• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering av kartprogram

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Ni som har Garmin, skall man behöva vänta ca: 5 veckor på att få uppdattering när man köper en ny Garmin, jag skulle hjälpa en kompis tyckte det var väldigt konstigt.

TomTom ansluter man ju bara kablen och får uppdateringar varje dag i TomTom home, jag har för mig att det är i ett år från inköpsdatum.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej.

Jag har en Garmin och i just mitt fall är leveranstiden tre arbetsdagar.
Idag köper man Garmins kartuppdatering hos alla deras återförsäljare och är inte lagret slut så ligger skivan på hyllan och väntar på Dig...

Tror knappast Tom-Tom ritar om sina kartor varje dag. I så fall borde Tom-Tom ha ett mycket bättre kartmaterial än Garmin.

Så är inte fallet!

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Tillverkarna av GPS-mottagarna och programvarutillverkarna gör inte kartmaterialet själva. Det finns mig veterligt två leverantörer av kart-data.
Navteq och Teleatlas.
Ambitionen ligger i nivå att datat skall uppdateras minst fyra gånger per år.
/Nisse
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Garmin använder Navteq och Tom-Tom har TeleAtlas som kartleverantör.

/Knausen
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Jag köpte CD, update 2008 för min garmin 660 FM på BRL, Karlstad, 795 kr, installationen tog drygt 2 timmar. Jag har också ringt till garmin support, frågade varför kan man inte ändra biltyp, undvika t.ex. smala broar etc, svaret var, att kartorna bl.a. i Sverige är noggranna men måtten (bredden) på t.ex. broar inte är så väl dokumenterade att den här funktionen är aktiverat, däremot t.ex. i USA kan man använda denna funktion, med Garmin köpt där. Samma GPS (jag har 660 FM) säljs överallt i olika världsdelar.
Jag kunde inte registrera mig omgående, på förpackningen (som jag kastade bort november 2006)stod ett "registreringsnummer" som jag mäste skriva in, får numret via England per email inom ett par dagar. Supporten kunde inte svara varför min gps har funkat fast jag aldrig registerat gps. Något med TMC att göra?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Inge Johnsson skrev: Ni som har Garmin, skall man behöva vänta ca: 5 veckor på att få uppdattering när man köper en ny Garmin, jag skulle hjälpa en kompis tyckte det var väldigt konstigt.

Du har helt rätt! Jag får be om ursäkt för vilseledande info. Vissa modeller går inte att kartuppdatera genom att bara köpa en skiva hos återförsäljarna. Jag väntade mina tre dagar och jag får väl tacka återförsäljaren att han var vaken och inte sålde skivan till mig. Min Quest2 uppdateras genom att man beställer skivan över Garmins hemsida. Då tar det 4-6 veckor.

Nu kan ni säkert bortse från detta då min GPS är avsedd att ha ute i regn och rusk och Ni kör normalt inte med denna GPS i era husbilar.

Ett råd är att kolla noga innan Ni köper nytt kartmaterial så att det passar till Er GPS.

/Knausen igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

John-Åke o Majvor

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1138
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av kartprogram

Vi har oxså en GARMIN 660, inköpt 2007, som vi häromdagen skulle köpa nytt kartprogram till. Vi vart då informerade om att uppgradering 2009 kommer redan i höst, vi funderar på att avvakta eftersom uppgr. 2008 inte verkar vara helt "up to date".
Hälsningar John-Åke o Majvor:confused:
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

hej

min garmin 660, inköpt hösten 2006, köpte nyligen uppdatering "update 2008", har kört nu från södra Norrland till södra Sverige, de flesta nya rondeller saknas, den nya motorvägen E4 mellan Uppsala - Gävle saknas. Kanske det finns något som har tillkommit sen hösten 2006? Var nog inte värt 795 kr?
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej.
Ställde en fråga till garmin support i feb. 2007 och efter 5 veckor fick jag svar.Det är service.Har haft tre fel på min 350 under ett halvår.
mvh Mats
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej igen.

Jag fick min skiva efter ca 10 dagar från Garmin då det ej gick att köpa skivan i Sverige till min GPS.(Skickad från England). Med hjälp av "My Garmin" köpte jag den 25 siffriga koden. Betalade i dollar över Internet och det kostade mig 533 SEK. Direkt efter betalning var pengarna dragna på mitt konto.
Jag ringde och frågade Garmin om det var "riskfritt" att betala så här och de svarade: Det är ju Garmin i samma tonfall som när någon säger: Det är ju en Ferrari. Funkade hundra...

Har man Mapsource i datorn så ligger det gamla kartmatrialet kvar. (I alla fall i min dator) och då är det rätt intressant att kolla och växla mellan kartbilderna för att se de förändringar som är gjorda.

När det gäller Garmins support så upplever jag dem som bra. De svarar nästan alltid inom någon minuts väntetid. Svarar på frågorna man ställer men ger ingen extra info. Man måste vara påläst när man ringer. Jag tror de är försiktiga med mer än nödvändig info för att inte snurra till det för användaren...
Det är odugligt att maila. De prioriterar inte mail vilket jag kan förstå.

Ska ni uppdatera något till Er Garmin är denna sida bäst: Follow the Leader. Garmin.
Gå vidare genom att klicka på Support.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2943

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Jag tror nog att såväl Garmin och TomTom har bra navigatorer, som bl.a. är ganska lätta att använda. Själv valde jag en Garmin och jag är nöjd. Även jag har dock retat upp mig på Garmin´s web site. Den kunde vara betydligt bättre. Kanske köper jag en ny variant av Citynavigator NT nästa år, enligt bra tips via detta forum. Vi får väl se. Vi brukar ha kartböcker med oss i husbilen. Tillsammans med info från navigatorn brukar man klara sig bra. Jag tycker att man inte hela tiden behöver ha det allra senaste. Det var intressant att höra att den nya motorvägen utanför Uppsala inte finns med i den senaste varianten. Spelar roll? Det går ju bra att köra på motorvägen i alla fall, oavsett vad en elektronikpryl påstår...:spinny: Have a nice one! //Peter
 
Toppen