• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

F

F.d. 50102

Guest
Vi tänker ta en tur med vår husbil men då det fortfarande är minusgrader på nätterna undrar jag om det finns någon som kan ge mej ett tips på vad jag ska ha i spillvattentanken så att vattnet inte fryser
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Undviker helst konstruktioner som drar el. Vill inte bli stolpberoende. Jag vill kunna klara nån veckas fricamping. Så värme till tanken bör komma från gas eller diesel helst, då diesel är lättate att ha med sig.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Vi ska inte isolera spillvattentanken (ännu), men jag ser att "eber's" avgasrör blåser mot dieseltanken. Misstänker att man har tänkt utnyttja spillvärmen för att "få igång" dieseln innan man startar motorn. Kan det vara så?
Man kanske kan fixa utblåset så att eber-värmaren blåser även mot spillvattentanken? Långsökt kanske...?

eber.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

I vår gamla Adria(-90) med varmluftsvärme så passerar värmen(trumavent) spillvattentanken innan den kommer in i toautrymmet, dock kan man välja att inte göra så genom ett vred på trumavent garderoben.

Hade dock nu i vinter problem med avloppet ned till tanken som frös, ska kika på det och hitta på en lösning tills nästa år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.758
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

I vår gamla Adria(-90) med varmluftsvärme så passerar värmen(trumavent) spillvattentanken innan den kommer in i toautrymmet, dock kan man välja att inte göra så genom ett vred på trumavent garderoben.

Hade dock nu i vinter problem med avloppet ned till tanken som frös, ska kika på det och hitta på en lösning tills nästa år.

Tänk på att du bör köra bilens ordinarie värmesystem, då kommer värme till ledningar som går bakom skåp o.s.v. Många kör med elfläktar och då kommer värmen inte dit.
 
Toppen