• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Kartorna i iFånen verkar bygga på samma satellitbilder. Bilden över vårt hus är uppdaterad både i äpplets karta och i Google maps. Skillnaden är att det råder tät dimma i äpplets version medan det är en klar och "färgglad" satellitbild i Googles version.

Fel, satellitbilderna är tagna vid olika tillfällen. Husvagnsförsäljaren nästgårds har flyttat på någon vagn och en buss passerar på den ena men inte på den andra satellitbilden.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Otur att det var dimma just den dagen.

Apple gick ut och samarbetar med den svagaste spelaren Tom Tom då ligger hela Sverige i dimma utom Kungliga Huvfudstaden.
Som är den mest besöksvärda platsen i landet...
Tack Äpplet för att ni tänkte rätt. :p:

Är i Karlstad, var är sola? det ösregnar :mad:

Bosse

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vad det gäller kartorna är de tristare än tidigare men inte den katastrof som jag trodde det skulle vara efter att tidigare ha läst om dom.

//Tommy[/quote]

Apple Maps är ju en "molnbaserad" tjänst så lite dimma får du stå ut med :D
I jobbannonser söker Apple utvecklare som kan vara med och ta ”Apple Maps till nya höjder”. Spännande om alla utvecklar Google maps ...

Bosse

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Nu när jag skulle uppdatera så får jag en bild på iPhonen. som att sladden till
datorn är ur och så stänger den av sig. Sladden är i och jag har startat om dator
och iPhone. Tagit ur sladdar och tryckt på hem knappen samtidigt som avstängning. Vad kan ha hänt?

Fam Pettson/Malin

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har du möjligtvis avbrutit uppdateringen?
Tänk på att uppdateringen tar god tid på sig och att skärmen i ett visst skede visar som du beskriver. Ett tips är att köra uppdateringen igen, kopplad med sladd till iTunes och datorn.

C

cheetah1

Guest

Man får upp den bilden under uppdateringen. Gör ingenting då, utan bara vänta så hoppar det igång. Har du lyckats avbryta det så inte mobilen funkar nu, så testa att göra en återställning först.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

I helgen när var vi ute med husbilen skulle jag använda Igo för att navigera med men precis som Håkan skriver i ett tidigare inlägg så slocknar den numera efter en stund.

Jag har en iPad 2 och tidigare har den fungerat klanderfritt.

Har någon mer varit utför det här och kanske varit i kontakt med Igo support?

Jag skickade ett mejl till dom i söndags kväll, men inte fått svar än.

/Tommy

I

Ice-Man

Guest

Apple kan inte vara allt för stolta över IOS 6. Det dyker upp allt fler och fler mer eller mindre grova fel. Såg just detta hos Posten.se:

Sms med aviseringar riskerar att försvinna när iPhone-användare uppdaterar sin iPhone till iOS 6.
Den som förlorar sin avisering från Posten rekommenderas att kontakta avsändaren till paketet, för att få kolli-ID. Om mottagaren har kolli-ID kan paketet hämtas utan sms

F

F.d. 10329

Guest

Apple kan inte vara allt för stolta över IOS 6. Det dyker upp allt fler och fler mer eller mindre grova fel. Såg just detta hos Posten.se:

Sms med aviseringar riskerar att försvinna när iPhone-användare uppdaterar sin iPhone till iOS 6.
Den som förlorar sin avisering från Posten rekommenderas att kontakta avsändaren till paketet, för att få kolli-ID. Om mottagaren har kolli-ID kan paketet hämtas utan sms

Vilken katastrof!
Tänk om aviseringen går till någon helt ovetande.

C

cheetah1

Guest

Jag tappade fakiskt en avisering från DB Schenker häromdagen. Jag hade den som ett nytt meddelande, men när jag försökte öppna den så fick jag bara upp en tom ruta. Hade inte en tanke på att det kunde bero på iOS6..

F

F.d. 24477

Guest

Ett annat fel som jag har märkt är att Skype på telefonen inte går att ringa med i IOS6. Hoppas Skype kommer med en uppdatering.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Google Maps går fortfarande att använda men i väntan på appen måste man köra webvarianten.

Allvarligare är att StreetView försvann men jag hittade den på AppStore: StreetViewer för 7 kr.
Finns även som gratis liteversion.

mzl.qztxnafj.320x480-75.jpg

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

[SIZE=2 skrev:
Sms med aviseringar riskerar att försvinna när iPhone-användare uppdaterar sin iPhone till iOS 6. [/SIZE]

Detta hände mig igår med en SJ-biljett som jag hade fått som sms. Det var bara en grå ruta kvar. Men Resia fixade snabbt ett nytt sms så det ordnade sig.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag använde Apple Maps navigering idag för att testa.

Den visade sig vara förbluffande bra, bra körinstruktioner, bra karta (ej satellitkartan), tydliga tecken och funkar trots telefonsamtal.

Det som slog mig var att dataförbrukningen knappt var mätbar. Jag googlade och fann detta:

"Apples kartor använder 80% mindre data än Google Maps.

Anledningen till att Apples kartor inte använder lika mycket data beror på att man använder sig av vektorgrafik på ett annorlunda sätt.
Istället för att ladda ner nya bilder varje gång användaren zoomar in eller ut förstoras kartorna dynamiskt. Detta leder till en drastiskt reducering i dataanvändning.

En minskad dataanvändning är intressant för både konsumenter som har en begränsad datamängd att konsumera samt att det mobila nätverket blir snabbare för alla om färre megabytes måste överföras.
Förhoppningsvis kommer Apple att förbättra sina kartor så att vi kan njuta av en karttjänst som är både snabb och dataeffektiv".

Kan detta betyda att man kan använda navigeringen utomlands med svenskt simkort till en ringa kostnad?

Senast ändrad:

Vaktis

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2026

Kan bara hålla med om sunkig karta.
Tur att jag hann flytta från min gamla hemstad Göteborg, för nu finns den inte. Kommer att sakna den staden.
Och Åsunden heter nu mera Ätran i iPhonen :p:
Men det kommer nog en uppdatering.... igen.

I

Ice-Man

Guest

Och Landskrona har de flyttat ut till Ven...

Det spelar ingen roll hur bra instruktioner eller hur effektivt det är om man inte kan lita på uppgifterna. När sådana här saker upptäcks brukar det ta väldigt lång tid att återfå förtroendet för produkten igen. Jag hoppas inte att Apples användare rycker på axlarna åt det hela....

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

I ett öppet brev ber nu Apples vd Tim Cook användarna om ursäkt för missarna i kartprogrammet och meddelar att de nu arbetar "non-stop" med att rätta till bristerna och se till så att Maps lever upp till förväntningarna.

Sen har Google maps/Androidversionen vektorbaserad grafik...

Lite Apple humor :D:D

Bosse

Toppen