• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatera en garmin gps

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som vet hur man gör för att uppdatera en gps när
den säger ifrån att det inte går för att där är för lite minne kvar?
Master.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har satt i ett 32 GB minneskort i mina GPS-er.
På en av dem hade jag problem vid uppdateringen av kartor, minnet räckte inte till. Efter att ha satt i ett minneskort gick det bra.
De flesta Garmin GPS-er ser ut att klara minneskort på 32 GB men kontrollera för säkerhets skull i din handbok vad som gäller för din GPS.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Välj inte för stort minne!!
Det räcker troligen med 8 Gb om du hittar ett så litet....
Så små minnen som på 8 Gb går troligen inte att få tag på i dag.
Ett minne på 32 Gb kan man få tag på för 65:- kr och varför då lägga krut på att leta efter ett mindre?
 

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Så små minnen som på 8 Gb går troligen inte att få tag på i dag.
Ett minne på 32 Gb kan man få tag på för 65:- kr och varför då lägga krut på att leta efter ett mindre?
Tack för alla svar! Nu har jag en fråga till. Uppdateras fartkamrorna samtidigt som man
uppdaterar kartorna eller hur gör man då?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Nu har jag en fråga till. Uppdateras fartkamrorna samtidigt som man
uppdaterar kartorna eller hur gör man då?
Det beror på om uppdatering av fartkameror ingår i ditt kartabonnemang.
Om du ansluter GPS-en till datorn och startar programmet Garmin Express så uppdateras fartkamerorna om det ingår i abonnemanget.
Ofta kommer det uppdateringar av fartkameror varje vecka medans kartorna bara uppdateras några gånger per år.
Du får betydligt fler uppdateringar av fartkamerorna än av kartorna.
 

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Det beror på om uppdatering av fartkameror ingår i ditt kartabonnemang.
Om du ansluter GPS-en till datorn och startar programmet Garmin Express så uppdateras fartkamerorna om det ingår i abonnemanget.
Ofta kommer det uppdateringar av fartkameror varje vecka medans kartorna bara uppdateras några gånger per år.
Du får betydligt fler uppdateringar av fartkamerorna än av kartorna.
Ok tack så mycket för svaren. Master
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Kan TomTom bättre (har en Garmin men inte problemet). På TomTom och Naviextras kan man välja vilka kartdelar man vill ha med. Jag tror inte att jag kommer att åka till Uk och då kan man välja bort - för den händelse att jag skulle vilja åka till UK om några år kan man lägga tillbaka och ta bort syd östra Europa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej på min äldsta GARMIN så kom det upp i GARMIN Express att minnet inte räcker till när man var uppkopplad och då fick man möjligheten att välja vilka länder man ville uppdatera, vilket då var bra med begränsad surf och också begränsad hastighet så det tog en halv evighet innan man fick hem hela innehållet. Sedan satte jag i ett minneskort och då kom tyvärr inte frågan upp längre, för det verkade ändå onödigt att uppgradera hela Europa om man visste att man troligen inte ens skulle utanför Sverige, men valet försvann med tillräckligt av minne trots att jag letade efter det alternativet.
Så jag bara funderade på om de helt har tagit bort alternativet med begränsade länder för uppdatering om minnet inte räcker till (det dök då upp automatiskt).

Men om du inte har automatisk/gratis uppdatering av fartkameror så kan du i alla fall köpa det med hjälp av GARMIN Express när GPS'en är uppkopplad med den.

M.v.h. JANKRO.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Jag har stoppat i ett minneskort i våran Camper 780 och då ligger kartan som GPSen använder på minneskortet. Av någon anledning så kan jag inte längre uppdatera kartorna direkt i GPSen utan jag måste göra det via Garmin Express. Inte ett stort problem eftersom kartorna bara uppdateras några gånger per år. I Garmin Express så kan man välja vilka språk som ska finnas tillgängliga. Jag har inte provat att ta bort språkfilerna, men totala storleken blir rätt stor, särskilt när GPSen bara har 16 GB till att börja med, operativsystemet tar sin beskärda del också, så det kan vara ett alternativ att välja bort språk som man ändå aldrig kommer använda.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har stoppat i ett minneskort i våran Camper 780 och då ligger kartan som GPSen använder på minneskortet. Av någon anledning så kan jag inte längre uppdatera kartorna direkt i GPSen utan jag måste göra det via Garmin Express. Inte ett stort problem eftersom kartorna bara uppdateras några gånger per år. I Garmin Express så kan man välja vilka språk som ska finnas tillgängliga. Jag har inte provat att ta bort språkfilerna, men totala storleken blir rätt stor, särskilt när GPSen bara har 16 GB till att börja med, operativsystemet tar sin beskärda del också, så det kan vara ett alternativ att välja bort språk som man ändå aldrig kommer använda.
Om du installerar Garmin BaseCamp på din dator kan du välja att uppdatera kartan även på datorn.
När du startar Garmin Express kan du välja att uppdatera kartan på GPS-en, på både GPS-en och datorn eller bara på datorn.
Om du laddar ner Husbilsklubbens POI-fil i gpx-format kan du importera den i Garmin Basecamp.
Du kan sedan sitta vid datorn och planera dina resor och även öppna Husbilsklubbens POI.
 
Toppen