 50058

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Hej Margus.
Har samma problem med mitt startbatteri. Jag har laddning på nu under vintern. Har hört mig för, batteriet är slut. Skall kolla upp detta problem men troligen blir det ett nytt batteri
MVH
Ronny:wideeyed:
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Se till att batterierna är fulladdade när du parkerar för vintern och gör som Peter Nilsson skrev. Koppla bort minus-polen.
Finns ofta någon liten strömförbrukare, ex v en klocka som dra ur batterierna annars.
Ett urladdat batteri fryser sönder!
/ Olle
 
Senast ändrad:

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Det kan vara larmet, radion säkert något mer. Du kanske har ett dåligt batteri. Jag lossar minuspolen när jag ställer av den. Har inte tillgång till el under avställningen. Men den brukar starta på våren
Ha det

Har nu kollat och kommit fram till att det är radion samt larmet som är strömtjuvarna. Snackade med verkmästaren på Forsberg i Hyssna och han sa att det numera är det så mycken elektronik i bilarna och många av komponenterna drar ström. För att undvika att råka ut för orkeslöst startbatteri så bör minuskabeln kopplas loss från batteriet och kolla batteristatus en gång i månaden under avställningen.
//Margus
 
F

F.d. 5798

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Kyla är inte bra för nåt batteri..

Men tar det laddning så märker du ju om batteriet var slut (går inte att ladda) eller om du glömt nån förbrukare på.

4.6V låter tyvärr som en investering...

När jag köpte nytt batteri så frågade jag hur jag skulle förvara det.
Han svarade ju kallare det står destå mindre självurladdning samt ladda det innan säsongen.
Det är värmen som inte är bra för batterierna.
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Urladdat startbatteri

En Fiat Ducato från -07 och framåt har en energiförbrukning med nyckeln urtagen på 3,5 Ah/dygn (uppmätt värde), om fordonet står en månad är startbatteriet tomt. Batteriet är då skadat, det kan laddas men uppnår aldrig full kapacitet i Ah igen.
 

Nordichusbil

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3791
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Ett sulfaterat batteri kan man försöka regenera genom att ladda ur det helt t.ex genom att koppla en glödlampa till den tills den slocknar. Därefter laddar man batteriet baklänges, dvs man sätter laddarens plusskabel till minus och minus till pluss. Ladda tills batteriet har ca 14,5 volt spänning. Det kan ta flera dygn med en liten laddare. Koppla sedan bort laddaren och töm batteriet helt med hjälp av en glödlampa. Ladda sedan batteriet normalt till 14,4 volt. Kolla spänningen efter ett dygn. Ett fulladdat batteri i vila skall hålla 12,72 volt. 50% laddning har 12,32 v spänning. Värdena gäller för batterier med flytande syra. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddnivåer.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

En Fiat Ducato från -07 och framåt har en energiförbrukning med nyckeln urtagen på 3,5 Ah/dygn (uppmätt värde), om fordonet står en månad är startbatteriet tomt. Batteriet är då skadat, det kan laddas men uppnår aldrig full kapacitet i Ah igen.

Jag hade precis en sådan, dessutom min första HB. Det blev ganska dyrt innan jag fick reda på hur det förhöll sig med "den naturliga energiförbrukningen". Säljaren ville väl inte informera om detta, det kunde ju eventuellt kanske i viss mån uppfattas som negativt...hmm.

Kjell :mad:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Ja just det! Panelen är kopplad till cigarettuttaget under stillestånd. Dvs det är en sanning med modifiktion för bilen står under ett Jula-tält på tomten just nu och jag iddes inte montera uttag utanpå bilen och ha panelen utanför tältet. Jag laddar istället c:a ett dygn i månaden med EBL99 istället.
// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Urladdat startbatteri

Visst går det bra att ladda via cigrettuttaget. Förutsatt att det är kopplat till startbatteriet (Fiat orginal) och att cigrarettändaren fungerar utan att vrida om startnyckeln. En begränsning är ju att man inte överskrider maxströmmen för säkringen men med en liten solcellspanel är det ingen risk.
// Göte J

PS Jo jag gömde kommentera anslutningen på panelen. Orgial sitter det kämmor för att sätta direkt på batteriet, de har jag bytt mot en vanlig ciggt.propp tex Jula 619-055. Jag mätte upp laddströmmen med panelen liggande i fönstret och vill minnas det blev 150-200 mA vid fullt solljus rakt in i fönstret.
DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55391

Guest
Sv: Urladdat startbatteri

Om startbatteriet visar ca 50-60 % kapacitet, hur många timmar behöver man då köra för att generatorn skall ha laddat upp det till 100 % ??

Batteriet köpte jag nytt förra året, sitter i en Adriatik Fiat Ducato 08 som har stått med ström på hela vintern, men det verkar som bara bodelsbatteriet har laddats.

:)
 
Toppen