• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatering av karta på Tomtom

F

F.d. 5222

Guest
Hej
Fråga 1

Är det någon som vet hur man uppdaterar kartan i en Tomtom som sitter fastmonterad i bilen. Navigatorn som jag har en kombinerad DVD/GPS med touch screen som fälls ut när man slår på enheten. Operativsystemet i den är Win CE net 5.0.

Fråga 2

Sen finns Tomtom plus redan inlagt men när man trycker på t.e.x Tomtom Trafic så kommer det upp (ansluter till server) men sen står den och "tuggar" där !!
Måste man vara ansluten till Internet för att aktivera tjänsten eller går det över sateliterna?


Åker ner till Kroatien nästa vecka och då vill man ju ha senaste kartorna...

Häls.
Lelle
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Uppdatering av karta på Tomtom

Om jag förstått det rätt så kräver kartuppdatering anslutning till Internet. Så fungerar i var fall min TomTom One XL - måste vara ansluten till internet via datorn.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Uppdatering av karta på Tomtom

Har man inte en Tomtom med TMC så får man hämta trafikinfo (Tomtom traffic) via nätet.
Vad din navigator då gör är att den letar efter efter en enhet (mobil eller annat) med blåtand som är konfigurerad för att komma åt nätet.
Jag har testat detta i Sverige och tycker inte att det är så mycket att ha, uppgifterna där var inte precis nya.
Kartorna uppdateras via nätet.
 
Toppen