• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Urladdat startbatteri under vinterförvaring

Stormen86

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
Hej alla!

Jag är ny här och även en rookie när det kommer till husbil. Lär mig mer och mer för varje år men en sak jag inte riktigt får grepp runt är varför vårt startbatteri på våran Adria Matrix 670SL från 2019 laddat ur under vinterförvaringen 2 år i rad nu.

Det har gått till såhär: Första året plockade jag ur bodelsbatteriet och hade laddat upp startbatteriet fullt innan jag ställde in den. När jag skulle starta ca 6 månader senare var det helt dött och fick starta med hjälp av Volvon. Andra året lät jag istället bodelsbatteriet sitta kvar och kopplade in husbilen på el, samma visa 6 månader senare... Inte ett livstecken och fick starta med kablar igen, vilket har gått bra båda gångerna.

Vad kan det vara som spökar här? Startbatteriet bör väl normalt ha noll förbrukning när startnyckeln är uttagen och bodelsbatteriet är uttaget? Det bör väl dessutom laddas genom att jag har husbilen inkopplad på el som jag hade detta året?

Tacksam för alla tips och råd! :)

Mvh
Fredrik
 

Stormen86

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
Startnyckel urplockat innebär inte noll förbrukning. Bilen har en del system även bilstereon på standby drar ur batteriet. Det bästa är att ladda fullt sen lossar du minuspolen. Då är det garanterat inget som drar ut batteriet. Om det inte är fel på själva batteriet.
Borde inte laddning inkopplingen på el klara av att bilstereon är på standby? Kan absolut tänka mig att det var problemet första året när jag bara plockade ur bodelsbatteri och laddade upp startbatteriet fullt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Min bil drar ca 0.12 A ur startbatteriet med avstängd tändning (uppmätt).
Det blir nästan 3 Ah/dygn och således ca 20 Ah/vecka.
Efter 2 veckor bör det laddas upp för att inte ta skada eftersom ett startbatteri inte bör laddas ur mer än ca 30 - 50 % ber. på typ.
Startbatterier i Fiat brukar vara på 95 Ah
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tack! Ska kolla detta senare idag när jag är hemma igen. Har laddat startbatteriet nu men får inte upp det över 72%. Känns som att det är läge att byta då kanske? Eller kan man kanske köra på det denna sommaren ändå?
Som Montreal skriver, vilken spänning visar det efter ett antal timmar (5-6 kanske)?
Om en cell lagt av får du inte upp spänningen till drygt 14 V (som den då bör vara) utan spänningen blir kanske drygt 12 V och "stannar" där.
 

Stormen86

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
Som Montreal skriver, vilken spänning visar det efter ett antal timmar (5-6 kanske)?
Om en cell lagt av får du inte upp spänningen till drygt 14 V (som den då bör vara) utan spänningen blir kanske drygt 12 V och "stannar" där.
Tack för svar!

Har kollat och det kommer faktiskt inte högre än 12V så är nog som du säger att en cell har lagt av.

Är det definitivt dags att byta batteri då eller går det att köra på ändå?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Måste bara lista ut varför batteriet har laddat ur trots att jag hade den inkopplad. Kan det bero på dåligt batteri eller är det sannolikt något annat också?
Om batteriet är slut - då tar det inte laddning, oavsett hur mycket man än försöker.
Vi hyrde en husbil för några år sedan, där batteriet la av - hjälpte inte att försöka ladda det under körning.
Stängde man av motorn, behövde man starthjälp. Svängde in på Biltema, och sedan var problemet ur världen.
I vår husbil ligger en Noco Startbooster, då klarar man sig själv om batteriet skulle bli tomt…
 
Senast ändrad:
Toppen