• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering till smart tv

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Projektor är framtiden. Vi har haft detta i kombination med en Mi-stick i något år nu...Det funkar över förväntan ;)


Visa bilaga 214625


Ni kommer nog inte ångra er!

//Jocke
Den stickan har jag testat, dock så var inte Allente appen med samt att stickan inte klara att drivas av tv:ns usb port utan bara med 230v. Så den gick i retur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att tänka på ifall man vill uppgradera till en s.k SMART tv, dessa tv körs på en annan version av android som kallas Android-tv.
I denna version så är app-utbudet betydligt klenare, och inriktat mer på streaming, alltså att man strömmar ner media via internet till tv'n.
En smart-tv kan inte jämföras med en smart-mobil eller tablet.

Android TV
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Den stickan har jag testat, dock så var inte Allente appen med samt att stickan inte klara att drivas av tv:ns usb port utan bara med 230v. Så den gick i retur.
Vad konstigt att TV inte kunde driva stickan...Vår projektor driver den. Allente har jag faktiskt aldrig hört talas om. Misstänker att det är en Streamingtjänst. Vi ser mycket sparsamt på TV, så jag har inte riktigt koll på alla appar som finns. När vi köpte projektorn som fanns Netflix inbyggt i projektorn, men det försvann efter ett år eller så. Jag fick förklarat för mig att dessa billiga "No Brand" prylar väljer att inte förlänga avtalen med de större streamingtjänsterna. Det var då jag fick tipset om denna sticka. Den har funkar över förväntan för oss.
Nåväl, man har väl olika krav tänker jag :)

//Jocke
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vad konstigt att TV inte kunde driva stickan...Vår projektor driver den. Allente har jag faktiskt aldrig hört talas om. Misstänker att det är en Streamingtjänst. Vi ser mycket sparsamt på TV, så jag har inte riktigt koll på alla appar som finns. När vi köpte projektorn som fanns Netflix inbyggt i projektorn, men det försvann efter ett år eller så. Jag fick förklarat för mig att dessa billiga "No Brand" prylar väljer att inte förlänga avtalen med de större streamingtjänsterna. Det var då jag fick tipset om denna sticka. Den har funkar över förväntan för oss.
Nåväl, man har väl olika krav tänker jag :)

//Jocke
Allente är det nya bolaget som är en sammanslagning av Viasat och Canal digital och fungerar som tex Viasat alltid gjort.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Vad konstigt att TV inte kunde driva stickan...Vår projektor driver den. Allente har jag faktiskt aldrig hört talas om. Misstänker att det är en Streamingtjänst. Vi ser mycket sparsamt på TV, så jag har inte riktigt koll på alla appar som finns. När vi köpte projektorn som fanns Netflix inbyggt i projektorn, men det försvann efter ett år eller så. Jag fick förklarat för mig att dessa billiga "No Brand" prylar väljer att inte förlänga avtalen med de större streamingtjänsterna. Det var då jag fick tipset om denna sticka. Den har funkar över förväntan för oss.
Nåväl, man har väl olika krav tänker jag :)

//Jocke
Allente är en sammanslagning av Canal Digital och Viasat... ingen (nästan) som kollar med parabol nu, alla streamar

USB uttaget i min gamla LTC TV driver Mi Stick

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min tv-stick kräver också mer ström än man vanligtvis får ut ur en tv's usb-uttag.
har heller inte fått min Mi tv-stick att funka på någon av våra hemma-tv's usb, utan kräver ett bättre usb uttag, eller den medföljande transformatorn.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Projektor är framtiden. Vi har haft detta i kombination med en Mi-stick i något år nu...Det funkar över förväntan ;)


Visa bilaga 214625


Ni kommer nog inte ångra er!

//Jocke

Okej bra Jocke!! Men i min (Kodak Luma 450) är ALLT inbyggt. Väsentlig viktminskning mot TV:n & väldig skillnad på strömförbrukning. Och så liten att man kan ha den i fickan. Batteri & två högtalare inne i ändå.

Jack43
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Okej bra Jocke!! Men i min (Kodak Luma 450) är ALLT inbyggt. Väsentlig viktminskning mot TV:n & väldig skillnad på strömförbrukning. Och så liten att man kan ha den i fickan. Batteri & två högtalare inne i ändå.

Jack43
Det låter lika som min, när jag köpte den. Förhoppningsvis valde du en projektor där alla streamingstjänster finns kvar om ett år eller så. I annat fall är en "sticka" ett mycket bra alternativ när/om de försvinner :)

När/om vi köper en ny projektor är jag lite sugen på denna. Den verkar mycket bra, men väldigt dyr....

//Jocke
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Det låter lika som min, när jag köpte den. Förhoppningsvis valde du en projektor där alla streamingstjänster finns kvar om ett år eller så. I annat fall är en "sticka" ett mycket bra alternativ när/om de försvinner :)

När/om vi köper en ny projektor är jag lite sugen på denna. Den verkar mycket bra, men väldigt dyr....

//Jocke

Hittade den hos en firma i Hong Kong. Fanns hemma inom en vecka.

Jack43
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Okej bra Jocke!! Men i min (Kodak Luma 450) är ALLT inbyggt. Väsentlig viktminskning mot TV:n & väldig skillnad på strömförbrukning. Och så liten att man kan ha den i fickan. Batteri & två högtalare inne i ändå.

Jack43
Tack Jack för informationen om Kodak Luma 450 projektor. Jag undrar om Du kan berätta om det finns väsentlig skillnad mot TV gällande ljud, är det inte lite klent? Kopplar Du några externa högtalare till Din projektorn?
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tack Jack för informationen om Kodak Luma 450 projektor. Jag undrar om Du kan berätta om det finns väsentlig skillnad mot TV gällande ljud, är det inte lite klent? Kopplar Du några externa högtalare till Din projektorn?
Okej Janne. Jo jag har satt dit en extra högtalare i en av de kontakterna (3,5 mm) på baksidan. Å' andra sidan är hela systemet utrustat med blåtand. Och skall man njuta av ett program så får det bli så. Högtalarna som sitter i är bara till för om man skall visa något tillfälligt.
Håller just nu på att montera upp en 60-tums filmduk i mellersta delen av husbilen, uppe i taket. Så sitter vi se'n i de två främre stolarna. Eller som Jocke visar en bild på att de sitter utomhus, och projicerar på husbilens utsida.

Jack43
 

Bilagor

  • KodakBak.jpg
    KodakBak.jpg
    18 KB · Visningar: 17

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Min inhandlades förra året på Hjertmans, den har tyvärr Android 7, den vill jag inte rekommendera någon att köpa, extremt slö i jämförelse med en Chromecast eller en Mi tv-stick.
En undran, går det att uppgradera Android i LTC smart TV?

Fick nyss svar från LTC support:

Visa bilaga 214430

Detta innebär att ni som tänkt köpa en LTC smart-tv, var obs på att den har Android 9 installerad !
Man ser inte hela din text till supporten LTC support.
"Det står Android 9 på kartonger id...."
Menar du då att det står Android 9 på din kartong, men det var bara Android 7 när du väl startade upp TVn?
I så fall bara att lämna åter...
Var själv nyss & shoppade en med texten Android 9 på kartongen på Hjertmans i Sundsvall.
Bra pris & jag hoppas verkligen att det är Android 9 på den. Annars blir jag "härsken".
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Om man köper en TV med android kan det vara bra att kontrollera androidversionen.
Vissa har bara ver 7 som är gammal och kan innebära att vissa appar inte går att ladda ner.
Den senaste versionen är 11
Tur jag läste ditt inlägg ang Android 7 osv.
Var nyss och shoppade en sådan TV på Hjertmans. Det står åtminstona att det är Android 9 på kartongen så...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man ser inte hela din text till supporten LTC support.
"Det står Android 9 på kartonger id...."
Menar du då att det står Android 9 på din kartong, men det var bara Android 7 när du väl startade upp TVn?
I så fall bara att lämna åter...
Var själv nyss & shoppade en med texten Android 9 på kartongen på Hjertmans i Sundsvall.
Bra pris & jag hoppas verkligen att det är Android 9 på den. Annars blir jag "härsken".

Jag var inte varse om dessa versioner när jag köpte min för över 1,5 år sedan, jag vet inte vad det stod på min kartong, och den är slängd för länge sedan.

Vad trevligt ifall jag var till hjälp :)
 
Toppen