• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppstart efter vinterdvalan

F

F.d. 9344

Guest
Hur gör ni som är veteraner?

Nu är det snart dags för att plocka ut Pärlan. (Dieselmotor)
Den har haft vinteride sedan slutet oktober 2011 väl skyddad i en maskinhall (ej uppvärmd).

Det är första gången som jag haft ett fordon att stå obrukat så länge.

Vrider ni bara på startnyckel och hoppas att motorn statar?
All motorolja bör ha runnit av alla slitdelar och lagt sig i sumpen.

Är det kanske klok att "slå" i lite motorolja i motorn innan startförsöket.
Lite funderingar bara och tackar för åsikter:)

Senast redigerad av en moderator:

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025
Sv: Uppstart efter vinterdvalan

Jag vidarebefordrar bara hur jag gör, alltså vrider om nyckeln och vips så är den igång utan andra åtgärder.
Otroligt, men sant, så har det varit efter alla vintrar den stått inne.

Önskar dig många intressanta turer

Suning

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Samma här , men ja varmkör den direkt så att ev kondens försvinner , har dessutom stått ute ,bara täckt m en press ,laddar batteriet o sen är det bara o åk sen får man förståss ha ett extraöga på insrumenten så att inget hänt under vintern Lyca till Hälsningar Lasse J

F

F.d. 9344

Guest

OK då är det inget speciellt med detta, skönt. Ja varmkörning blir det, Pärlan står i grabbens maskinhall 7 mil hemifrån så...

Ja nu ska det bli roligt att "se över" allt. Fixa till och sedan få dra iväg men hundar, ja frugan får hänga på också naturligtvis:)

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Vingen ,, glöm inte tillsyn före körning!! det är lite förarligt om nån lampa gått o man får en 5 hundring i böter, eller att luftrycket har sjunkit i däcken så att det äventyrar hemresan , god tur o hälsa Nässjö !! Lasse J

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Bli inte förskräckt om "Pärlan" rister och skakar när du startat den efter ett längre stillestånd. Är det en Fiat så är det ett vanligt fenomen och går över när vibrationsdämparna i motorfästena blivit lite uppvärmda.

F

F.d. 9344

Guest

Ja det är en FIAT, tur att du påpekade detta, annars hade väl hjärtat slagit frivolt om det skulle rista välderliga:wideeyed:

F

F.d. 58615

Guest

FIAT. Om du lossar tanklocket innan du startar motorn sugs luft in i tanken och därmed startar motorn utan onödiga vibrationer. Detta gäller speciellt om bilen förvarats i kallt utrymme under vintern.

Lycka till!:yes:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

jag brukar göra ren batteripoler samt kabelskorna innan jag kopplar på dessa sen smörja in med batterifett så klarar de sig bra samt får god kontakt ! sen lättar jag på tanklocket släpper ut trycket ! sen vrider jag på nyckelfan så brukar han gå igång om man har tur ! om inte ring bärgare kör skiten till skroten ! lycka till :mh:

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

FIAT. Om du lossar tanklocket innan du startar motorn sugs luft in i tanken och därmed startar motorn utan onödiga vibrationer. Detta gäller speciellt om bilen förvarats i kallt utrymme under vintern.

Lycka till!:yes:

Om tanken inclusive tanklock är så tätt tror Jag man får problem vid vanlig körning,Kan det bildas vacum finns risken att det stannar eller så kan tanken sugas ihop.

(men för alldel det tar inte många sekunder att öppna men effekten är nog minimal)

Ha de

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Jag har startat vår bil varje vår utan problem från 2007 till 2010. Aldrig öppnat något tanklock eller haft några vibrationer. 2011 skakade den ganska bra första starten,
den fick gå en stund men det upphörde inte. Nästa gång jag startade den var det mycket varmare, inte en skakning och gick sen hur fint som helst.

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej!
Ej veteran men har gjort en första uppstart idag efter vinterförvaring av gamla husbilen (Burstner 530, årsmodell 2000) Batterierna har varit uttagna så in med dem igen, fulladdade. Vred om nyckeln och väntade på att lampan skulle slockna, den startade på direkten och gick som en klocka. Har haft den i en maskinhall i 5½ månad, ingen värme. Rullade ut med lite gnissel från bromsarna, handbromsen har ej varit dragen. Körde de 500 meterna hem till huset och tyckte det hela var "lätt som en plätt". Tid för bostadsdelen och då kom problemen, fyllde vattentanken men dåligt tryck, funderade och letade och fann ut att Truman pannan automatiska antifrys utlösare var öppen och vattnet strömmade ut den vägen. (Det var +3 ute enligt termometern. In med en elektrisk byggfläkt riktad mot Truman och efter en halvtimme så var tempen hög nog för att den skulle stanna i stängt läge. Nu gick det att få upp trycket och all luft kom ut ur kranarna., fint kallt flöde. Försökte få lite värme med gasol via Truman men den vägrade gå igång. Försökte få gasol till spislågorna men inget där, ej heller gick kylskåpet igång på gasol. Kämpade med manualen och min gamla skoltyska medan byggfläkten fick gå på högvarv. Prövade spisen igen och fick igång två av lågorna samt så tände även kylskåpet. Enligt manualen för Truman så skulle man vistt börja med varmvattnet först och se det fungerade för efter en timme så var där varmvatten och vid inkoppling av värme så kom plötsligt varm luft flödande. Lyckan var fullständig nästan efter 6 timmar gnoende. Nu återstår en gasollåga att tända, troligtvis någon smutspartikel som blockerar men hur rensar man en sådan? Tacksam för tips!:twitcy:

Hälsningar,
Nisse

J

Jimbo

Guest

Tillsyn före körning =)

Öppna huven,
Kolla kylarvätska,
Kolla bromsvätska,
Dra upp oljestickan, nivå?
Kontrollera batteri + anslutningar,
Släpp på tanklocket och skruva tillbaka om du kör Fiat,
Titta under bilen, några pölar?

Hoppa in i bilen:
Vrid om nyckel och låt lampor slockna i instrumentet.
Starta...
Låt gå på tomgång, gasa ej,
Oljetryck?
Laddning?
Tryck i bromspedalen?
Ansätt p-bromsen,
Gå varvet runt bilen och kontrollera belysning samt däck,
Inga klossar eller andra hinder?
Anslutningskablar?

Hoppa in i bilen och lägg i växeln, kör =)

Har säkert missat något men detta är något som jag tagit för vana efter en längre uppställning.

MVH/
J

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vet ikke hvilken låga du har, men tror det er en SMEV - de har særs trang innluft til brenneren. Brenneren på disse er skrudd sammen med 2 torx skruvor, husker ikke dimensjonen. Når skruene er ute så kan brennerhuset løftes av og rengjøres ned til blankt metall. Koker en over på et slik låga så kan luftingen bli tett og problem oppstå. De alternative lågorna som er uten festeskruv han åpnes ved å vri på hele brennerhodet som sitter på en bajonett fatning. Ikke så vanlig med slike problemer der, men igjen så er det små åpninger som kan bli tette selv om tilluften her kommer andre veier.

F

F.d. 9344

Guest

Då får jag tacka för alla svar, och de var många Tackar. Nu har jag mer "kött på bena" och tips om var och vad jag skall kolla:):)

Toppen