• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Uppgradera till förstärkta fjädrar fram?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Jag fick en "bra att veta" på besiktningen om höger fjäder fram trasig.

Registreringsnummer LGB92M. Fiat Ducato Multijet 100, 2.2D 2008.

Om detta visar sig stämma (besiktningsmannen hade fel gällande annat nämligen) och jag behöver byta båda fjädrarna fram så funderar jag på ifall förstärkta fjädrar för husbil ej är ett bättre alternativ? Det är ju en skåpbil ombyggd till husbil, väger nu 2.85 istället för 2,2 ton.

Jag planerar ej lägga 6000kr+ som lastatungt tar för märket MAD systems, men läste i en annan tråd på detta forum att folk köpt Lesjöfors förstärkta för ca 1000kr/st. När jag söker på regnr passar de ej min bil dock. Artikelnummer

4026198.​

Ska de passa iallafall, men finns inte med eftersom det inte är original? Eller någon som känner till andra förstärkta fjädrar som passar min husbil? Om det är en god idè dvs, att uppgradera till förstärkta fjädrar.

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Tackar. Lesjöfors skrev att 4026198 ska passa, att de är förstärkta men för under 2 ton. Sedan skriver trodo etc att de ej passar för mitt fordon men.

Är det någon vits med förstärkta fram fjädrar då? Rent generellt? För en husbil som väger 2.8 istället för 2.2 som är olastad.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tackar. Lesjöfors skrev att 4026198 ska passa, att de är förstärkta men för under 2 ton. Sedan skriver trodo etc att de ej passar för mitt fordon men.

Är det någon vits med förstärkta fram fjädrar då? Rent generellt? För en husbil som väger 2.8 istället för 2.2 som är olastad.
Om de passar till den framaxelvikten du har får du längre fjädringsväg och mera komfort. Men du måste först väga framaxelvikten för att veta om de passar.

Toppen