• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Upphängnig reservdäck

F

F.d. 52920

Guest
[FONT=&quot]Skulle kolla lufttrycket i reservdäcket men för att göra detta så måste däcket ner (ventilen uppåt). Men krokarna som håller fast vaggan där däcket ligger gick inte att vicka på för plattjärnet var böjt,dragit ända i botten med den långa bulten.Lite svårt att förklara men skall försöka visa med bild,så det fick bli kofot o lite våld.Tur att jag kollade detta innan jag stått med punktering på en mörk landsväg.[/FONT]

[FONT=&quot] Undrar om det skall sitta någon hylsa på bultarna (men jag gjorde egna av ett kopparrör)
[/FONT]

[FONT=&quot]
imgp2390__skrivbordsuppl_sning_744153.jpg
[/FONT]

[FONT=&quot]Plattjärnet var draget som röda sträcken visar,så det hjälpte inte fast jag lossade bulten helt,kroken gick ändå [/FONT][FONT=&quot]inte[/FONT][FONT=&quot] att dra åt sidan.[/FONT]

imgp2392___kopia__skrivbordsuppl_sning.jpg

Plattjärnet måste gå utanför vinkeljärnet för att få kroken åt sidan.

imgp2395__skrivbordsuppl_sning.jpg

Här har jag satt en rör stump på bulten och dragit åt.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Upphängnig reservdäck

Om du kapar vinkeljärnet vid första vinkeln (det högra på första bilden) så skulle det underlätta att böja kroken.

Jojje

F

F.d. 52920

Guest

Hej Folke!Koppar och järn går inte så bra ihop. Kopparen äter på järnet.

Jo men det var det ända rör i passande grovlek jag hittade i skrotlådan. "skall byta vid tillfälle".
Skall även skrapa rost o måla lite bara cementgolvet blir lite varmare.

Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Det finns förlängningsslangar att köpa så att man slipper ta ner däcket varje gång man skall kolla trycket.
Om man vill vara ännu mer uppdaterad så finns det trådlösa ventiler att sätta på varje hjul och en display inne i bilen som visar och ev. varnar för lågt lufttryck. T.ex TireMoni
Det kan naturligtvis vara bra att smörja och motionera skruvarna nån gång då och då så att man inte står om oturen skulle vara framme

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om du kapar vinkeljärnet vid första vinkeln (det högra på första bilden) så skulle det underlätta att böja kroken.

Jojje

Det är inte så att den vinkeln har blivit för mycket böjd och att den skall stoppa själva anordningen/plattjärnet för om man skruvar upp den för långt för det är ju risk att änden på bulten tar i golvet om man skruvar för mycket

Toppen