• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppgradering till iOS5

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur många har uppgraderat sin iPhone/iPad till ny version iOS5?

Det går segt men det är väl vad man förväntar sig när 100 miljoner skall uppgradera samtidigt. Vad som förvånar är att det tar så lång tid att lägga tillbaka alla 168 apparna med sista synkroniseringen..

C

Cat3208

Guest
Sv: Uppgradering till iOS5

Det tok lang tid og vesentlig lengre tid en hva jeg er vant med på oppgraderinger Det var spessielt overførsel av alle app ene som tok tid, men alt ok etterpå.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Fixat!

Både på paddorna och fånen. fungerade bra

Nu väntar jag bara på wowkänslan... Hittils har den uteblivit helt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu väntar jag bara på wowkänslan... Hittils har den uteblivit helt.

Två saker som jag värdesätter är:

Notification center och iMessage! Från tidningen Mobil.

Högst upp i Notification Center finns aktuell väderprognos för den plats där du befinner dig och efter det en ticker med aktuella börskurser för de börsindex eller företag esom du valt att följa i Apples börs-app. Är det något av det här som du inte är intresserad av så går det att dölja en eller båda dessa i inställningarna.

Under dessa två så dyker alla appar upp som du valt att ta emot påminnelser ifrån. Hit räknas även kalenderhändelser som är inlagda och mejl som kommit in. Det är alltså inte lika viktigt längre att gå in och ut ur olika appar för att få en översikt över vad som hänt. När du klickar på en påminnelse under Notification Center kommer du direkt till exempelvis den kalenderposten eller det mejlet.

1503499162.jpg

Det är inte bara ett chattprogram som låter dig skriva meddelanden och dela med dig av text, bild, ljud och filmer till kompisarna. Det är först och främst integrerat i appen för sms och mms vilket gör att du som användare inte behöver tänka på om meddelandet skickas via sms och mms och den vägen gör att du får betala nån krona eller om det skickas som Imessage och därmed blir gratis.

iMessage överförs alltså via internet och debiteras därmed på samma sätt som om du skulle skicka ett mejl eller surfa med webbläsaren. Har du ett mobilabonnemang där data ingår blir det med andra ord utan extra kostnad och betalar du för varje megabyte blir meddelandet väldigt billigt.

2015842895.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En tredje är iCloud:

Förutom att man kan synka telefonens innehåll i "molnet" kan man genom funktionen Bildström se till att alla bilder i kamerarullen laddas upp till Icloud och sedan laddas ner så att de finns tillgängliga även i dina andra enheter.

42545233.jpg

F

F.d. 53149

Guest

Anders,
hur har du det med batteritiden och iCloud?
Jag hade fullmatat batteri i morse, men då jag
tog upp telefonen efter ca 5 timmar, så var
batteriet i iPhon4:an totalt slut!
Ska pröva mig fram vad jag skall stänga av.
Troligtvis stänger jag iCloud och sätter på den
lite då och då i stället. Men det är konstigt ändå
att behöva göra det.
Vad har du för erfarenhet?

/Mariarne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har bara bildström till iCloud pga att min iPhone och iPad krävde mer än 5 GB, så jag synkar som vanligt till datorn. Jag har inte märkt sämre batteritid med min inställning.

Pga alla nedladdningar vid uppgraderingen slog jag i taket, 20 GB redan den 14:de, så nu får jag använda Tele2:s kontantkort i 17 dagar a 6 kr/dag. Sygic Europa tog hela 3,9 GB i ett svep och jag undrar om den inte laddade ned kartorna 2 gånger!

F

F.d. 50209

Guest

Jag fattar absolut ingenting av det ni skriver :( vet inte ens var jag ska stoppa in simkortet i min ipad

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Fler än jag som är grymt besviken på uppdateringen? Hur kan man gå ut med en uppdatering när >90% av apparna inte funkar efter uppdateringen? Är det bara fel på min ipryl eller har fler samma upplevelse?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fler än jag som är grymt besviken på uppdateringen? Hur kan man gå ut med en uppdatering när >90% av apparna inte funkar efter uppdateringen? Är det bara fel på min ipryl eller har fler samma upplevelse?

Mina drygt 100 appar funkar alla men vissa (ca 25) krävde uppdatering. Antingen får du uppdatera apparna eller så har något gått galet.

Vilka appar är det som inte funkar?

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Hur märkligt som helst. För att svara på din fråga Knarrevik så tog jag och kollade telefonen igen och döm om min förvåning när de flesta appar (har inte kollat alla) funkar igen. Gjorde uppdateringen i fredags kväll och under hela gårdagen funkade i princip bara ett fåtal appar av ca 150 st.

Så, nu kan jag börja leva igen...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så, nu kan jag börja leva igen...

Appar i allmänhet och iPhone/iPad i synnerhet är starkt beroendeframkallande!

Det värsta med hela denna procedur är att det ordinarie surfabonnemangets tak på 20 GB tog slut illa kvickt, mycket pga mina tre navigeringsappar med kartor som fick laddas hem igen.

Nu får jag internetdela med ett kontantkort från Tele2 a 6 kr/dag. Tur att möjligheten finns!

F

F.d. 25023

Guest

Jag uppdaterade iPhonen i dag.

I samma veva försvann över hälften av apparna. Hittar de ingenstans att ladda tillbaks automatiskt eller manuellt. Många av de var betalappar. T.Ex alla foto-apparna!

Var och hur kan jag få de tillbaka?

Tacksam för all hjälp!

jyrki

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Gå in i App Store, klicka på Uppdatera, då får du upp en meny som heter "Purchased". Där ligger dina appar. De behöver laddas ner igen. Jag kunde klicka på allihopa och sedan fick både iPhone och iPad ligga med strömanslutning för det tog ganska lång tid.

Krister N

F

F.d. 25023

Guest

Tack Krinil, gick på iTunes Store på datorn, och laddar just nu ner alla apps "not in my library". Hoppas kunna synkronisera in de i telefonen sedan.

Kunde bara ladda de en efter en in i telefonen, skulle ha tagit flera dagar...

Tack en gång till!

jyrki

Frykis

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024

För mig har det fungerat klockrent. UTOM för Viber: Inga av mina "Viber-kontakter" finns markerade längre. Går det att fixa enkelt?

P-O

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För mig har det fungerat klockrent. UTOM för Viber: Inga av mina "Viber-kontakter" finns markerade längre. Går det att fixa enkelt?

P-O

Starta Viber och ställ den på "Contacts", om de inte dyker upp efter ett tag installera om.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Beträffande Viber så funkar den också på iPad med lite handpåläggning. På så vis kan man använda iPaden som telefon, dock inte med video som med Skype. Men mycket enklare!

Toppen