• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Urladdat batteri.

Ellaoleif

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
34271
Medlemskap
2024
Hej
Har en Carthago E-linje, 10 år gammal.
Första vinterförvaringen. Läste på Innan. Planering att bla koppla ifrån alla batterier. Träffade annan husbilsägare som sa det var onödigt…kontentan blev att enbart bodelsbatterierna kopplades ur. En bekant som i samma förvaringslada har provat starta bilen då och då vilket funkat.
Jag läste nu i efterhand att det bör man ju inte göra när bodelsbatterierna är urkopplade…Skulle hämta bilen igår men såklart var batteriet stendött!
Ingen el i hela ladan och bekanten är bortrest med sin husbil.
Anslutit bodelsbatterierna. Lampor, fotsteget fungerar.
Är batteriet helt kört nu? Är det lönt att använda startkablar? (Svåråtkomligt då batteriet ligger mellan förarplatserna..) kan det ha blivit kortslutning?
vet inte ens om en bärgare kommer in i ladan..
jobbigt när vi båda är så okunniga och det är helg o ingen verkstad öppen.
Tar tacksamt emot om nån har nån tanke…….
Mvh/Ella
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Har en Carthago E-linje, 10 år gammal.
Första vinterförvaringen. Läste på Innan. Planering att bla koppla ifrån alla batterier. Träffade annan husbilsägare som sa det var onödigt…kontentan blev att enbart bodelsbatterierna kopplades ur. En bekant som i samma förvaringslada har provat starta bilen då och då vilket funkat.
Jag läste nu i efterhand att det bör man ju inte göra när bodelsbatterierna är urkopplade…Skulle hämta bilen igår men såklart var batteriet stendött!
Ingen el i hela ladan och bekanten är bortrest med sin husbil.
Anslutit bodelsbatterierna. Lampor, fotsteget fungerar.
Är batteriet helt kört nu? Är det lönt att använda startkablar? (Svåråtkomligt då batteriet ligger mellan förarplatserna..) kan det ha blivit kortslutning?
vet inte ens om en bärgare kommer in i ladan..
jobbigt när vi båda är så okunniga och det är helg o ingen verkstad öppen.
Tar tacksamt emot om nån har nån tanke…….
Mvh/Ella
Koppla starthjälp i motorrummet finns +pol bakom luftfiltret, sedan kan du prova att ladda batteriet men troligen får du köpa ett nytt.
Vid långtidsförvaring utan laddning koppla alltid ur alla batterier, att start motorn och köra korta tid då och då är inte att rekommendera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Har en Carthago E-linje, 10 år gammal.
Första vinterförvaringen. Läste på Innan. Planering att bla koppla ifrån alla batterier. Träffade annan husbilsägare som sa det var onödigt…kontentan blev att enbart bodelsbatterierna kopplades ur. En bekant som i samma förvaringslada har provat starta bilen då och då vilket funkat.
Jag läste nu i efterhand att det bör man ju inte göra när bodelsbatterierna är urkopplade…Skulle hämta bilen igår men såklart var batteriet stendött!
Ingen el i hela ladan och bekanten är bortrest med sin husbil.
Anslutit bodelsbatterierna. Lampor, fotsteget fungerar.
Är batteriet helt kört nu? Är det lönt att använda startkablar? (Svåråtkomligt då batteriet ligger mellan förarplatserna..) kan det ha blivit kortslutning?
vet inte ens om en bärgare kommer in i ladan..
jobbigt när vi båda är så okunniga och det är helg o ingen verkstad öppen.
Tar tacksamt emot om nån har nån tanke…….
Mvh/Ella

Kan du inte komma intill med en vanlig bil? Och använda startkablar?
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
En fråga i samband med EllaoLeifs problem. Finns det någon elektronik som kan bli förstörd om man kopplar + från bodels-batteriet till bil-batteriets +, som starthjälp om jag har ett AGM-batteri i bodelen, Jag vet att GEL-batteri kan förstöras pga för stort strömuttag.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
En fråga i samband med EllaoLeifs problem. Finns det någon elektronik som kan bli förstörd om man kopplar + från bodels-batteriet till bil-batteriets +, som starthjälp om jag har ett AGM-batteri i bodelen, Jag vet att GEL-batteri kan förstöras pga för stort strömuttag.
AGM batterier används ofta som startbatterier, så det skall absolut klara att ge starthjälp. Vi har med startkablar för just för att kunna starta om det händer oss.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Finns det något i EBL (NE237)som kan ta skada?
Hej, om man är lite orolig, och för säkerhets skull så kan man ju koppla loss kablarna till bodelsbatteriet/batterierna från bilen när man använder dem som starthjälp. I många fall är det kanske inte ens så svårt att lossa ett bodelsbatteri heller så man kan ta ut det så normala startkablar räcker in i själva motorrummet till jord och plusplinten om man tycker startbatteriet sitter illa till.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
-Träffade annan husbilsägare som sa det var onödigt…
-Är batteriet helt kört nu? Är det lönt att använda startkablar?

-(Svåråtkomligt då batteriet ligger mellan förarplatserna..) kan det ha blivit kortslutning?
-Vet inte ens om en bärgare kommer in i ladan..
Mvh/Ella
---------------------------------------------------------------------------------
-Om det av någon anledning är onödigt att koppla bort så måste man vara helt säker på att det inte går åt någon ström alls när bilen står, och det förkommer nog inte på någon bil tillverkad i det här milleniumet med larm, radio med minne och dator på tomgång.

-Det kan finnas ström kvar i batteriet men så lite så inte strömmen slår till med nyckeln, om batteriet går att rädd beror lite på det, men om det hämtar sig till fullo vet man inte. Att det blivit någon sorts kortslutning är inte troligt.

-Som sagt det finns en kopplingsplint inne i motorrummet på de flesta bilar med undangömt batteri.

-En bärgare har säkert starthjälp till hands och behöver nog inte få in bärgningsbilen i ladan.

Det är ju rätt länge sedan du ställde frågan nu, så vi får hoppas att det löst sig.... Kanske?

M.v.h. JANKRO.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Mina startkablar är långa nog att kopplas mellan batterierna utan att ta ut något batteri och tänkte därför att jag bara skulle behöva koppla + till + men vid närmare eftertanke så kanske inte arean på jordkabeln till bodels-batteriet heller räcker.
Gör väl som du skriver JANKRO för att vara på säkra sidan om jag skulle råka ut för att bil-batteriet av någon anledning skulle bli tomt.

Tack för era svar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaaa, det kan ju även bli något litet misstag/gnistgrej som ställer till det i bodelen om man fibblar liiite och allt är inkopplat så......... Då ångrar man sig kanske för de minuter och lite extra krångel man sparade in.

M.v.h. JANKRO.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej
Har en Carthago E-linje, 10 år gammal.
Första vinterförvaringen. Läste på Innan. Planering att bla koppla ifrån alla batterier. Träffade annan husbilsägare som sa det var onödigt…kontentan blev att enbart bodelsbatterierna kopplades ur. En bekant som i samma förvaringslada har provat starta bilen då och då vilket funkat.
Jag läste nu i efterhand att det bör man ju inte göra när bodelsbatterierna är urkopplade…Skulle hämta bilen igår men såklart var batteriet stendött!
Ingen el i hela ladan och bekanten är bortrest med sin husbil.
Anslutit bodelsbatterierna. Lampor, fotsteget fungerar.
Är batteriet helt kört nu? Är det lönt att använda startkablar? (Svåråtkomligt då batteriet ligger mellan förarplatserna..) kan det ha blivit kortslutning?
vet inte ens om en bärgare kommer in i ladan..
jobbigt när vi båda är så okunniga och det är helg o ingen verkstad öppen.
Tar tacksamt emot om nån har nån tanke…….
Mvh/Ella
 
Toppen