• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvärmning av tankar ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Någon som vet om gråvatten o svartvatten tankarna i en äldre Niesmann Clou
är uppvärmda och i så fall på vilket sätt ?
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Tjena!
Ett tips: snacka med Knut. Han är expert på Niesmann
Anders
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Tack det vet jag nog men jag vill inte besvära honom med alla frågor, jag har fått många utförliga och kloka råd från honom. Han kanske svarar om han vet och om han läser tråden. Tänkte därför om det eventuellt var någon annan som visste.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Selv jeg kan ikke svare helt klart på dette når det gjelder en eldre Clou Trend, de første fra rundt 1980 hadde gråvatn på undersiden i en isolert låda og en slinge fra varmvatn-varmen i lådan, disse hadde ferskvatn inne i bilen. Senere kom dobbeltgolvet og alle tanker nede i "kjelleren" som og inneholdt Alde pannan og en konvektor. N+B var første husbilsprodusent til å benytte Alde fra tidlig på 1980 tallet en gang, før det hadde de sin egen panna og egne elementer (ikke like elegante som Alde).

Henger tankene under bilen så se om det ikke går 2 rør/slanger fra Alde inn i kassen.

Noe som kompliserer litt er at i praksis alle Clou er bygget etter direkte kommunikasjon mellom fabrikk og første eier, dette gjør at selv saker som ansees for standard kan være endret på ett eksemplar. Noen saker skulle det sterke argumenter før Harald Z aksepterte ble fjernet, håper dette var en av disse.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Tack Knut
Det är Alde panna i bilen och det sitter två tankar längst bak under bilen. Färskvattentanken sitter inne i bilen. Dom har tydligen monterat en elpatron längst bak och i samband med detta har dom då tagit bort en värmeslinga till svartvattentanken eftersom det är gjort en förbikopplling med en slang. Jag ser två pluggade rör som kommer upp genom golvet och dom är säkert då för värmen tiill tanken. Då är det inget att oroa sig för eftersom det är bara dom enda rören som går igenom golvet.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Kan du inte lägga ut foton inifrån bilen. Gillar Niesmanns gedigna byggen. Det är alltid nyttigt att få se konstruktionslösningar och planeringen av husbilen. Varför valde du Niesmann hade du inte en modernare bil tidigare. Jag menar inget negativt utan tycker att det är vettigare att köpa en sådan bil som du har trots åldern men en mycket bättre konstruktion än många nyare bilar.
Ha det
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Ja så är det. Har tidigare haft 2 nya bilar med Fiat chassi. Flera argument varför jag bytte ner mig. Tyckte jag använde den för lite för att motivera prisskillnaden mellan nytt och gammalt. Ytterligare en orsak att jag tycker det kul att fixa,dona och ställa till den. Den var mycket rymligare och ser en väldig skillnad konstuktionsmässigt på hur den är uppbyggd. Skulle kunna skriva en hel sida om mina argument. Om jag nu är nöjd med mitt beslut ser du säkert på mina inlägg. Och som sagt brinner jag för att ställa till den mm. Nyligen tog vi också ett beslut att antagligen sälja villan och flytta till bilen för gott. Många fördelar. Vattenvärmare,elverk,rymligare.bättre lastförmåga med tvillinghjul bak och bakhjulsdrift. Sök på mina inlägg från augusti i år där jag tidigare svarat på en liknande fråga har jag nog räknat upp mina argument. Skulle vilja lägg upp bilder mm på den på sidan 'min husbil' men har aldrig lyckats få till det. Ställde en fråga om detta på 'hjälp med hemsidan' men har aldrig fått svar på det.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmning av tankar ?

Skulle vilja lägg upp bilder mm på den på sidan 'min husbil' men har aldrig lyckats få till det. Ställde en fråga om detta på 'hjälp med hemsidan' men har aldrig fått svar på det.

Tycker du lyckats helt ok, har kikat tidigare och kollade nu. Jag ser 9 bilder på din bil, inne och ute.
 
Toppen