• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

UR FUNKTION ELPATRON TRUMA

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Renault Master? 08
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 146hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: Jet 686
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Värme
Jag har en Truma tror det är en 6002 med inbyggd elpatron, sitter i en solifer Jet 08.
Nu till problemet, Jag får ingen värme ur elpatronen. Jag tror problemet uppstod när jag var ute och kampade i dec. jag stod utan el 230v och hade inte laddat batterit mer än ett par timmar. Jag hade effektväljaren stod i kombiläge elpatron + gasol (glömde ställa om till enbart gasol innen jag åkte) på natten vaknade jag av att det var kallt i husbilen värmepannan hade slagit ifrån. Jag provade att ställa om effektväljaren till enbart gasol och pannan startade
och det vart varmt och sjönt igen. På morgonen tog batteriet slut så jag fick koppla in ett reservbatteri. Helgen efter skulle jag underhållsvärma H-bilen med epatronen tänkte jag men fick ingen värme. Jag tänkte att överhättningsskyddet hade slagit ifrån och tryckte
in återställningsknappen enligt instruktionsboken men ingen värme. Nu undrar jag om de finns någon 230v säkring på pannan? jag läste i instruktionsboken och blev lite osäker det står under rubrik Säkring 230 V Apparatsäkringen 230 V sitter på den elektroniska styrenheten (13) på värmaren.
Jag tittar på bilden på sidan 2 i pdf. filen men den är ganska otydlig och i texten på sian om (13)
http://www.neptus.no/assets/Bruksanv SE C6002EH.pdf
står det Effektelektronik inget om någon säkring 230v? är det någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa mig så är jag tacksam.
MVH. Morgan HBK 745 (morsan)
....:mh2::swoon::mh:....

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025
Hej
Har du kollat så att automatsäkringen för 230 v till bilen är tillslagen , kan ha löst ut ?!
är 230 V matningen till truman fast ansluten ellet via strickpropp ? isåfall kolla så att pannan får 230 V.
Åtreställningsknappen kan vara trög och du skall höra ett "klick" om denna har löst ut.
Sist men inte minst har du ställt omkopplaren på el / kombidrift ?

mvh
Bengt:eek:

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Hej äntligen någon som svarar:) Automatsäkringen har inte löst ut det har jag kollat. Sist jag provade så hadde jag bara el driften på. Jag tryckte på
resetknappen den sviktade lite ungefär som den skulle vara fjäderbelastad men det vart inget klick. Jag ska prova att trycka hårdare med tex. skaftet på en skruvmejsel. Blir knappen "stumm" efter att det klickat?

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Nu har jag varit ut i husbilen brrr.. kallt! Jag tryckte stenhårt på knappen med hjälp av skaftet på en skruvmejsel men det hördes inget klick.
jag slog på elpattronen och gick tillbaks efter en 20 min och kände med handen vid utbåset närmast pannan men det blåste bara kallt.
överhättningsskyddet är det samma till gasolen eller är det separat för elpatronen? Värmen funkar alldeles utmärkt på gasol. Campade i den på nyårsafton ca -20 grader och det var varmt och gött. De jag funderar på är om det sitter någon 230v säkring på pannan?

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Har pratat med Husbilslandet där jag köpt husbilen och någon på verkstaden ska höra av sig imorgon för att se om dom kan hjälpa mig via
"telefonsupport" annars får jag lämna in den jag har ju trots allt garanti.
Tack Bengt Rehngren och boaorm.

Toppen