• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvärming av gråvattentank

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.170
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Först vill jag informera om att vi inte är några vintercampare, men vill ändå veta hur vår utrustning fungerar. Det kallaste vi övernattat i är ca -12 grader.

Husbilen vi har är en Dethleffs I6611 av 08-årsmodell. Den är, vad jag förstår, utrustad med uppvärmning av gråvattentanken. Det sitter en temperaturreglerare av fabrikatet Horn, typ 135-111-10169, i garderoben.

Problemet är att jag inte vet hur man sätter på systemet. Instruktionsboken nämner att man sätter på systemet med "vippkontakten på panelen". Nu undrar jag: - vilken vippkontakt, i vilken panel? - Husbilen är vidare utrustad med en Schaudt DT 220 kontrollpanel, där, vad jag förstår, ett påslagsfunktion för gråvattenuppvärmning kan vara inprogrammerad, vilket dock inte förefaller vara gjort.

Jag hoppas nu på svar från någon, kanske någon med en liknande anläggning!

Johan K.
 
Lösning
Sv: Uppvärming av gråvattentank

Som avslutning på tråden kan jag informera om att jag nu har fått hjälp av Tumbo Husvagnar och Husbilar. Det visade sig att kontollpanelen var felprogrammerad, men att detta är åtgärdat nu.

Jag passar på att tacka de som engagerat sig i min frågeställning.

Johan K.

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärming av gråvattentank

Hej!

Jag vet inte om detta hjälper dig, men på min elnagh sitter det en vippbrytare alldeles till höger insidan dörren till bodelen.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.170
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärming av gråvattentank

Tack till Elnagh 531! I min husbil finns ingen strömbrytare på angiven plats, men nu vet jag i alla fall att det troligen kan finnas en sådan någon stans.

Från regleringsdonet, belägen i garderoben, går det kablar in, ut och ned i golvet. Däremot har jag inte kunnat se om någon kabel går in i tanken. Jag hade nog lite förutsatt att tankvärmaren ska finnas installerad när bilen är utrustad med reglerdon för tankuppvärmning. Med det kanske man inte ge sig fan på...jag får kontrollera närmare.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.170
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärming av gråvattentank

Som avslutning på tråden kan jag informera om att jag nu har fått hjälp av Tumbo Husvagnar och Husbilar. Det visade sig att kontollpanelen var felprogrammerad, men att detta är åtgärdat nu.

Jag passar på att tacka de som engagerat sig i min frågeställning.

Johan K.
 
Lösning
Toppen