• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatera iPad version?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Annikka har en iPad som är cirka sju år gammal. Operativsystemet är 9.3.5 och det tycks inte gå att uppdatera detta. Kan det verkligen vara så? Paddan säger att programvaran (operativsystemet) inte behöver uppdateras. Det är kanske inte det samma som att det inte går, men hur tvingar jag paddan att uppdatera sig i så fall? Jag tycker mig ha läst att iPad skall gå att uppdatera hur länge som helst, till skillnad från Android som bara lär går att uppdatera någon enstaka gång.

Anledningen till att jag vill uppdatera är att YouTube inte startar utan vill uppdatera sig och för att göra det så krävs iOS 10.0 enligt specifikationen för YouTube.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Idag är versionen 12.3.1

Slå på uppdatera automatiskt, ”sug” ur lite ström och ställ den på laddning över natten!
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Iphone-enheter med stöd för IOS 12

  • Iphone X
  • Iphone 8
  • Iphone 8 Plus
  • Iphone 7
  • Iphone 7 Plus
  • Iphone 6S
  • Iphone 6S Plus
  • Iphone 6
  • Iphone 6 Plus
  • Iphone SE
  • Iphone 5S

Ipad-enheter med stöd för IOS 12

  • Ipad Pro, 12,9 tum (andra generationen)
  • Ipad Pro, 12,9 tum (första generationen)
  • Ipad Pro, 10,5 tum
  • Ipad Pro, 9,7 tum
  • Ipad (sjätte generationen)
  • Ipad (femte generationen)
  • Ipad Air 2
  • Ipad Air
  • Ipad Mini 4
  • Ipad Mini 3
  • Ipad Mini 2
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Är rätt säker på att 9.3.5 är den senaste version av iOS som går att använda på den enheten.
Förmodligen är det en iPad 3 som ni har och Apple droppade supporten för den enheten 13/6 2016 då man släppte iOS 10.
Talar av egen erfarenhet, eftersom jag också har en sån.
Att iPad skulle gå att uppdatera hur länge som helst är tyvärr inte sant.
Det är i princip omöjligt att kontinuerligt utveckla en sån produkt och samtidigt hela tiden vara bakåtkompatibel med alla tidigare generationer.
(Apple gjorde ett tappert försök med iPad2 som hade stöd för iOS 4 - iOS 9.)
För att ha stöd för iOS 10 måste man ha minst en iPad 4 som släpptes i slutet av 2012, bara 8 månader efter iPad 3.

Vad gäller Youtube kravet på minst iOS 10 är det Google som bestämt detta.
Vet inte vad ni brukar titta på, men det kanske går att gå till YouTube i Safari?

Läste på nätet att man kan räkna med att iOS enheter och Applewatch "räcker" i 3 år, så 7 år är väl över förväntan.

Hälsar

Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Annikka har en iPad som är cirka sju år gammal. Operativsystemet är 9.3.5 och det tycks inte gå att uppdatera detta. Kan det verkligen vara så? Paddan säger att programvaran (operativsystemet) inte behöver uppdateras. Det är kanske inte det samma som att det inte går, men hur tvingar jag paddan att uppdatera sig i så fall? Jag tycker mig ha läst att iPad skall gå att uppdatera hur länge som helst, till skillnad från Android som bara lär går att uppdatera någon enstaka gång.

Det stämmer utmärkt. 7 år gammal blir en iPad gen 3 eller 4. En dinosaurie i dagens mått mätt.

Propagandamaskinen har länge låtit påskina att allt relaterat till Apple är gjort av guld. Visst ha dom en längre teknisk användningstid är android, men det finns ett bäst före datum för dom med.

Antingen hittar du en annan spelare för youtube, eller så skaffar du en nyare iPad. Tyvärr finns ingen hemligt uppdateringsalternativ för dom. Det går inte att flasha dom med en nyare firmware, det enda som riskerar hända är att den blir brickad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Jag vill minnas att den padda som Annikka har hette "Nya iPad" men det lär finnas ännu nyare förstår jag. Någon brickad padda vill vi inte ha så vi får väl låta bli att flasha den, kanske det går att flusha den "down the drains" där den tydligen hör hemma.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läste precis att min Ipad Air inte går att uppdatera mer,nytt IOS kommer till hösten har IOS12 idag.
Måste man köpa nytt nu eller?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Fick problem med min 4:a som hade 10.3 bara köpa ny om man vill se allt på Swedbank. I deras lista är den gråmarkerad o kommer dödas inom snar framtid.
Filmklipp På FB blev bara ljud o stllbild. Surt för det kostade några tusen att hänga med
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jag tycker mig ha läst att iPad skall gå att uppdatera hur länge som helst, till skillnad från Android som bara lär går att uppdatera någon enstaka gång
Begrensningene i oppdatering av Android telefoner kommer fra de forskjellige produsentene, en kan oppdatere gamle androider om en velger andre builds. Selv kjører jeg Andoid 8 på en over 6 år gammel telefon og vurderer om jeg skal oppgradere til Android 9. Det finnes lange lister med telefonmodeller som kan oppgraderes med forskjellige frie pakker, haken er at disse oppgraderingene ikke støttes av google pay appen.

Nokia sine Andoid telefoner oppdateres av Google i minst 3 år, samme som for Google Pixel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Begrensningene i oppdatering av Android telefoner kommer fra de forskjellige produsentene, en kan oppdatere gamle androider om en velger andre builds. Selv kjører jeg Andoid 8 på en over 6 år gammel telefon og vurderer om jeg skal oppgradere til Android 9. Det finnes lange lister med telefonmodeller som kan oppgraderes med forskjellige frie pakker, haken er at disse oppgraderingene ikke støttes av google pay appen.

Nokia sine Andoid telefoner oppdateres av Google i minst 3 år, samme som for Google Pixel.

Jag ångrar att jag uppdaterade min gamla One plus 5, till pie Android 9.
Jag tappade då funktionen med ACR, som spelade in alla mina samtal.
Tydligen tog de bort möjligheten att lyssna av samtalen :(
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OT:
Det kan gå riktigt illa även för övriga Apple produkter, inte bara iPad! Fick problem med SSD-minnesdisken på min Mac Book Pro (över 27 000:- ) som bara var 4 år gammal. Det gick inte att lämna in den på reparation eftersom service-support hade precis upphört, hallo... Numera köps det inga dyrgripar, bara enklare och billigare modeller eftersom livslängden blir bara kortare och kortare.
 
E

ericssonc52

Guest
OT:
Det kan gå riktigt illa även för övriga Apple produkter, inte bara iPad! Fick problem med SSD-minnesdisken på min Mac Book Pro (över 27 000:- ) som bara var 4 år gammal. Det gick inte att lämna in den på reparation eftersom service-support hade precis upphört, hallo... Numera köps det inga dyrgripar, bara enklare och billigare modeller eftersom livslängden blir bara kortare och kortare.

Hej den disken byter du enkelt själv sen är det bara koppla upp den mot nätet så laddar den ner din senaste os version
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hej den disken byter du enkelt själv sen är det bara koppla upp den mot nätet så laddar den ner din senaste os version
Ligger ikke den koden i bootloaderen på harddisken? Jeg har ikke drevet med vedlikehold på mac. Unix, Windows og Linux var mine platformer. Men det er mulig å komme rundt også en slik diskbassert bootloader - en bekjent bygget sin private Mac klone med standard windows pc komponenter og et diskimage fra en mac ;)
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
OT:
Det kan gå riktigt illa även för övriga Apple produkter, inte bara iPad! Fick problem med SSD-minnesdisken på min Mac Book Pro (över 27 000:- ) som bara var 4 år gammal. Det gick inte att lämna in den på reparation eftersom service-support hade precis upphört, hallo... Numera köps det inga dyrgripar, bara enklare och billigare modeller eftersom livslängden blir bara kortare och kortare.

Vet inte om det kan anses som enkelt, men det är fullt möjligt att byta en SSD i en MacBook Pro själv.
På denna länk visas pedagogiskt hur man gör det på en MacBook Pro från 2013:
Finns säkert motsvarande för den enheten du har.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Problemet, som jag ser det, är att det är 1:a socket där operativsystem sitter och någon CD/DVD finns inte på senare modeller. Ett sätt att komma runt är om man kunde starta Mac-en från ROM minnet, men jag orkar inte pilla med det längre. Har skaffat vanlig MacBook som fungerar nästan lika bra. Nu får vi återgå till iPad kanske...

upload_2019-7-8_20-58-40.png
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
OT:
Det kan gå riktigt illa även för övriga Apple produkter, inte bara iPad! Fick problem med SSD-minnesdisken på min Mac Book Pro (över 27 000:- ) som bara var 4 år gammal. Det gick inte att lämna in den på reparation eftersom service-support hade precis upphört, hallo... Numera köps det inga dyrgripar, bara enklare och billigare modeller eftersom livslängden blir bara kortare och kortare.

Vi kör med iPad mini 3 och en gammal Asus eee PC från typ 2007 med Windows Starter.... Ingen multitasking direkt men har inte bråttom på semestern ;)

8A2FD98E-0383-4265-A4A8-646732D7C8C2.jpeg
 
Toppen