• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Upplösning vid scanning?

F

F.d. 5322

Guest
Tänkte jag skulle försöka "rädda" lite gamla familjebilder. Många är tagna med den nu så "omtyckta" Kodak Instamatic-kameran.
En del är färglösa och andra är gula.
Vad tror ni? Går det att rädda dessa?
Vilken upplösning tycker ni är lämplig? Jag vet det där med 72 dpi för skärm och 300 för utskrift men om man tänker ett steg längre?
Tänker inte köra några kvadratmeterstora förstoringar men...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Upplösning vid scanning?

Ut i fra tilsvarende "jobber" så må en forsøke seg frem litt. Ta først en prøvescan med høgste oppløsning som scanneren har fysisk, glem allt om interpolerende scanning!

Ha denne som referens og ta noen scan med lägre upplösning slik at du kan se när bildet mister "korn". Gå så opp et steg og du har den uppösning som er optimal for denne filmen. En skal kunne se korn når en zoomer inn på bildet. Bruk og maks fargedybde evt. juster fargene til rett under scanning.
Etter normalisering er justeringer av farge og oppløsning bare en måte å redusere råkvaliteten. En scanner med 16 bit pr. primærfarge har stor mulighet for å lage et bra fargekorrigert bilde med 8-bit pr. primær.

Har du tillgang til negativet så er muligheten for redding av bildet mye større enn av papirkopiene som ofte var litt ute av fokus og med fargestikk allerede når du hentet de i butikken. dette sammen med bleking av pigmenter totalødelegger bildet
 
Toppen