• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning

F

F.d. 50335

Guest
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha vägt upp Dethleffs T6501B 130 HK, min bil är en 2008 års modell. Jag ligger precis på gränsen av max last, och skulle vilja mer marginal tex. att kunna ta med en bekant på resa, vilket inte är möjligt i dag.

Dethleffs08 :)

T

Teddi

Guest
Sv: Uppvägning

har du ett fiat--alko--chassi,,då har du möjligheten,,

fiat har fyra st,,ock alla går att väga upp från ursprung,,

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej lite mer uppgifter uppgifter behövs.
1: Vilket chassi har du kolla på registreringsbeviset ZFA250... för 250 chassit som klara 4,5 ton fast bilen är reggad för 4 ton i mitt fall.
2: eller kolla på regskylten i motorrummet o läggihop Axelvikterna.
Sen kan vi ge dig mera tips eller sök gärna mer om uppvägning här.

F

F.d. 50335

Guest

HEJ!
Har varit och kollat på bilen, efter uppgifter som inte finns i reg.beviset , och axelvikterna är 1850 kg resp. 2000 kg. Identitetsnumret på reg.bevis börjar med
ZFA 2500000xxxxxxx Jag tog kort på typskylten lite suddigt men läsbart tror jag.

Bilagor

• PICT3167.JPG
    PICT3167.JPG
    194,7 KB · Visningar: 26

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej igen Det ser ut som att du har ett s.k. Light chassie
som kan vägas upp till 3850kg. Troligen till en ringa kostnad.
Tittar man i Dethleffs prislista på detta tillägg så ligger det på ca: 2700:- 2013.
Kolla direkt med bilprovningen.

F

F.d. 29078

Guest

Hej! Jag vägde upp våran Dethleffs -08 (T-6501B) intyg å skylt kostade 6900kr vid
Åström fritid AB i Sundsvall.+ regbes/vägning 1500kr + vanlig bes med gas koll 410kr.
Men på Opus bilprovning så ville dom ha ett avgascertifikat förutom intyg å skylt??
vilket varken Fiat eller Dethleffs har skickat tidigare i samband med uppvägning??
så jag ringde till Svenskbilprovning å där nöjde dom sig med intyg å skylt.
Så valet blev Svenskbilprovning..
konstigt att det kan skilja på var man besiktar!!
borde vara lika i hela landet...
Men nu ligger våran bil på 3850kg utan nå ingrepp på bilen...:spinny:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag antar att jag borde kunna väga upp bilen till 4200 kg om jag tolkar skylten rätt. Nu har jag 180 kg lastvikt och det är ju inte mycket att hänga i granen.

Bilagor

• DSC_0250.jpg
    DSC_0250.jpg
    2,5 MB · Visningar: 20

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Se till att få husbilen kontrollbesiktigad samtidigt, jag fick vår bil uppvägd 19/8 och ingen sa något om att kontrollbesiktning skulle vara med samtidigt varvid vi fick körförbud på den då besiktning skulle skett senast 31/5 fick nya regbeviset idag tillsammans med körförbud, pga av att det är tung bil nu blev det så här sa dom på transportstyrelsen.
Vi köpte husbilen i juli i år, har kört med körförbud sedan 19/8 tur att inte något hände under den tiden, hade inte en aning att det skulle bli så här.

Det var besiktningstid första gången 2015 före denna uppvägning till 3850kg

/Pelle

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Vaddå, innebär det att min 3500kg-bil SKA gå att väga upp till 3850kg trots att både säljaren och Rimor säger att det inte går? (PB2)

Bilagor

• DSC_1188[1].jpg
    DSC_1188[1].jpg
    1,9 MB · Visningar: 10

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er i praksis påbygger som styrer om en kan veie opp bilen eller ikke, det fantes andre muligheter tidligere - disse er helt stengt på nyere biler med CoC godkjenning. I dag må påbygger ha en alternativ CoC for den økte totalvikten og utstede nytt CoC skilt og papir for bilen med dette nummer.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Jag har en Miller Oklahoma -8. Idag var jag i kontakt med Husvagns Svensson i Lidköping ang. en ev. uppvägning från 3500 kg till 3850 kg med lighchassie och 15 tums hjul.
Den som svarade kunde inte reglerna så bra men skulle be en annan ringa upp mig. Den personen har tydligen hjälp andra med uppvägningar pga överlast. Vi får se, han ringer mig på torsdag 29/8.
Naturligtvis handlar det om hur mycket han vill ha för besväret, om det nu är ett sådant att hjälpa en kund. Borde ingå i servicen från den Firma som importerat bilen från början. Jag kan ju förstå att de vill ha betalt för omkostnader.

Toppen