• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatering TomTom

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har en TomTom One XL europa och behöver uppdatera kartan.
Är det någon som har provat på TomTom kartuppdateringstjänst som ger möjlighet till uppdatering 4ggr/år.
Kostnaden är 35,8 + 35,8 EUR Totalt 71,6 EUR.
Tacksam om någon har provat och vill lämna synpunkter på denna tjänst.
Tack på förhand//Per
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Uppdatering TomTom

Jag abbonerar och har fått 2 uppdateringar hittills - inga problem så långt. Dom kommer automatiskt när man kopplar upp sig till hemsidan via datorn/navigatorn och TomTom Home.
:D
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Tack för ditt svar. Hur gammal är din GPS, kan man styra uppdateringarna så att man får den fjärde så sent som möjligt inför nästa år eller är det ingen begränsning på antal gånger ?
Man kan ju låta bli att koppla upp sig mot Tomtom home om det är styrt till 4ggr.
Tack Per
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Uppdatering TomTom

TomTom One XL Europe inköpt för drygt ett år sedan. Köpte kartuppdateringen nyligen. Vet inte om man får fyra inom kort tid och sedan slut, eller om man får den senaste som är ny 12 mån efter abonnemangsdatum. Vi får se....

Om man ska tro annonsen så borde man få en ny uppdatering under kvartal 4 efter köp av abonnemang.
:msn_fingerscrossed:
 
F

F.d. 50043

Guest
Sv: Uppdatering TomTom

har just köpt en tomtom 730T.
Finns det några bra tips?
Uppdateringar mm?
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Hej Göran !
Jag har ju one xl så jag kan inte svara för den modellen du har, men jag är mycket nöjd med den jag har. Jag brukar koppla upp mot Tom Tom home för att få kartkorrigeringar samt så finns det bla. fart kameror att ladda ner på en bra sida som heter speedcam.tk Om du kopplar upp mot TomTom home såfår du även programuppdateringar till GPS. // Per
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Uppdatering TomTom

Har en 730T och är jättenöjd. Har även löst abonnemanget för kartuppdateringar. Lätt att lägga in POI på.
Sök på POI så hittar du många länkar för att hämta gratis POI. Har själv laddat ner dom väsentligaste:

Systembolaget, Mc Donald, Clas Olsson, Statoil, Jula, Siba och naturligtvis våra ställplatser. :rolleyes::rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Köpte GO730T, det ingår uppdateringar 2 år. :)

TomTom Home säger att det finns nyare karta och vill att jag skall köpa???
Uppdateringar har jag ju betalat vid köp!

Har någon uppdaterat, hur går det till?:confused:

Mvh. Emppu
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Hej Emppu.

Du har installerat TomTom-Home?
Fick förmodligen med en voucher vid köpet av GO730T?

Om du/ni registerar Er på TomTom + sedan skriver in er voucher vid
första köpet så bör det fungera. Annars får ni ta kontakt med butiken där ni köpt GPS'en.

Själv använder jag min HTC 3600tfn sedan snart tre år med TomTom inkl. deras karttjänst. Fungerar helt ok för investerade pengar.

Hoppas att informationen kan vara till nytta...

Vänligen, Magnus
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

TT 730T uppdaterad

Det var lite bökig, skapa konto på TomTom home och :confused: :confused:

Mailade tomtom och fick Svar

Aktiveringskoden hittade jag på insidan på fodralet på paketet enl. TomTom
Fodralet satt väldigt tajt, var svår att upptäcka

Nu är det bara o åka runt västeuropa :D
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Tilläggs förklaring från tomtom:

Kampanjkoden står på det grå-gul-gröna omslaget som sitter runt den svara originalkartongen. Detta omslag kan tas lös och vecklas ut. På insidan av detta omslag finner ni er kampanjkod. Koden skall knappas in i menyn Använd min Kampanjkod i HOME.

Varför kunde de inte tala om var koden fans utan mail frågår:confused:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Nu har även jag slagit till på kartuppdateringstjänsten.

Jag har laddat ner den nya kartan samt installerat den men när jag slår på den står det att ingen karta hittades......:mad:

Vad händer om jag resettar min tomtom. Hjälp tas tacksamt emot............:confused:

/Per
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Nja, jag hittar inte min kampanjkod...
Köpte en GO730 utan "T" för någon vecka sedan. Har lyckats med en uppdatering vilket jag tyckte behövdes, verkar som min 2½ år gamla TomTom One hade färskare kartor!!!???
Den nya har dock många fördelar vid filkörning bl.a, även om den ibland blir lite tjõtig. Ibland tjatar den om att hålla till vänster när det är höger som gäller, puh. Men vi gillar TomTom
Att ha kartor och veta vart man ska är fortfarande jätteviktigt, TomTom kan få för sig att lura in en på helt omöjliga vägar typ avstängda skogsvägar osv.
Det roliga är att första sommaren (07) litade vi helt på honom och fick uppleva Tyskland utan en meter Autobahn och fantastiska små vägar i Frankrike. Vägar vi inte ens hittade på kartan. En helt otrolig resupplevelse!
Så, använd TomTom men kolla kartan innan!

/Gunnar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Nu har även jag slagit till på kartuppdateringstjänsten.

Jag har laddat ner den nya kartan samt installerat den men när jag slår på den står det att ingen karta hittades......:mad:

Vad händer om jag resettar min tomtom. Hjälp tas tacksamt emot............:confused:

/Per


Om du resettar har det ingen betydelse.

Hur får man hem kartan? Läggs den direkt i navigatorn eller får man den som en fil?
Har aldrig uppdaterat ni navigator.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Jag är nog lite skeptisk till de kostsamma uppdateringarna.

Om det har lagts till någon ny rondell i Spanien eller liknande så klarar jag nog mig ändå utan att köra vilse, hoppas jag.

Vi körde med navigering i PC:n i många år utan uppdatering och det funkade bra också.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Håkan J

Man betalar och sen sker det hela automatiskt. Man har navigatorn kopplad till datorn, sedan sker en nedladdning av ca 850 mb karta (western europe), i nästa steg installeras kartorna på navigatorn om jag förstått det hela rätt.

När jag går in i mappsystemet i navigatorn ser jag att det finns kartor i den som är uppdaterade med dagens datum.

/Per
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Du kanske måste bota om den för att den ska starta med dom nya kartorna.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering TomTom

Jag är nog lite skeptisk till de kostsamma uppdateringarna.

Om det har lagts till någon ny rondell i Spanien eller liknande så klarar jag nog mig ändå utan att köra vilse, hoppas jag.

Vi körde med navigering i PC:n i många år utan uppdatering och det funkade bra också.

Håller med.
När man är på okänd ort så har det inte så stor betydelse tycker jag att man åker lite extra. Värre kan det bli om vägen är borttagen men det borde inte vara så vanligt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Uppdatering TomTom

Bara ett litet påpekande inför alla entusiastiska nedladdningar.
Gör alltid en säkerhetskopia på det du har i navigatorn innan du börjar med nedladdningar, och när nedladdningen lyckats och allt funkar gör en ny säkerhetskopia. Använd TT Home till detta.
Sedan en undran, lönar det sig att betala för uppdateringar varje kvartal? Man kan ju köpa en ny bättre navigator efter 2 år för samma pengar.
 
Toppen