• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppställning av husvagn/husbil på tomten

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Innebär detta i förlängningen att "långliggare" med husvagn på camping å liknande drabbas också??
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Intressant kommentar under artikeln om rivningslov när man flyttar husvagnen efter att den varit parkerad på uppfarten några dagar :rolleyes: .

Ställer jag då upp vagnen på uppfarten i fem veckor och sex dagar och sedan lämnar in en ansökan om rivningslov så kan jag antagligen inte flytta vagnen fram till dess att beslut fattats om rivningslov.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Det er bra vi har husBILER og ikke husVOGNER.

Vi stiller ikke opp vi parkerer.
Skal de kreve byggelov for dette gjelder det og andre biler, eller hvor går da grensen?
En Ducato kassebil med elelr uten boinnredning skal det være forskjell?
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Det er bra vi har husBILER og ikke husVOGNER.

Vi stiller ikke opp vi parkerer.
Skal de kreve byggelov for dette gjelder det og andre biler, eller hvor går da grensen?
En Ducato kassebil med elelr uten boinnredning skal det være forskjell?
Det spelar nog ingen roll om det är husvagn eller husbil, de skymmer sikten lika mycket och man kan i så fall säga att man parkerar husvagnen oxå, men hoppas verkligen det blir ett prejudikat och går hela vägen upp till regeringsrätten. Låter helt sjukt att man inte ska kunna få lov att ha husvagnen stående på sin egna tomt.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Ännu ett bra exempel på några okunniga kommunalpolitiker i en byggnadsnämnd.:rolleyes:
Så länge husvagnen står på den egna tomten på sina hjul är den ett släpfordon och påverkas inte av bygglagen. Eller är den uppställd för att den är avställd?
Självklart är den parkerat! Om man krokar en bil framför husvagnen är den parkerat då?
Jag kan dock föreställa mig att husvagnen förfular området men då är det ett miljöärende.
Otaliga är de ärenden som gäller uppställning av båtar på den egna tomten som irriterar grannars utsikt eller avundsjuka; så länge de står på en vagn är det ingen byggnad, så snart den ställs på kölen och det byggs ett presenningshus runt som står på marken, blir det en byggnad.
Det skall bli väldigt intressant att följa fortsättningen av detta husvagnsärende.
För mig är det givet, men man vet aldrig, världen är föränderlig. Nya klåfingriga politiker (långtifrån alla!) har ett stort behov av att inskränka människornas frihet och möjligheter.:cool:
Julian:)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Det här känns om ett otroligt viktigt ärende som måste följas till dess prejudicerande verkan. Sådana ärenden måste upp till högsta instans för dess konsekvenser kan bli omfattande, precis som antytts i tråden. När kan ett fordon bli en byggnad?

Trots att det ibland verkar som om några skribenter här på forumet är bra på att "måla fan på väggen", så känner man som husbilsägare ibland sig som icke önskvärd, som paria. Man får inte parkera här eller där, man får inte ta en nattlig paus (trots att Trafikverket rekommenderar det) utan att någon kan påstå att man campar. Ingen vill hjälpa oss att tömma gråvattnet eller latrinen.

Dessa problem hade jag lite aning om när jag i somras köpte husbilen. Är det inte tid för lagstiftarna att klargöra vilka regler som gäller och för myndigheterna att ta ansvar för hanteringen av en företeelse, husbilen, som växer för var dag?

Johan Kinneryd
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

En husvagn är väl knappast mer än 15 kvadratmeter stor. Då kan det väl kallas Friggebod (om vi bortser från detta att den står på hjul och är ett fordon). Sådana behöver inte bygglov men måste förståss hålla sig inom byggbar mark och rätt avstånd till tomtgräns.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Om det inte skulle vara OK att "parkera" eget fordon (husbil = personbil eller husvagn) på sin egen parkering/tomtmark, då blir det problem även för båtägare! Ett fordon är ju mer motiverat att ställa på en parkering i förhållande till en båt kan man tycka.

Vad gäller båtar finns såvitt jag vet prejudikat på att det är OK att ställa upp och täcka över båtar under vinterperioden 6-7 mån, dock kanske inte precis hur som helst med avseende på omgivningen!

Det är nog bara någon som vaknat på fel sida och vill provocera ..... !
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

6 vesckor motsvarar 1008 tim. Det blir 19,4 tim/vecka eller 2,8 tim/dag. Om någon i den aktuella byggnadsnämnden parkerar sitt fordon på sin tomt mer än 1008 timmar under året så vore det intressant om någon granne polisanmälde detta brott.
Lasse
 
L

lasberg1944

Guest
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Jag besökte byggnadsnämden i Västervik för att höra vilka regler som gällde här.
När det gälle husvagnar kunde man söka ett periodisk tidsbegränsat bygglov, men när det gällde husbilar viste dom inget för det var ett motorfordon.
Fick besked att det skulle undersökas och återkomma med besked.
Jag tolkar det som det nu är kan göra som man vill utan någon kan göra en anmälan om olägenhet på placering när det gäller husbil.
Efter koll på nätet fann jag att KUNGÄLVS KOMMUN hade på sin hemsida riktlinjer av
VINTERUPPSTÄLLNING AV BÅT HUSVAGN ELLER HUSBIL.
Sände över detta som förslag till min kommun för att påskynda ärendet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Grannar kan tycka vad de vill, husbil finns juridiskt inte. Juridiskt sett är husbilen en personbil. Man kan klart skapa en regel om PB2. Men ingen regel om husbil, den kommer aldrig hålla i rätten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Hej, hur man än vrider och vänder på saken, så beror ju allt sådant här sk.. på tjuriga dårar till grannar som har som livsuppgift att sitta och reta upp sig på allt möjligt och omöjligt bara för de har så tråkigt så de måste hitta på något.
Om de inte trivs så vore det väl bättre att de flyttar än att gnälla, för det brukar inte bara vara en granne som blir lidande av deras gnäll.

Tycker jag :p:. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Förvisso - men det löser inte de akuta problemen med griniga grannar - tror inte det finns någon quickfix om man ska hålla sig inom lagens gränser - och det ska man väl eller???
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Uppställning av husvagn/husbil på tomten

Jantelagen slår till igen. Hemma på tomten har vi fyra bilar. Tre volvo och en Iveco concorde daily. De står på en plats som på planritningen betecknas som bilparkering. Det skulle jag vilja se någon bestrida i rätten. Där hugger dom nog i sten.:)
 
Toppen