• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvärmning med elfläkt

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har nu under senaste två vintrarna varit ute med husbilen både i alperna och i svenska fjällen (nu senast vecka 8 i Tandådalen :)) och allt fungerar bra. Kul är det dessutom!

Uppvärmningen med Truma C4002 luftvärme har fungerat förträffligt och det enda som egentligen retat mitt öga och tekniska sinne, är det där fläktelementet som vi haft stående på golvet. Det har vi låtit gå på dagtid för att spara dyra gasoldroppar (för det går ju åt lite gasol när kvicksilvret pendlar mellan -15 och dryga -25). Funkar bra men tråkigt att behöva ta upp golvyta med detta element och dessutom är det inte helt ljudlöst (vilket hustrun nogsamt påtalat...:)).

Jag har letat överallt i både husvagn-/husbil- och båt-litteratur, varit i kontakt med företag som säger sig ha lösningar till Truma men jag har egentligen inte funnit något lyckat hittills att ersätta fläktelementet med....förrän nu!

Satt och surfade under slutet av veckan i Tandådalen och hasplade över en sida med
något engelskt påfund som heter Myson Kickspace 500E (finns även svensk agent men rätt dyr där). Kickspace är en liten låda med elektrisk värmeelement och tyst fläkt som normalt sett skall byggas in i sockeln under ett golvskåp i exempelvis kök (för att se till så att man får varma golv). Varje person som besökt det vackra Ö-riket GB kan ha viss förståelse för att just denna produkt utvecklats i England :).
Som sagt skall den vara riktigt tyst, håller ganska minimala mått och väger dessutom litet och den kan styras med en liten kabelansluten termostat som man sätter på vägg. Som grädde på moset kan den dessutom fås med olika färg på fläktgallret för att passa inredningen.
Verkar vara en enkel uppgift att bygga detta i en förvaringslåda i husbilen. Bara att ta upp ett hål 466 x 99 mm på lämpligt ställe. Bygger bara 300 mm djup.

Skulle förvåna mig om jag är ensam om dessa mina tankar, så jag delar med mig och hoppas givetvis att någon mer kan dra nytta av det.

Här en adress http://www.myson.co.uk/downloads/Fan_Convector_KICKSPACE.pdf för den nyfikne.

Jag har nu beställt mitt aggregat i England till en rimlig peng och ser fram emot att få detta löst en gång för alla och på ett bra sätt.

Tag vara på möjligheterna !
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Fördelen med den modellen som Sten-Åke hänvisade till är ju att man då får som en elpatron på den befintliga pannan och utnyttjar dom befintliga varmluftsrören .

Den kan ju vara risk att om man kör med en separat elfläkt för mycket så kan ju vattenledningarna frysa om det är kallt ute och det är då specifika luftrör som går och skall hålla dessa frostfria då det är svinkallt ute .


Såg nu att Impala-Flamman ( trådskaparen) hade beställt Myson Kickspace 500E ... Kan man modifiera den så att man kan koppla på ett rör så det även blåser i röret och att det i sin tur kan leda ut värme i övriga rör alternativt att man kopplar in hela fronten på rörsystemet så slipper du ta upp ett hål , DOCK gör du en modifiering så måste man ju kolla så det är brandsäkert .
 
Senast ändrad:
S

solid

Guest
Sv: Uppvärmning med kylfläkt

Verkar bra lösning men undrar var den kostar ?

Kronings Heat 1500 Varmeapparat

campenparken shop tar 2045 danska kronor så det blir betydlgt billigare
än de som Ingenjörsteknik i Växsjö säljer. Man kan ju t.o.m. köpa flera
och mixa i dom olika rördragningarna. D.v.s. man kan då styra hur mycket
effekt man vill ha i dom olika delarna av husbilen. Sen får man ju naturligtvis
anpassa effekten mot den säkring man har.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Hej!
Alla har vi rätt att ha olika uppfattning om vad som passar. Jag har tittat på även den Växjö:iska lösningen och den är givetvis inte dum. Jag uppfattar den dock som lite "komplex" och prislappen är lite väl tuff för vad som skall uträttas.
Begränsad användningstid gör att det måste vara en kostnadseffektiv lösning och dessutom vill i alla fall jag kunna köra med både och i det läget att man skulle behöva extra tillskott i något läge.
Friheten att tänka olika är underbar...!
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med kylfläkt

Verkar bra lösning men undrar var den kostar ?

Vi har netop købt og med gode råd fra en elektrikker monteret selv
Pris 2000 kr i Danmark læs mere her Heat 1500
Giver rigtig god varme .
Er der nogen der vil vide mere er det bare at sige til
Hilsen Michael og Marianne
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Vad kul!
Trodde att ämnet kanske skulle dra lite uppmärksamhet från ett par,
men det blev ju riktigt intressant och långt bättre än så.
Tack alla för inlägg och intressanta ideér (får väl stå ut med att en del
av dem faktiskt kommer från Danmark...och bra dessutom...:)).
Mange Tak!
 
P

perprott

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Har någon provat Kronings tilluftsfläkt?

Nyfiken på att höra om den är bra. Jag är mycket intresserad för att spara på gasolen eller slippa ljudet från andra el-värmare. 3.100 kr verkar rimligt. Nu har jag beställt den. :)

Electro Mobile Scandinavia AB

Den skall in i en Hobby Toskana Exklusiv 690 GELC.
Jag återkommer om montaget.
 
Senast redigerad av en moderator:
P

perprott

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Nu har jag installerat HEAT 1500 + (jag saknar el-patron i Truman), 3.100 kr inkl. frakt.

Jag hittade en bra plats ovanför Tuma-värmaren. Lätt dragning av slangarna.

Jag har även låtit att installera en GPS-switch (1.499 kr), så att jag kan starta luftvärmen via SMS, när vi har 230 V inkopplat. Den kan även skicka SMS till mig om det är för låg/hög temperatur.

Jag ljudisolerade med plattor från Biltema (ca 300 kr). Sängarna är precis ovanför. Det blev mycket tystare i sovdelen. Tystare än när Truman går på gasol.

Rumstermostaten sitter i sovdelen. Även luckan är isolerad på insidan.

Jag är jättenöjd, tyst och bra. Slipper slösa på gasol., och jag har fixat så att klubben har rabbatt på systemet. Kontakta dem om pris!

Electro Mobile Scandinavia AB
 

Bilagor

  • IMG_0517.JPG
    IMG_0517.JPG
    2,1 MB · Visningar: 86
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5941

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Snyggtt som attan.

Hur har du dragit slangarna vidare?
Vart sitter utblåsen?
Är du nöjd med värmen som den ger?

Tack för bild, gillas skarpt.


///Mattias
 
P

perprott

Guest
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Truman sitter precis under. Från den går slangar till el-fläkten och från den till installerade slangar som går till alla utblås.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning med elfläkt

Nu har jag installerat HEAT 1500 + (jag saknar el-patron i Truman), 3.100 kr inkl. frakt.

Jag hittade en bra plats ovanför Tuma-värmaren. Lätt dragning av slangarna.

Jag har även låtit att installera en GPS-switch (1.499 kr), så att jag kan starta luftvärmen via SMS, när vi har 230 V inkopplat. Den kan även skicka SMS till mig om det är för låg/hög temperatur.

Jag ljudisolerade med plattor från Biltema (ca 300 kr). Sängarna är precis ovanför. Det blev mycket tystare i sovdelen. Tystare än när Truman går på gasol.

Rumstermostaten sitter i sovdelen. Även luckan är isolerad på insidan.

Jag är jättenöjd, tyst och bra. Slipper slösa på gasol., och jag har fixat så att klubben har rabbatt på systemet. Kontakta dem om pris!

Electro Mobile Scandinavia AB

Mycket snyggt montage och lärorikt inlägg. Tips av toppenkvalitet.
 
Toppen