• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering av kartprogram

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nu behöver jaf hjälp innan jag kreverar av ilska !
Min Nuvi 350 har ett kartprogram som heter City Navigator NT. Eftersom jag märkt att uppgradera programmet blivit ett måste, så har jag gjort försök att köpa en uppgradering men misslyckats. Om man mailar/ringer Garmins svenska support så säger de "Kontakta din återförsäljare"! Pratar man med återförsäljare (fem olika) så säger de "Det köper man direkt från Garmins hemsida" PÅ myGarmins hemsida finns mycket riktigt " City Navgator NT 2008" uppgradering för 129 dollar. MEN när jag fyller i beställning så säger det att de inte normalt säljer utanför USA, Ireland och UK, i röd text dessutom.
Vad gör jag ? Slänger skiten och köper nåt riktigt Är det nån vänlig själ som lyckats uppgradera och kan tala om hur det ska gå till att få köra på vägen igen och inte ute i geografin som den rackarn påstod när jag körde mellan Uppsala och Gävle senast.
GJ
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Uppgradering av kartprogram

Prova på Garmin
Det borde gå bättre på den svenska sidan.

Där hittar du under Uppdatera ett program som du ska ladda hem för att underlätta uppdateringen.
Hoppas att även din GPS omfattas av detta program.

Bigge
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Nja den uppdateringen gäller bara programvaran i GPSen. Inte kartan. Den uppgraderingen har jag redan gjort. Det var då Gpsen fick text på finska! Nåja det löste sig så småningom när jag hittade var man väljer språk.
Jag hittar bara att det finns en hänvisning till myGarmin vad beträffar kartuppdateringar!
Så frågan kvarstår har någon lyckats med uppgraderingen och hur?
// GJ
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Det trista i situationen är att det är enklare att ladda ner den här uppdateringen illegalt än att göra rätt för sig och betala.
Leverantörerna borde skärpa sig!
Situationen är ju inte ovanlig.
/Nisse
 
H

hianders

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej Göte !

www.komplett.se > GPS > software finns kartan du söker för 695:- (tror det var).

Den ligger på en DVD och har du katan i din hand s.a. s.

Hasse A
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Underbart ! Beställning gjord ! Nu är det bara att vänta på paketet. Nåja kartan ska på plats också men det blir den dagens bekymmer!
Tack för hjälpen!
// Göte J
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej Göte . Ser att du ochså är från Linköping. Kartan du söker finns hos Dialect på Malmslättsvägen. Var där förra veckan och köpte 2008 kartan.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Aj då. Lustigt nog försökte jag ring Dialect tidigare men kom bara till en fax och den var omöjligt att prata med. Nummret kom från den lista som Garmin.se hade på sin hemsida. Den första som jag tog ur listan var Datacenter på Djurgårdsgatan. Dom hade gått i konkurs för två år sedan. Jag har liksom tappat förtroendet för Garmin efter alla bommar jag gått på.
Men som sagt beställningen är gjord och förhoppningsvis har jag min uppgradering om ett par dagar.
 
H

hianders

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej Göte!

När du har laddat in kartan mm och allt funkar, hacka ner en rad här i tråden och berätta hur det gick. Jag överväger att gradera upp min garmin 300 också.

Hasse A
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Jag tränger mig fram och skriver om min uppgradering. Det tog ca 2 timmar att ladda in det till G.P.S=en och fick hela Norge + Östeuropa tlll gatuivå. Samt att jag fick ett program som heter Mapinstall som är bra till min gps60 cs.men det fungerar till alla garmin gps.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Göte,

Att du har tappat förtroendet i Garmin är inte ovanligt du är inte den enda. Fattar fortfarande inte att Garmin har blivit så populär i Sverige, deras service tillhör inte den här planeten :mad:

Vid köp av en GPS är det mycket viktigt att efterservice garanderas och att kartmaterial - upgrade av rom osv vidare finns att köpa till ett normalt pris som alla har råd med, inte flera tusentals kronor för länder man aldrig kommer att åka till.
 
F

F.d. 25058

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej Göte J
Tyvärr kommer du att få köra ute i geografin mellan Uppsala och Älvkarleby i fortsättningen också, eftersom nya motorvägen på den sträckningen inte finns med, trots det nya ? uppgraderingsmaterialet från Garmin

Hälsningar från Gävle
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering av kartprogram

Jag är i samma sits som dig Göte. Exakt samma svar. Tack vare denna tråden har jag nu beställt kartan från komplett.

Tack Hianders för det tipset.

Sven-Åke
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej.

Jag försökte oxå beställa från Garmin utan resultat, men har efter tips på denna eminenta sida beställt från inWarehouse.se kan hämta den iRosersberg slipper därmed postavgift 89Kr. Den kostar mej 688kr.

Vårgälsningar Jägarn :twitcy:
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av kartprogram

Hej easy rider.

Har en fråga angående installation av kartan ?
Hur gjorde du ? Har du installerad först på PC-en och sedan till Garmin eller
finns det en enklare dvs snabbare sätt ?
Vill undvika trubbels och vina tid.


Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Det var bara att ansluta GPS-en till datorn och stoppa in skivan och låsa upp den med medföljande kod. Sen följer du bara anvisningarna som kommer upp på dataskärmen. Sen sköter det sig självt, och det tar mellan 2-2,5 timmar att ladda in kartan på GPS-en. Det installerades ett program som heter Mapinstall som jar tycker är bra till att ladda in kartor på min handburna GPS 60 cs. Du behöver inte lägga över den till datorn först.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Uppgradering av kartprogram

Vad gäller kartorna står det klar och tydligt på Garmin.se under kartuppdateringar att dessa (för Nuvi och Zumo) endast tillhandahålls av Garmins återförsäljare.

City Navigator-uppdateringen för alla nüvi, zūmo och StreetPilot c5X0-modeller köper du numer direkt hos din återförsäljare.

Uppdateringar av programvaror etc finns på Garmins hemsida.

Vad gäller Garmins service har jag behövt använda denna vid något tillfälle och jag har fått omedelbar hjälp av supporten och ny del på 4 dagar.

Har också flera kompisar som bara har gott att säga om hur Sportmanship sköter agenturen.

Skipper
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av kartprogram

Stor Tack easy rider.

Det gick precis som du har beskrivit ,ca 2,5 tim .
Programmet blev installerad både på PC-en och på GPS -en samtidigt.
Storleken på programmet är 1.69 GB på PC-en och 1,36 GB på GPS-en.
Jag tolkar så att det gamla kartprogrammet blev "överkört" därför att Garmin
660 har bara ca 2 GB totalt.
Jag har ej testat programmet på PC-en ? kan man ha någon nytta av den på
PC-en ?????. Ej kunnig men nyfiken till tusen !.
Finns det en kunnig person som kan upplysa mig ?.
Mvh

Perrovski
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av kartprogram

Sådär ! Ja då var uppgraderingen av kartan klar. Vilket antiklimax-inget strul alls. Bara att stppa i cd-skivan ansluta GPS:en och starta. Sen vänta 2-3 timmar. Klart !
Murfys lag gäller tydligen inte här !
Visserligen har jag inte kört omkring med den än men jag såg i alla fall att det kommit till två rondeller i Tornby som tidigare inte varit där !
 
Toppen