• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Upp på taket, men hur

F

F.d. 54683

Guest
Som nybliven husbilsägare undrar jag hur ni kommer upp och gör rent på taket? Vad jag fattar samlas mycket smuts mm där. Tacksam för tips!

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Upp på taket, men hur

Jag brukar stå på en stege, teleskopstege som jag har med mig, och med en långborste skrubbar jag taket. På taket har jag då ställt en hink med vatten och tvättmedel. Först har jag naturligtvis spolat med rinnande vatten.

Det kan dock vara svårt att komma åt runt takluckorna, men det går oftast att komma åt dessa ytor från insidan.

Tidigare klättrade jag upp på taket. Jodå, det höll trots mina dryga 100 kg, men jag tyckte mig se att det blev små bulor i aluminiumplåten.

Johan K.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det var så mycket "damm" på hela taket bara 2 veckor efter monteringen av 2 st. kolsvarta solcellspaneler. Därför blev det en teleskopstege som tyvärr väger hela 8 kg. Återstår att se den totala vikten efter alla strapatser...

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Förut åkte även vi omkring "oklädda", d.v.s. utan stege, men sedan ett år tillbaka åker alltid en teleskopstege med i husbilen.

Om olyckan är framme och du t.ex. drabbas av en hagelskur som slår sönder en eller flera takluckor - då kommer du att tacka dig själv för att du skaffade en stege och låter den få åka med i husbilen...!!!

Bosses och Gerds husbilsresor

R

Rolfevert

Guest

Ni som använder teleskopstege måste väl då luta stegen mot bilen väl?
Är detta helt ok?
Rolf

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ikke noe problem om en bruker en noe mykt mellom stigen og bilen. Selv bruker jeg rørisolajon på mon teleskopstige.

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Ni som använder teleskopstege måste väl då luta stegen mot bilen väl?
Är detta helt ok?
Rolf

Rolf,

Inga problem med att luta stegen mot husbilsväggen - klä in stegens övre del med t.ex. en bit från ett liggunderlag och fäst detta ordentligt med silvertejp så slipper du skrapmärken och bucklor i aluminiumplåten !

Bosses och Gerds husbilsresor

F

F.d. 25045

Guest

Man kan ju säkra sig och någon som hjälper till med rep.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Jag tvättar taket två gånger varje år, vår och höst.
Det blir ganska smutsigt där uppe beroende på smuts som faller ner med regn eller när man står vid grusplan och det blåser, mm. Går på biltaket, inga problem. Tvättar med Globex 80 och sedan med vanlig bilschampo.
Har klätt in stegen som skyddar bilens vägg vid tacknocken.
Så här kan det se ut när det är riktigt rent efter en tvätt och vaxning.

Bilagor

• 303.jpg
    303.jpg
    490,5 KB · Visningar: 14

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Ska inte vara något problem att gå på HB taket, naturligtvis med förstånd, du vet var det finns stödväggar i bilen mellan golv o tak, håller man sig i de områdena tvättar du lätt hela taket.
Vid polerna använder jag en OSB skiva med påtejpad frigolit för att kunna stå på knä fungerar hur bra som helst

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På de fleste biler er det en fordel om en bruker en frigolitt eller bedre ecoprim plate under hvert kne, både for taket og knærne. Punktbelastningen av et kne kan bli enorm fra en hundrekilo person, men frigolitten sprer lasten utover. En hardere plate sprer mer enn en myk. Selv et par lag med bølgepapp fungerer bra, men egner seg ikke når en vasker.

Biler som ikke har sandwich tak trenger større flate enn de med, her er det hardheten på isolasjonen som avgjør hvor stor flate en trenger. Men 3+ cm med ecoprim / frigolitt fungerer bra på nesten alle biler, bruker en 5 cm eller mer så er en sikret mot skader på taket på alle husbiler.

Trykket fra en person på 100 kg som står på ett kne direkte på platen tilsvarer slaget fra et hagl litt større enn en golfball. Jeg er lettere og taket på min bil tåler den type hagl så det er ikke alltid at jeg tar med noe å krype på selv om det er mer behaglig :D

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är inte många arbeten som verkligen kräver att man går upp på taket, tvättning går lätt från en stege med hjälp av en borste med skaft, och man kommer t.o.m. lättare åt under antenner och solpaneler t.ex. Det mesta annat går också att göra från sidorna, eller eventuellt från takluckorna. Tänk också på att taket blir väldigt halt med lite tvättmedel på! :)

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Det är många som drabbas av läckage i takluckor!
Kan det ha ett samband, när man kliver upp på taket?
Är man det minsta oaktsam kan man "trycka" isär luckramen från taket och tvättmedel m.m. siprar mellan som kan ha till följd tt det blir en permanent läcka.
En tanke bara....

Toppen