marjanders
FD HBK Medlem
Se nedan konversation. Jag får inget klart svar om jag måste tömma bilen ner till ”fabriksläge” innan jag gör uppvägningsbesiktningen, om de bestämmer att det ska göras vägning. Känns helt galet, sker ju ingen teknisk ändring av bilen, endast ett papper som ska registreras. Någon som nyligen gjort samma sak och vet om man tvingas väga eller ej? Ni som har gjort det, hur gick det för er? Vad hände? Var ni tvungna att väga om tom bil?
Anders
-----Ursprungligt mejl-meddelande till Besikta.se --———
Hej,
Fick info av tidbokaren att han *måste* boka en vägning när jag vill göra en uppvägningsbesiktning men att besiktningsingenjören avgör om det ska vägas eller ej. Han hänvisade till er för att få svar.
Jag har papper från fabriken (eura mobil) med godkänd uppvägning från 3500 kg till 3650 kg, alltså 150 kg. Som jag förstår saken är det bara en administrativ sak att registrera den nya maxvikten hos transportstyrelsen, inga tekniska förändringar krävs. Så varför ska jag betala extra för en vägning?
Om vägning är ett krav från er sida behöver jag då veta om jag måsta tömma bilen på interiör, gummimattor i lastutrymme, fast packning m.m. som vi installerat. Det är ett stort jobb för oss och vi har inte plats att förvara allt det då vi bor i lägenhet, så jag vore tacksam om detta kunde undvikas.
Vad gäller och varför?
Mvh
Anders Silverfall
—- Svar från Besikta ————
Hej
De som bokar besiktningar åt utför inte själva några besiktningar och det kan ibland vara svårt att avgöra om vägning krävs eller inte innan man har sett fordonet.
De har därför fått instruktion om att alltid boka en vägning i samband med en registreringsbesiktning så att vi har avsatt tid att utföra vägningen om vi anser att det krävs.
Det är enklare att ta bort ett tillval än att lägga till något extra.
I ditt fall är jag ganska säker på att det inte kommer att behövas någon vägning men det är alltid den som utför registreringsbesiktningen som avgör om fordonet har ändrats på så sätt att det kan påverka fordonets tjänstevikt och fattar beslut om man kan avstå från vägning.
Teknisk upplysning
Besikta Bilprovning
Anders
-----Ursprungligt mejl-meddelande till Besikta.se --———
Hej,
Fick info av tidbokaren att han *måste* boka en vägning när jag vill göra en uppvägningsbesiktning men att besiktningsingenjören avgör om det ska vägas eller ej. Han hänvisade till er för att få svar.
Jag har papper från fabriken (eura mobil) med godkänd uppvägning från 3500 kg till 3650 kg, alltså 150 kg. Som jag förstår saken är det bara en administrativ sak att registrera den nya maxvikten hos transportstyrelsen, inga tekniska förändringar krävs. Så varför ska jag betala extra för en vägning?
Om vägning är ett krav från er sida behöver jag då veta om jag måsta tömma bilen på interiör, gummimattor i lastutrymme, fast packning m.m. som vi installerat. Det är ett stort jobb för oss och vi har inte plats att förvara allt det då vi bor i lägenhet, så jag vore tacksam om detta kunde undvikas.
Vad gäller och varför?
Mvh
Anders Silverfall
—- Svar från Besikta ————
Hej
De som bokar besiktningar åt utför inte själva några besiktningar och det kan ibland vara svårt att avgöra om vägning krävs eller inte innan man har sett fordonet.
De har därför fått instruktion om att alltid boka en vägning i samband med en registreringsbesiktning så att vi har avsatt tid att utföra vägningen om vi anser att det krävs.
Det är enklare att ta bort ett tillval än att lägga till något extra.
I ditt fall är jag ganska säker på att det inte kommer att behövas någon vägning men det är alltid den som utför registreringsbesiktningen som avgör om fordonet har ändrats på så sätt att det kan påverka fordonets tjänstevikt och fattar beslut om man kan avstå från vägning.
Teknisk upplysning
Besikta Bilprovning