• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning av Kabe travelmaster

Affe41

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skövde
HBK-Nr
285
Medlemskap
2024
Uppvägning av Kabe travelmaster 05

Hej jag skall väga upp min bil till 3850 kg det är fjädrar och lager godkända för. Ringde Kabe och fick ett intyg att det var godkänt, åkte till bilprovningen glad i hågen men dom kom fram till att jag måste ha ett intyg om bromsar och avgaskrav. Bromsintyget får jag från AL-KO men avgaskraven skall komma från generalagentan men fiat har ingen i sverige utan att det skall ske i Danmark men de svarar dåligt. Nu en fråga avgasinformation står ju på besiktningsinstrumentet skulle inte det duga, någon som vet?
Är tacksam för information:confused:
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning av Kabe travelmaster

När jag vägde upp min Dethleffs till 3850 kg för några veckor sedan så var det inte fråga om bromsar och avgaser. BP titade bara att jag hade rätt skylt. I andra trådar står det att BP har olika krav beroende på var de finns, kanske ska du försöka med en annan BP i en annan stad
//Lennart
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv:Ny agent för FIAT!

Hej Affe!
FIAT har nu en svensk generalagent:Fiat Group Automobiles Sweden AB (08-5883 7200) i Kista.
Har fått intyg i samband med uppvägning av min Travel Master därifrån.(Utan kostnad!)
Intyget från AL-KO kostade däremot 1.063:-. Intyget ifrån KABE kostnadsfritt.
Nu återstår bara bilprovningen i september där jag fått vänta i över en månad!
Hälsningar
ORVAR
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning av Kabe travelmaster

Hej igen!
Nu är vår Travel Master en``Personbil Klass II´´ och möjlig att lasta med 350 kg mer. Det kostade 1.150 SEK vid besiktningen. Vidare ca 1000:- mer för försäkring (OBS! SCR-försäkringen billigast av de försäkringsbolag jag kontaktat, dock BIBEHÅLLEN bärgningsförsäkring vilket flera bolag inte innefattar längre efter en uppvägning!!) och några kronor högre fordonsskatt pga vikten.Dessutom besiktning varje år.

En husbil är ju som de flesta vet ingen spargris men trots det värd varenda krona för de fantastiska möjligheterna till en givande fritid eller hur?!?!
ORVAR
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning av Kabe travelmaster

Vägt upp En Euramobil för ett år sedan.
Till 3850Kg skatten är nog samma? Ca 5000:-
Länsförsäkringar insåg att det var samma bil så det blev samma premie.
 
Toppen