• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppställning av husvagn/husbil på tomten

F

F.d. 29752

Guest
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

I Sjöbo krävs bygglov om husvagnen används för permanent boende - annars inte...
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Jag besökte byggnadsnämden i Västervik för att höra vilka regler som gällde här.
När det gälle husvagnar kunde man söka ett periodisk tidsbegränsat bygglov, men när det gällde husbilar viste dom inget för det var ett motorfordon.
Fick besked att det skulle undersökas och återkomma med besked.
Jag tolkar det som det nu är kan göra som man vill utan någon kan göra en anmälan om olägenhet på placering när det gäller husbil.
Efter koll på nätet fann jag att KUNGÄLVS KOMMUN hade på sin hemsida riktlinjer av
VINTERUPPSTÄLLNING AV BÅT HUSVAGN ELLER HUSBIL.
Sände över detta som förslag till min kommun för att påskynda ärendet.
Varför fråga skulle aldrig väcka jäveln. Och aldrig bry mig vad dom säger.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Jag visste att kommunala tjänstemän och avundsjuka grannar inte kunde skilja på husbil och husvagn. Men att medlemmar i husbilsklubben inte vet är lite underligt. Här kommer förklaringen:

Tråden heter: "Uppställning av husvagn/husbil på tomten" medan artikeln handlar om: "Uppställning av husvagn på tomten"

Fordonsslag: personbil (PB), lastbil (LB), släp, mc, moped, traktor, motorredskap (MRED), terrängvagn (TGV), terrängskoter (TGSK), terrängsläp (TGSL), buss, terränghjuling (TGHJUL), snöskoter (TGSNÖ).

Personbilar delas in i klass I och II. PB Klass II är husbilar och klass I övriga personbilar.

Husvagn = Släp vilken kan ställas upp. En byggnadsnämnd kan ha synpunkter vad som ställs upp inom ett tätbebygt område.

Husbil = Personbil klass II, vilken kan stannas och parkeras enligt gällande trafikregler.

Var ligger problemet?

stanna.JPG

Stanna och parkera - Transportstyrelsen
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Jag visste att kommunala tjänstemän och avundsjuka grannar inte kunde skilja på husbil och husvagn. Men att medlemmar i husbilsklubben inte vet är lite underligt. Här kommer förklaringen:

Tråden heter: "Uppställning av husvagn/husbil på tomten" medan artikeln handlar om: "Uppställning av husvagn på tomten"

Fordonsslag: personbil (PB), lastbil (LB), släp, mc, moped, traktor, motorredskap (MRED), terrängvagn (TGV), terrängskoter (TGSK), terrängsläp (TGSL), buss, terränghjuling (TGHJUL), snöskoter (TGSNÖ).

Personbilar delas in i klass I och II. PB Klass II är husbilar och klass I övriga personbilar.

Husvagn = Släp vilken kan ställas upp. En byggnadsnämnd kan ha synpunkter vad som ställs upp inom ett tätbebygt område.

Husbil = Personbil klass II, vilken kan stannas och parkeras enligt gällande trafikregler.

Var ligger problemet?

Visa bilaga 90452

Stanna och parkera - Transportstyrelsen

Problemet är alla de som inte har husbilar, husvagnar, båtar mm och som ska sitta och titta på skiten.
Det som reglerar vad du får ställa upp på din tomt är endast en lag och den heter PBL (plan - och bygglagen). I stort kan man säga att du kan utan bygglov ha din husbil, husvagn och båt uppställt på fastigheten en normal semesterperiod (ca 5 veckor), detta gäller i hela Sverige. I de kommuner som inte har så stora problem och en massa klagomål har man inte tid och resurser att bevaka och ta i tu med detta, vilket i och för sig är konstigt för det skulle inbringa en massa pengar i kommunkassan. Att utföra en åtgärd utan bygglov när det krävs är enligt förordningen belag med en sanktionsavgift om 47.508 kr. I de kommuner som har stora problem främst där det står båtar på fastigheterna (typ västkusten) tar man dessa problem på allvar. Att parkera bilar är inte heller det helt riskfritt. Det antalet personer som är skrivna på fastigheten och har körkort får också ha en bil parkerad på fastigheten men den ska användas kontinuerligt. Att parkera sin firmabil är ej tillåtet. Men åter igen kommunerna har ej resurser att hålla efter.
Jag jobbar dagligen med dessa frågor i en kommun i Sverige.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Helt rätt. Det är någon kommunal chefstjänsteman som har hittat på det själv. Samma gäller hanteringen av miljöbalken. Men det börjar lossna nu. Jag har haft underhandskontakt med några länsstyrelser och de har inte kommit in i rollen ännu. Tillsammans skall vi utforma ett kontrollprogram så det blir lite fart på de kommunala gubbarna.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Ja du Kenth, du är duktig du. Tror du att det är vi tjästemän som hittar på allt detta??? Länsstyrelsen är vår tillsynsmyndighet och vi blir ofta tagna i örat när vi är för frikostiga med strandskyddsdispenser och när avvikelserna är för många mot gällande plan. Du måste förklara för oss andra "idioter" vad det är som lossnar. Vilken roll är det Länsstyrelsen inte kommit in i ännu. Vad är det för kontrollprogram som ska utformas.
Vore bra om du svarar på dessa frågor, för om du inte gör det kan man väl ana att det är ord utan betydelse du skriver och din trovärdighet kanske sviktar. Väntar med spänd förväntan.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Ska bli spännande att se när vår revisor tar en en kille i örat och berättar vad han vet som inte en som jobbar med det dagligen tydligen inte vet
Kör hårt Kenth och visa vad du går för så inte ditt förtroende sjunker hos oss alla i HBK som följer detta, upp med papperen på bordet utan politiskt trams.
Gör det nu direkt utan att förhala det som de flesta som gissar gör.
Väntar med spänning.

/Pelle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Ja du Kenth, du är duktig du. Tror du att det är vi tjästemän som hittar på allt detta??? Länsstyrelsen är vår tillsynsmyndighet och vi blir ofta tagna i örat när vi är för frikostiga med strandskyddsdispenser och när avvikelserna är för många mot gällande plan. Du måste förklara för oss andra "idioter" vad det är som lossnar. Vilken roll är det Länsstyrelsen inte kommit in i ännu. Vad är det för kontrollprogram som ska utformas.
Vore bra om du svarar på dessa frågor, för om du inte gör det kan man väl ana att det är ord utan betydelse du skriver och din trovärdighet kanske sviktar. Väntar med spänd förväntan.

Pelle. Bara för att man jobbar med en sak innebär inte att man har den rätta kompetensen. Särskilt inte inom den kommunala värden. Kompetens är att kunna, orka och vilja omsätta sin utbildning och erfarenhet till kloka beslut. Kommunala tjänstemän är folkets tjänare och inte maktfullkomliga individer som ska utveckla sin härskarteknik i skrift och tal.

Tommy. Jag är inte speciellt duktig men jag är klarsynt nog att skilja på husbil och husvagn. Jag kan skilja på uppställning och parkering. Jag kan skilja på vad som är min tomt och vad som är min utsikt från tomten. Det finns inga idioter, det vet alla som har kompetensen att vara chef i en kommun. Jag tar ingen i örat men jag skriver min personliga åsikt i ämnet. Vi har alla olika erfarenhet. Detaljerna i mina kontakter med länsstyrelserna väntar jag med att presentera tills de är klara.

När det gäller mitt förtroendet för kommunernas sätt att uppfylla sina krav gentemot medborgarna så är det inte speciellt högt. Hur kan en kommunal tjänsteman över huvudtaget komma på idén att man inte får förvara sin egendom på sin tomt? Att det sen finns regler i vilka utrymmen man får bo i vet väl de flesta som har en fastighet. Men att driva det till att vi inte får parkera husbilen på tomten är inte i enlighet med lagstiftningen. Visst har kommunerna självbestämmanderätt, men det det får inte bli hur tokigt somhellst.

Självklart ska vi ha ett strandskydd i det här landet. Hur många strandmil finns det inte som är bebyggda med sk "dispenser". Nu känner jag bara till de på Gotland och det räcker länge. Jag gissar att det är många dispenser även på västkusten. Det är väl därför som konflikterna mellan husbilsåkare och övriga är så tydliga där. Vad är orsaken till att man tycker att alla husbilar ska stå på en camping. Campingarna är väl de som inkräktar på strandskyddet mest. Där finns det gott om "dispenser" från strandskyddet.

När det gäller beslutsprocessen i kommunala förvaltningar så är jag mer insatt än de flesta. Men mitt mål är inte att starta krig mot dessa utan på ett eller annat sätt försöka få de självbestämmande kommunerna att ta sitt ansvar för att uppfylla Miljölagen. Hur kan en normalt tänkande människa tro att alla dessa inhemska och utländska husbilar, turisbussar och lastbilar kan rulla på vägarna utan de får tömma sina pottor. Om det inte finns tömningsmöjligheter när nöden faller på så tömmer dom ju i naturen. Hur gynnar det miljö och strandskydd? Det är ett kommunalt ansvar att i slutänden ta hand om vår latrin. Lösningen är ju så himla enkel:

latrintömning.JPG

bild3.JPG
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Pelle. Bara för att man jobbar med en sak innebär inte att man har den rätta kompetensen. Särskilt inte inom den kommunala värden. Kompetens är att kunna, orka och vilja omsätta sin utbildning och erfarenhet till kloka beslut. Kommunala tjänstemän är folkets tjänare och inte maktfullkomliga individer som ska utveckla sin härskarteknik i skrift och tal.

Tommy. Jag är inte speciellt duktig men jag är klarsynt nog att skilja på husbil och husvagn. Jag kan skilja på uppställning och parkering. Jag kan skilja på vad som är min tomt och vad som är min utsikt från tomten. Det finns inga idioter, det vet alla som har kompetensen att vara chef i en kommun. Jag tar ingen i örat men jag skriver min personliga åsikt i ämnet. Vi har alla olika erfarenhet. Detaljerna i mina kontakter med länsstyrelserna väntar jag med att presentera tills de är klara.

När det gäller mitt förtroendet för kommunernas sätt att uppfylla sina krav gentemot medborgarna så är det inte speciellt högt. Hur kan en kommunal tjänsteman över huvudtaget komma på idén att man inte får förvara sin egendom på sin tomt? Att det sen finns regler i vilka utrymmen man får bo i vet väl de flesta som har en fastighet. Men att driva det till att vi inte får parkera husbilen på tomten är inte i enlighet med lagstiftningen. Visst har kommunerna självbestämmanderätt, men det det får inte bli hur tokigt somhellst.

Självklart ska vi ha ett strandskydd i det här landet. Hur många strandmil finns det inte som är bebyggda med sk "dispenser". Nu känner jag bara till de på Gotland och det räcker länge. Jag gissar att det är många dispenser även på västkusten. Det är väl därför som konflikterna mellan husbilsåkare och övriga är så tydliga där. Vad är orsaken till att man tycker att alla husbilar ska stå på en camping. Campingarna är väl de som inkräktar på strandskyddet mest. Där finns det gott om "dispenser" från strandskyddet.

När det gäller beslutsprocessen i kommunala förvaltningar så är jag mer insatt än de flesta. Men mitt mål är inte att starta krig mot dessa utan på ett eller annat sätt försöka få de självbestämmande kommunerna att ta sitt ansvar för att uppfylla Miljölagen. Hur kan en normalt tänkande människa tro att alla dessa inhemska och utländska husbilar, turisbussar och lastbilar kan rulla på vägarna utan de får tömma sina pottor. Om det inte finns tömningsmöjligheter när nöden faller på så tömmer dom ju i naturen. Hur gynnar det miljö och strandskydd? Det är ett kommunalt ansvar att i slutänden ta hand om vår latrin. Lösningen är ju så himla enkel:

Visa bilaga 90501

Visa bilaga 90502

Det är väl så här, jag håller i mångt och mycket med dig i det du skriver. Men när du påstår att det är vi tjänstemän och chefer som styr är du totalt fel ute. Vi har en lag som styr oss personligen som heter "kommunallagen". Gör vi fel enligt lag så kallas det för tjänstefel och vi kan bli personligt ansvariga och dömda till böter eller fängelse. Detta förekom i en kommun nära "fjollträsk" för inte så länge sen. Har du någon dyligt som övervakar dig i din profession?? När det sen gäller att följa lagen är det ju meningen att vi ska göra det alla, om någon mördar så vet ju alla att man inte får det och ska sättas dit. Om alla skulle göra som du, skita i alla bestämmelser och lagar för du tycker det är löjligt. Alla som är lika fanatiska som du till en egen vilja men tvärt om som håller på lagen. Det är dessa människor som skapar alla de problem som finns ute i kommunerna. I den kommun jag jobbar hanterar vi ca 1200 bygglovsärenden och vill helst slippa bry oss om husbilar, husvagnar och båtar, men ibland är vi tvungna när någon ringer eller skickar in ett klagomål. Sopar vi det under mattan så kommer det en anmälan på oss om tjänstefel. Jag skriver naturligtvis inte detta för att jag ogillar bilar o vagnar(har själv både husbil o husvagn) men när en med din attityd skriver som du gör kan jag tänka mig att många resonerar som du, vi skiter i lagen. Tycker du inte vi har nog med folk som inte gillar oss och husbilarna, och inte behöver vi väl servera fler argument i debatten till husbilshatarna.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Jag håller med dig i de fakta du skriver. Men jag har jobbat som ekonomichef i en kommun och det var ingen behaglig upplevelse att se hur flera chefer red på sina höga hästar och plågade enskilda medborgare och medarbetare. Detta skedde ofta i lagens gråzoner. Som alla vet har vi olika instanser som ska hjälpa oss tolka lagarna när vi inte är överens. Det är inte alla förvaltningschefer som är fullkomliga och felfria ute i kommunerna. Även kommunallagen ger utrymme för enskilda förvaltningschefers tolkningar.

Den sista anställningen jag hade var kyrkokamrer. Jodå, jag var utsatt för granskning varje sekund. Utdrag ur kyrkans motsvarighet till lagen; Kyrkoordningen: "De som har hand om kyrkans ekonomi och egendom svarar för sin förvaltning inför både Gud och människor En förvaltare måste vara pålitlig och klok och kunna svara för sin förvaltning när den granskas."

Min attityd är inte riktad mot lagar, avtal och förordningar utan de tjänstemän som tolkar lagen som fan tolkar bibeln. Självklart finns det tjänstemän som gör sitt bästa att följa lagen men det är väl ingen som undgått att det finns rötägg i branschen som jagar oss husbilsåkare. En inställning från husbilshatarna är att husbilar och husvagnar buntas ihop. I lagens mening är det två helt olika fordon. Både när vi färdas i trafiken och när vi "stannar och parkerar" samt när vi ställer upp fordonen för t ex vinterförvaring.

Det finns ingen "5-månaders" uppställningslag utan den är en kommunal praxis som vissa länsstyrelser vill sänka till 3 månader. Men det skulle slå undan fötterna på långliggare mellan 4-12 månader. Misstolka nu inte min inställning till campingar och campare. De som campar vill ju leva de livet och det har jag inget emot. Hoppas inget har något emot att jag kör omkring och parkerar i Europa (inkl Sverige).

Jag skiter inte i några lagar alls utan gör mitt bästa för att följa dem. Men jag lägger mig inte platt i frågor där kommunala tjänstemän tolkar lagen till min nackdel. Då blir det tvisteförhandling. Tjänstemännen är INTE lagen, tjänstemännen ska tolka och följa lagens mening. Däremot vill jag verka för ett husbilsvänligt land genom att upplysa kommunala tjänstemän, vad husbilslivet handlar om. Tyvärr är min pedagogik bristfällig så jag ser ingen annan råd än att ta länsstyrelserna till hjälp. :)
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Ja inte är det mycket som är rätt i dina inlägg. Jag eller vi väntar fortfarande på en information om Länsstyrelsens roll, kvalitetsarbete etc. Det verkar för mig som du är en mycket besviken medborgare som inte får göra som du vill, i vardagligt tal pratar man om rättshaverist. Så som du skriver är det svårt att ta dig på allvar och med respekt. Jag tycker du ska läsa bifogad länk till Boverkets kunskapsbank för PBL. Läs allt men speciellt under "Lätt flyttbara konstruktioner". Kan också meddela att det finns en dom där man likställer husvagnar och husbilar enligt PBL.


Bygglov för byggnader - PBL kunskapsbanken - Boverket
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Hej

Enligt byggnadsnämden i Borås finns det en dom på att det är tillåtet att parkera ställa upp en bil på egen tomt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Enl den bifogade länken ... Använder man husbilen el husvagnen som bostad mer än en semesterperiod krävs bygglov ?
Men den används inte som bostad ,den är uppställd vinterförvarad, då behövs inte bygglov?
Men om man skrotar H-B då är den ingenting då är det kanske ok och ställa den på sin egen ton som man köpt för skattade pengar plus man betalar fastighetsskatt för.
Men det är nog inget bra allternativ .
Jag tyckte att människorna som bestämmer över oss ska lossa slipsknuten så syret når hjärnan .
( Det är mest män )
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Angående den ursprungliga artikeln från 2011 så har det varit flera uppföljningsartiklar om det kontroversiella beslutet där byggnadsnämnden i Ängelholm har fått bakläxa av länsstyrelsen:

2012: Bakläxa för husvagnsbeslut - hd.se

2013: Följetong om husvagn rullar vidare - hd.se

Intressant läsning.
Det verkar som om det kan finns ett behov av "kompetensutveckling" i byggnadsnämnden:p:

Undrar om hanteringen av ärenden som aldrig passerar högre instans håller samma kvalitet:confused:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Ja inte är det mycket som är rätt i dina inlägg. Jag eller vi väntar fortfarande på en information om Länsstyrelsens roll, kvalitetsarbete etc. Det verkar för mig som du är en mycket besviken medborgare som inte får göra som du vill, i vardagligt tal pratar man om rättshaverist. Så som du skriver är det svårt att ta dig på allvar och med respekt. Jag tycker du ska läsa bifogad länk till Boverkets kunskapsbank för PBL. Läs allt men speciellt under "Lätt flyttbara konstruktioner". Kan också meddela att det finns en dom där man likställer husvagnar och husbilar enligt PBL.

Sverige är uppbyggt på självbestämmande kommuner. Vissa har lyckat få tag på kompetenta chefer medan andra har misslyckats i sin rekrytering. Dessa misslyckande kostar stora summor att rätta till. Vilken roll Länsstyrelsen har gentemot kommunerna behöver jag inte förklara för en kommunal tjänstemän utan det ingår i deras utbildning.

Likaså är det inom domstolsväsendet. Vissa domar kan accepteras av båda parter och i vissa fall lyckas inte domaren döma så att det blir begripligt i allmänhetens ögon. Att en dom har vunnit laga kraft kan bero på att medborgaren inte orkat (eller kunnat) överklaga.

En enskild medborgaren som oförskyllt råkar i konflikt med en kommun blir såklart en 'rättshaverist'. Detta för att enskilda medborgare har en svag rättsposition gentemot maktfullkomliga kommunala förvaltningar. Medborgaren saknar ofta insikt i vilka vägar man kan gå för att få rätt i sak.

Min besvikelse grundar sig helt på att det inte finns kompetent personal i alla kommunala förvaltningar. Personligen har jag aldrig förlorat en tvist mot en kommun så mej kan man inte kalla 'rättshaverist'. :)
 
Toppen