• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning utan teknisk ändring

marjanders

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lomma
HBK-Nr
27466
Medlemskap
2023
Se nedan konversation. Jag får inget klart svar om jag måste tömma bilen ner till ”fabriksläge” innan jag gör uppvägningsbesiktningen, om de bestämmer att det ska göras vägning. Känns helt galet, sker ju ingen teknisk ändring av bilen, endast ett papper som ska registreras. Någon som nyligen gjort samma sak och vet om man tvingas väga eller ej? Ni som har gjort det, hur gick det för er? Vad hände? Var ni tvungna att väga om tom bil?

Anders

-----Ursprungligt mejl-meddelande till Besikta.se --———

Hej,

Fick info av tidbokaren att han *måste* boka en vägning när jag vill göra en uppvägningsbesiktning men att besiktningsingenjören avgör om det ska vägas eller ej. Han hänvisade till er för att få svar.

Jag har papper från fabriken (eura mobil) med godkänd uppvägning från 3500 kg till 3650 kg, alltså 150 kg. Som jag förstår saken är det bara en administrativ sak att registrera den nya maxvikten hos transportstyrelsen, inga tekniska förändringar krävs. Så varför ska jag betala extra för en vägning?

Om vägning är ett krav från er sida behöver jag då veta om jag måsta tömma bilen på interiör, gummimattor i lastutrymme, fast packning m.m. som vi installerat. Det är ett stort jobb för oss och vi har inte plats att förvara allt det då vi bor i lägenhet, så jag vore tacksam om detta kunde undvikas.

Vad gäller och varför?

Mvh
Anders Silverfall

—- Svar från Besikta ————
Hej
De som bokar besiktningar åt utför inte själva några besiktningar och det kan ibland vara svårt att avgöra om vägning krävs eller inte innan man har sett fordonet.
De har därför fått instruktion om att alltid boka en vägning i samband med en registreringsbesiktning så att vi har avsatt tid att utföra vägningen om vi anser att det krävs.
Det är enklare att ta bort ett tillval än att lägga till något extra.

I ditt fall är jag ganska säker på att det inte kommer att behövas någon vägning men det är alltid den som utför registreringsbesiktningen som avgör om fordonet har ändrats på så sätt att det kan påverka fordonets tjänstevikt och fattar beslut om man kan avstå från vägning.

Teknisk upplysning
Besikta Bilprovning
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Hej
Förra husbilen vi hade vägde vi upp, från 3500 - 3850kg.
De vägde inte bilen utan gick på de papprena som tillverkaren skickade, ihop med en ny ” klisterlapp” med totalvikt, axeltryck mm.
Besiktningsmannen kontrollerade chassienumrena och kontrollerade när jag satte det nya klistermärket över det gamla, för att därefter gå in och ändra det administrativa.
Denna uppvägning tog ca 30 min, 5 min vid fordonet och 25 min på kontoret där jag då inte var med.

När vi gjorde detta var bilen 11,5 mån gammal och döm om min förvåning, 3 dagar efter uppvägningen kom ett brev som meddelade att om fordonet inte besiktigas inom 12 dagar så beläggs det med körförbud.
Hade inte en tanke på att fordon över 3,5 ton besiktigas varje år oavsett om det bara är 1 år, men det löste sig och uppvägningen gjorde ju att vi kunde hålla oss på rätt sida begränsningarna på vågen.

Pumba
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej jag fungera också och vill väga upp min Plåtis citroen La Strada M 2008 med luftfjäding bak helgodtjänst det bli intrsant om det gå från 3300 till 3500kg ska fråga på bilprovningen. Volker
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Inför min uppvägning som gjordes i juni hade jag kontakt med besiktningsingenjör hos Bilprovningen och hos Dekra. Beskedet från Bilprovningen var att bilen skall vägas och från Dekra att vi går på siffran som står i det nya CoC. Jag gjorde registreringsbesiktningen hos Dekra och fick behålla den gamla tjänstevikten.
Försök att få direktkontakt med den besiktningsingenjör som skall utföra besiktningen för att få klart besked vad som gäller.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Totalvikt från 3500 till 4000. Axelvikter och tjänstevikt oförändrade.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Egentligen spelar det nog mindre roll om du "strippar" bilen, demonterar markisen, cykelställ mm.
Siffran "max last" är ju bara "på pappret". Om du blir stoppad och bilen vägs får den ju inte väga mer än totalvikten, och har du monterat tillbaka allt du tog av innan vägningen blir det ju "plus/minus noll".

Möjligen kan max antal passagerare påverkas om "max last" blir under 75 kg/passagerare, men där bör du knappast hamna......

Edit: Skatten kanske påverkas dock. Jag vet inte om skatten räknas på Tjänstevikt eller Totalvikt
Allt som är monterat och inlagt efter att bilen tillverkades knaprar ju på siffran "max last", även vikten på ev. passagerare

Edit 2: Man får även se till att ingen av axelvikterna överskrids vid ev. vägning
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Egentligen spelar det nog mindre roll om du "strippar" bilen, demonterar markisen, cykelställ mm.
Siffran "max last" är ju bara "på pappret"
Men vid överskriden max last (=antal kg över totalvikt) så är det ju med nuvarande korkade beräkning av "% överlast" så att övervikten divideras med tillåten lastvikt. Så man kan ju se en omvägning av en strippad HB som en möjlighet att sänka tjänstevikten rejält: ut med sängar, bord, dörrar, lådor, kylskåp, solpaneler, parabol, markis...:twitcy::twitcy::twitcy:

/Ingvar
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Men vid överskriden max last (=antal kg över totalvikt) så är det ju med nuvarande korkade beräkning av "% överlast" så att övervikten divideras med tillåten lastvikt. Så man kan ju se en omvägning av en strippad HB som en möjlighet att sänka tjänstevikten rejält

/Ingvar
Det är ju rätt förstås.
Det kommer kanske en ändring snart, men f.n. är reglerna korkade som sagt...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Innan höjningen av totalvikten på vår HB kollade jag med ASB (bilprovningen) huruvida bilen skulle vägas eller inte vid registreringen.
Svaret jag fick var att den inte skulle vägas, de kände till att vägningar förekom men att detta då var ett fel, man skulle enbart gå efter vad som stod i registreringspappren.
När jag sen gjorde omregistreringen så gick man också enbart efter reg beviset, när jag efter omregningen frågade reg besiktaren om vägningar så bekräftade denne att det är ett fel.
Det kan nog ändock vara klokt att fråga den besiktningsstation man tänker göra registreringen på hur de gör, eftersom vägningar förekommer.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Men vid överskriden max last (=antal kg över totalvikt) så är det ju med nuvarande korkade beräkning av "% överlast" så att övervikten divideras med tillåten lastvikt. Så man kan ju se en omvägning av en strippad HB som en möjlighet att sänka tjänstevikten rejält: ut med sängar, bord, dörrar, lådor, kylskåp, solpaneler, parabol, markis...:twitcy::twitcy::twitcy:

/Ingvar

Nja, det du säger är en sanning med modifikation. Enl. Transportstyrelsens hemsida kan man inte slänga ut sängar, bord, lådor & kylskåp.
Personbil klass II
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
Personbil - Transportstyrelsen
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nja, det du säger är en sanning med modifikation.
Det är bra att det finns lite sansade och kompetenta personer på forumet också :). Kude det sen bli så att det kom lite folk med förmåga att få någonting gjort inom "lagstiftningen" så finns det ingen plats för virrpannor som jag...

/Ingvar
 
Toppen