• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppkörningramp

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Hej!

Jag har köpt en scoter som jag skall ha med i garaget på husbilen, var köper man en uppkörningsramp ?

Förslag mottages tacksamt, samt tips o ideer.

Mvh

Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörningramp

Jag har gjort en i tryckt virke. Lite grövre virke på körytan och så klöv jag en klenare som skruvades på sidorna som avkörningsskydd.
Bockade en aluminiumplåt som anslutning till bilen med armaflexisolering under som skydd.
Har inga bilder men kan ta det senare om du vill.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Uppkörningramp

kvistberga, www.kvistberga.net har fina grejor,vi har sådana,finns olika modeller, starka men väldigt lätta.
Se om du kan hänga nån modell under bilen och bara kan dra ut dom vid behov,
iaf jag blir less på att ha dom i garaget.
M
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Uppkörningramp

Jag har gjort en i tryckt virke. Lite grövre virke på körytan och så klöv jag en klenare som skruvades på sidorna som avkörningsskydd.
Bockade en aluminiumplåt som anslutning till bilen med armaflexisolering under som skydd.
Har inga bilder men kan ta det senare om du vill.

Hej!
Jag tar gärna ett foto om du kan, men hur fungerar det när man har en rak uppkörningramp, finns det inte risk för att scotern hänger sig på mitten när man skall in i bilen?

Hur lång är din ramp?

Mvh

Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörningramp

Hej!
Jag tar gärna ett foto om du kan, men hur fungerar det när man har en rak uppkörningramp, finns det inte risk för att scotern hänger sig på mitten när man skall in i bilen?

Hur lång är din ramp?

Mvh

Bosse

Bilder o mått kommer imorgon:)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.389
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörningramp

Harald Nyborg.
Jag har själv köpt där. Ramperna finns i två olika längder och antingen raka eller svagt böjda, materialet alu. Säljes bara i par.
Den jag använder är 1.50 lång och rak, vikt ca. 3 kg.

Krister.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörningramp

Bosse, här är lite bilder.
Att jag gjorde en själv beror på att det blev lite bråttom. Det var för sju år sedan och nu när jag jämför med aluminiumramper så är den här lösningen perfekt för mig o därför har den blivit kvar. Den är också anpassad till insteget så den inte klämmer sönder listen för dörren med distanskloss.
Längden på rampen är 165cm. Kortare är inte bra eftersom den kan hänga sig som du skriver och tungt blir det också. Vikten är 4,3kg så det blir ungfär som för aluminium.

Kanske inte världens snyggaste men fungerar o billigt blev det.
 

Bilagor

  • PICT3942 (Small).JPG
    PICT3942 (Small).JPG
    46,2 KB · Visningar: 7
  • PICT3943 (Small).JPG
    PICT3943 (Small).JPG
    31,1 KB · Visningar: 6
  • PICT3944 (Small).JPG
    PICT3944 (Small).JPG
    32,4 KB · Visningar: 6

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Uppkörningramp

Bosse, här är lite bilder.
Att jag gjorde en själv beror på att det blev lite bråttom. Det var för sju år sedan och nu när jag jämför med aluminiumramper så är den här lösningen perfekt för mig o därför har den blivit kvar. Den är också anpassad till insteget så den inte klämmer sönder listen för dörren med distanskloss.
Längden på rampen är 165cm. Kortare är inte bra eftersom den kan hänga sig som du skriver och tungt blir det också. Vikten är 4,3kg så det blir ungfär som för aluminium.

Kanske inte världens snyggaste men fungerar o billigt blev det.

Hej Håkan!

Tack för dina bilder, det är alltid bra å få lite tips hur man skall lösa saker o ting.

Jag funderar på om man skulle kunna vinkla den på halva längden för att undvika att scotern hänger sig, fördelen med att göra den själv är ju att man kan anpassa anslutningen till tröskeln på ett bra sätt som du har gjort.

När du spänner fast din scoter i bilen, har du då ett spår som du kör in hjulen i?

Mvh

Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörningramp

Bosse
Jag har fyra lastförankringsöglor som är fastsatta med genomgående bult genom chassiramen. På golvet lägger jag en bit plyfa för att fördela ut trycket. På plyfan har jag en enkel saxdomkraft från Biltema som jag lyfter scootern en liten bit. Det gör jag bara för att ta bort fjädringseffekten när jag lägger om spännbanden (2st) och spänner åt och den ersätter då stödet.

Vår förra bil var högre i garaget så då använde jag centrumstödet men det går tyvär inte nu därav domkraten. Sen är det så att när man använder stödet så måste man stå lutad över scootern inne i garage för att orka få upp den på stödet. Kan vara lite knepigt med övriga saker där inne.
Den längd på rampen som jag har fungerar utmärkt fast den är rak. Om du kommer för rakt mot garagehålet så kan det bli så att inte scootern går in. Lutar det lite så går styret in först sen när framhjulet kommer upp så är redan styret på vår bil ovanför luckkanten. Som du förstår så backar jag in scootern. Måste det eftersom vi har två separata långbäddar med en gångkanal mellan som går ner i garaget.

Visst är dom fina dom man köper men man måste ändå lägga ner lite jobb på anslutningen mot bilen för att inte skada där.
 
Toppen